Inlägg från: Litet My |Visa alla inlägg
  • Litet My

Min 2 åring slår min 2 månaders bebis

Alexi skrev 2013-07-13 22:53:03 följande:
    Alltså kan jag få låna tråden lite och fråga om råd. Just när det gäller en tvååring som slåss men syskonet i det här fallet är äldre. då funkar det ju inte riktigt att punktmarkera, då de kan leka toppenbra i två timmar i sträck men sen helt plötsligt går tvååringen på och puttas eller daskar till. Det är ju så svårt att förebygga då. Råd?

Kan du se något mönster med trötthet/hunger eller dyl i det? För en 2 åring är 2 timmars lek lång tid och till sist börjar humöret dala pga trötthet/hunger och då tar de till de sätt de kan, dvs ofta att putta/slå till.
  • Litet My
    Flickan och kråkan skrev 2013-07-04 12:29:04 följande:
    Nej, jag är inte dum. Jag har 16 månader mellan mina första barn, har tre nu, och att inte lämna en 2-åring ensam med spädbarn kan innebära bokstavlig punktmarkering.  

Och nej, det är inte fel att sätta gränser och tala om för barn när det gör fel, men det är det heller ingen här som sagt. Du förväntar dig däremot att hon redan ska kunna en massa saker som en 2-åring utvecklingsmässigt ännu inte klarar av.

Vad gäller time-out så anser professionen att det är kränkande. Du kan själv läsa vad folkhälsoinstitutet säger om time-out.
Svar på tråden Min 2 åring slår min 2 månaders bebis