Inlägg från: Anonym (blomm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (blomm)

Behöver hjälp innan jag går under

Åh vilken tråkig situation det låter som:(

Jag  kom att tänka på hur min relation till min pappa har sett ut. Mina föräldrar är fortfarande gifta men mamma har ofta pratat skit om pappa ( och pappa om mamma) och av olika anledningar så blev det som om jag tog mammas sida, jag verkligen internaliserade mammas känslor gentemot honom. Jag fick en alltmer dålig relation till honom framtill att jag flyttade hemifrån och den är väl fortfarande inte hundra. Grejen är att jag MÄRKTE hur mycket pappa försökte. Han blev typ undergiven och verkade må dåligt. Jag mådde dåligt över att han mådde dåligt och blev arg på honom för det. Vår relation blev bättre dels när jag blev äldre och kunde tänka mer självständigt, dels när jag lärde känna pappa som den person han är. När han blev mer självsäker så tycker jag att vår relation blev bättre. Vet inte om det här är relevant för din situation, men hursomhelst. Kram!

• Anonym (blomm)
    Jo men visst är det relevant. O det ordet kan jag känna igen mig i: "undergiven". Jag försöker tala om och visa för barnen att jag inte är så hemsk som jag påstås vara men de tror mig inte. De tror inte att jag älskar dem och bryr mig. Till slut drar man sig tillbaka istället. Jag tror att jag gör det för att skydda mig själv lite. Det gör för ont att bli avvisad och misstrodd hela tiden. Vad skönt att ni har hittat tillbaka till varandra! En av mina största rädslor är att jag ska missa mina barns uppväxt. 

Kram
    Usch det gör lite ont att tänka på hur jag troligen har sårat pappa:(. Som sagt så hjälpte det när jag fick se pappa i hans värld. Pappas vänner var t e x inbjudna hem så jag fick se honom ur deras ögon lite, och jag förstod hur duktig han var på sitt jobb, han lärde mig lite om det osv.  Vi hittade vissa situationer, t e x bilresor, då vi verkligen kunde prata. Framförallt utanför hemmet en och en gick det bra.

Hm, kanske är helt ute och cyklar men får nästan känslan av att du blir utsatt för en del härskartekniker?  Känner du igen dig i nåt av det här?

http://www.umearegionen.se/uterum/samverkan/jamstalldhet/webbutbildningnormstorm/harskartekniker.4.c562a9a13b3c135dd0573.html#Harskarteknikermotstrategierochbekraftartekniker
Svar på tråden Behöver hjälp innan jag går under