Min 2 åring slår min 2 månaders bebis
Har inte läst tråden öht. Så jag upprepar säkert vad som redan skrivits. Jag har en 2 åring och en 4 månaders hemma. Det vi gjort är att låta storasyster vara med från början. Hon fick vara med och byta blöja, välja kläder, fixa maten (vi ger ersättning), säga god natt varje kväll osv.
Vi påpekade OFTA att det var hennes lillasyster, och lät henne känna sig stolt och viktig. De första blöjbytena gjorde vi inne på våran säng, bytte då på båda samtidigt för att visa att båda hade blöja osv.
Storasyster får vara med på allt som gäller lillasyster. Och hon är kanonfin emot henne. Har aldrig slagit henne eller visat att hon känner sig utanför på något vis. Och dom blickarna som utbyts emellan dom 2 är helt otroliga. Dom har ett jättebra samspel.
Vi leker med storasyster precis som innan, bara det att nu får lillasyster hänga på. Vi brukar även se till att hitta på saker ensamma med storasyster. "Nu ska mamma och xx gå ut, och pappa och lillasyster får stanna hemma". Ungefär så. :)
Nu brukar hon mata och rapa och byta blöja på sin docka medans jag eller pappan gör samma med lillasyster. Hon gillar att hjälpa till så som att peka på vilken flaska vi ska ha. Visa var maten är och att hämta handduk osv. Och vi berömmer henne varje gång.