Inlägg från: FrkJenny |Visa alla inlägg
  • FrkJenny

Min 2 åring slår min 2 månaders bebis

sarabaeckstrom skrev 2013-07-04 12:08:34 följande:
    Det är inte höga krav, ett barn ska få lära sig att det gör fel när det gör fel och rätt när det gör rätt. Så är det bara.

Ja men precis. Ett barn ska få lära sig. Inte straffas för att det inte redan kan.

Ni måste hindra att det sker. Så är det bara.

Hon har inte förmågan att hindra sig själv ännu, det ger att det är er uppgift att varje dag, varje gång hindra henne från att skada syskonen fram till den dag hon kan det själv.

Punktmarkera och hindra varje utfall, och ha bebisen ur hennes räckvidd när du inte kan punktmarkera.

Att du aldrig någonsin kommer låta henne skada syskonet (eller vise versa i framtiden) och att du kommer göra allt du någonsin kan för att hindra henne tills hon kan själv för är det budskap du måste ge henne för att hon ska förstå allvaret och att det är absolut oacceptabelt att skada andra och därför på sikt förstå varför och lära sig hindra sig själv.

Att skada syskonet en gång, få chansen att göra det en gång till och bli straffad när hon tar den chansen ger tyvärr ett helt annat budskap till henne än det du vill ge henne.
Svar på tråden Min 2 åring slår min 2 månaders bebis