Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Min 2 åring slår min 2 månaders bebis

Sluta med time-out, bekräfta storasysters känslor genom att visa att det är ok att vara svartsjuk och känna frustration inför den nya situationen och se till att storasyster inte kan göra illa lillebror. Du kan inte lämna dem ensamma. 

• Flickan och kråkan
    sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 11:27:40 följande:

Amen självklart isolerar vi inte henne, hon får nog mer uppmärksamhet än lillebror för att vara ärlig. Att förklara ingående och pedagogiskt för ett barn på 22 månader är inte så effektivt då de bara rör till det för ett så litet barn. Då är det bättre att bara säga ''nej, så gör man inte'' eller ''nej, det där är fel''.

Hon får väldigt mycket egentid, mest med mig såfort jag kan. Jag hade henne hemma tillsammans med bebis när han vart ny i över 1 månad innan hon fick återgå till dagis ca 3 dagar i veckan, och jag skulle väl säga att det vart strax efter att hon började där som detta beteende började. Hon får massor av uppgifter som hon älskar att utföra såsom att hämta/slänga blöjor, håller flaskan när han matas, hämta napp, stoppa in napp etc. Hon är jätteduktig med lillebror för övrigt och verkar tycka att det är jättekul med bebisar överlag och därför förstår jag inte hennes beteende mot just lillebror.

Det märkliga är att du inte förstår hennes beteende. Det handlar ju inte om bebisar generellt utan att hon har fått en lillebror. Hela hennes kända, trygga värld har förändrats i grunden och dem hon älskar mest i världen älskar plötsligt någon annan och hon tvingas att dela.....med någon hon inte känner eller har någon anknytning till.

Av det du skriver låter det snarast som att hon behöver mer tid hemma. Varför plockar du inte hem henne från förskolan om detta verkar trigga hennes bettende, vilket inte är så konstigt heller. Lillebror får vara med dig hela dagarna, Hon blir "bortlämnad". 
  • Flickan och kråkan
    sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 11:48:49 följande:
    Att använda sig av just en ''time-out'' har jag hört delade åsikter om. Visse har ansett det vara jättebra medans andra inte håller med. Vi tyckte att det vart värt ett försök då jag vet barn som blivit änglalika av det. Såklart funkar det olika på olika barn.
    Vi lämnar heller inte henne utan uppsikt, såklart. Utan vi sitter allihopa i soffan och myser och från ingenstans så kan hon börja slåss eller rivas. Jag förstår inte riktigt vad du menar med ''Att ni skaffat ett till barn tätt inpå får inte gå ut över henne genom att ni ställer krav hon inte är mogen för.'' Vad ställer vi för krav? Att hon inte ska skada någon annan är inget krav, det är en självklarhet och något hon måste lära sig.
    Till och med folkhälsoinstitutet tar direkt avstånd från time-out av den typen, vilket inte är någon tillfällighet. Du bör sluta med time-out.

Och ja, du har för höga förväntningar på din dotter när du tror att hon som 2-åring både vet vad som är rätt och fel och dessutom kan agera utifrån det. Det tar minst 5 år innan ett barn utvecklingsmässigt befinner sig där.
  • Flickan och kråkan
    sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 12:08:34 följande:

Att folk här inne är så dumma att de faktiskt skriver ''du kan inte lämna dom ensamma'' - jag skrev här i hopp om att få hjälp, inte bli påhoppad eller aklagad av en bundte fördomsfulla människor. Vi lämnar henne aldrig ensam med bebis. Jag jobbar och min sambo är pappaledig just nu och dagis såg helst att hon var där 3 ggr i veckan. Därav dagiset, när jag är hemma lämnar jag aldrig bort henne.

Det är inte höga krav, ett barn ska få lära sig att det gör fel när det gör fel och rätt när det gör rätt. Så är det bara. Det vart det dummaste jag hört på länge att det skulle vara fel att tala om för sitt barn, oavsett ålder, att de gör fel.

Nej, jag är inte dum. Jag har 16 månader mellan mina första barn, har tre nu, och att inte lämna en 2-åring ensam med spädbarn kan innebära bokstavlig punktmarkering.  

Och nej, det är inte fel att sätta gränser och tala om för barn när det gör fel, men det är det heller ingen här som sagt. Du förväntar dig däremot att hon redan ska kunna en massa saker som en 2-åring utvecklingsmässigt ännu inte klarar av.

Vad gäller time-out så anser professionen att det är kränkande. Du kan själv läsa vad folkhälsoinstitutet säger om time-out.
Svar på tråden Min 2 åring slår min 2 månaders bebis