Inlägg från: Sölve |Visa alla inlägg
  • Sölve

Min 2 åring slår min 2 månaders bebis

Att utesluta ett barn är bland det värsta man kan göra känslomässigt. Hon känner sig förmodligen väldigt sviken och åtsidosatt. 
    Hon är själv väldigt liten fortfarande och behöver er lika mycket som bebisen. Ta dig tid till båda, är ni två så får ni hjälpas åt. Ge henne egentid ibland och involvera henne i skötseln av bebisen. 
    Lämna henne aldrig utan uppsikt med bebisen, så små barn har ingen impulskontroll och de vill gärna undersöka vad en bebis är för någonting och vad som händer om man slår lite här och petar lite där. Det är inte av elakhet, men det kan bli ett sätt att få din uppmärksamhet på om hon känner sig utanför.
    Visa henne hur hon ska göra när hon slår honom, klappa fint och så.

Och gör henne inte större än hon är! En tvååring är fortfarande mycket liten och mycket beroende av föräldrarna. Att ni skaffat ett till barn tätt inpå får inte gå ut över henne genom att ni ställer krav hon inte är mogen för. 

• Sölve
    sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 11:48:49 följande:
    Att använda sig av just en ''time-out'' har jag hört delade åsikter om. Visse har ansett det vara jättebra medans andra inte håller med. Vi tyckte att det vart värt ett försök då jag vet barn som blivit änglalika av det. Såklart funkar det olika på olika barn.
    Vi lämnar heller inte henne utan uppsikt, såklart. Utan vi sitter allihopa i soffan och myser och från ingenstans så kan hon börja slåss eller rivas. Jag förstår inte riktigt vad du menar med ''Att ni skaffat ett till barn tätt inpå får inte gå ut över henne genom att ni ställer krav hon inte är mogen för.'' Vad ställer vi för krav? Att hon inte ska skada någon annan är inget krav, det är en självklarhet och något hon måste lära sig.
    Du vänder alla taggar utåt och kallar folk fördomsfulla för att vi ger råd utifrån erfarenheter och hur barn fungerar. 
    Det jag menar med krav är att du genom time-out lägger på henne ansvaret för hennes handlande och det är hon alldeles för liten av. En tvååring har ingen impulskontroll och hennes beteende handlar om att uttrycka känslor hon inte förstår själv, en tvååring kan inte sätta ord på sina känslor och använder sig av de verktyg de har.

Och det är ingen som har sagt att våld är okej. Det är inte okej att skada bebisen, men det finns fler vägar att gå för att förhindra att hon gör det än att bestraffa henne. Gå till dig själv, hur skulle du vilja bli behandlad? Om du gör fel, hade det känts rätt att du blev tillrättavisad på ett hårt sätt? 

Jag har själv barn med två år i åldersskillnad. Den äldre var på lillasyster ibland och var hårdhänt, men vi var konsekvent med att visa hur man gör istället och förklara att det gör ont på bebisen. Aldrig någonsin har vi skickat iväg henne eller skällt på henne för att hon behandlade bebisen fel eller blev svartis. Det är definitivt inte samma som att acceptera våld. Jag har noll tolerans mot våld. Jag har även noll tolerans mot auktoritär uppfostran med bestraffningar när man gjort någonting dumt.
  • Sölve
    Felicia111 skrev 2013-07-04 14:13:13 följande:
    låt henne inte gulla med ungen då? säg till ordentligt.
    Men skärp dig för fan. 
  • Sölve
    sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 14:27:09 följande:
    Jag kallar inte det råd när folk skriver ''du kan inte lämna dom ensamma'' tex, den människan som tror att jag lämnar henne ensam med bebis, DEN är dum. jag har skrivit x antal gånger att jag aldrig nånsin lämnat de 2 ensamma, och hennes utfall går inte att stoppa innan de sker då de kommer så plötsligt mitt i en kram eller vad som helst. Att inte låta henne spendera tid med lillebror ger precis fel signaler som att ''bestraffa'' henne. Det är också att undansätta henne.
    Det var ett generellt råd och du överanalyserade det grovt. När jag skriver lämna dem inte ensamma så menar jag inte att du lämnar dem ensamma i ett annat rum och går därifrån utan mer normala saker som att bebisen ligger på golvet och syskonet leker bredvid, vilket är helt normalt att man gör. Punktmarkering alltså.

Men det känns lönlöst att diskutera med dig för du har bestämt dig för att vi tycker att du är dum i huvudet och vänder och vrider på det man skriver till att bli någonting helt annat.

• Sölve
    Felicia111 skrev 2013-07-04 14:27:43 följande:
    hahaha ? vafan va?
    Ja, jag säger skärp dig för att föreslå att hon inte ska låta systern gulla med bebisen och säga ifrån ordentligt är bara insiktslöst och omoget. 
Svar på tråden Min 2 åring slår min 2 månaders bebis