• Tröttmössa

Hur länge kan man vara borta från en tvååring?

Jag måste resa iväg å jobbets vägnar senare i höst och min son kommer då vara 22-23 mån gammal. Kommer åka med två kollegor som vill vara borta sön-sön, men jag har planerat tis-lör bara för att komma hem till lillen så snabbt som möjligt. Tror jag kommer sakna ihjäl mig.

Vi ska till en stad i USA som lämpar sig bra för att turista i, finns mkt att se och göra. Kollegorna tycker att jag är tokig som bara vill stanna tis-lör (fast jag tycker det är jättelänge att vara borta från sonen). Deras åsikt spelar mindre roll, men jag funderar ju på dels om det inte skulle vara kul att turista lite men också om jag inte kommer bli galen av att vara borta från lillkillen. Och hur kommer han reagera på att jag är borta?

Hur skulle ni göra?  

• Svar på tråden Hur länge kan man vara borta från en tvååring?
  • Sölve

Jag tycker det beror på om sonen ska vara med sin pappa eller inte.
    Om han ska vara hos barnvakt så skulle jag säga 1-2 nätter max, om han är hemma med pappa så skulle jag ha åkt hela veckan.  

• Pissenisse

Är sonen hemma med sin andra förälder så tycker jag att du skall åka. Om han är med barnvakt så tycker jag även tis -lör är på tok för lång tid.

• BusJohanna

Ja är han hemma med pappa är det nog du som saknar mest. Sonen har nog inga problem alls.

Isf tycker jag också hela veckan

• lostinspace
    Tröttmössa skrev 2013-07-04 15:10:19 följande:
    Jag måste resa iväg å jobbets vägnar senare i höst och min son kommer då vara 22-23 mån gammal. Kommer åka med två kollegor som vill vara borta sön-sön, men jag har planerat tis-lör bara för att komma hem till lillen så snabbt som möjligt. Tror jag kommer sakna ihjäl mig.

Vi ska till en stad i USA som lämpar sig bra för att turista i, finns mkt att se och göra. Kollegorna tycker att jag är tokig som bara vill stanna tis-lör (fast jag tycker det är jättelänge att vara borta från sonen). Deras åsikt spelar mindre roll, men jag funderar ju på dels om det inte skulle vara kul att turista lite men också om jag inte kommer bli galen av att vara borta från lillkillen. Och hur kommer han reagera på att jag är borta?

Hur skulle ni göra?  
    Alltså, jag funderar på om det inte finns en till förälder som är där för sonen? Att vara så länge borta bägge två när han är så liten är kanske lite väl länge, men är en av er hemma är väl en vecka inga konstigheter. Tänk på hur många som lever i varannan vecka-förhållanden och även om det inte är optimalt, så funkar det ju för barnen.

Att åka till USA är ju en upplevelse om något och när du dessutom verkar få betalt för det så är det klart att du skall passa på att åka. En vecka går ruskigt fort när man har mycket att göra, och även om du kommer att längta otroligt mycket så tror jag att det kan vara bra att få lite luftombyte med.

Med tanke på att resan är ganska så lång så är det nog klokt att inte ta några dagar extra också, låt säga att du åker på tidsag, då är du trött efter resan på onsdag och reser hem igen på lördag. Då har du endast torsdag och fredag på dig att uppleva resan, vilket är ganska så lite...

Personligen skulle jag nog sätta två veckor som absolut övre gräns, men det är jag det

• Natulcien

Jag skulle inte lämna ett så litet barn så länge. Jag var borta ett dygn när sonen var runt 2 år, och sen två dygn när han var 2,5 år. Och min sambo var borta motsvarande tid vid andra tillfällen. Det har jag tyckt känts mer lagom för oss. Och i inget fall har vi lämnat till barnvakt, utan en av oss har ju varit hemma med sonen.

Ska han vara med sin pappa när du är borta? För om han har en bra och nära relation till sin pappa, så kommer det ju inte att gå någon nöd på honom.

Men en vecka är en enormt lång tid för en knappt 2-åring, och din och hans relation kan ju bli lite kantstött en period efter hemkomst.

Du får väl läsa på lite om detta, och känna efter...

• KimPossible

Är pappan hemma och barnet har en bra relation till honom och en trygg anknytning ser jag faktiskt inget problem alls. Förutom då att du förmodligen kommer att sakna barnet och längta hem, men det är ju inget som är farligt för barnet.

People who think they know everything are a great annoyance to those of us who do.
  • Tröttmössa

Ja han kommer vara med sin pappa (förutom när han är på dagis, skolas in i augusti). Lillen och hans pappa har en jättebra relation, särskilt då min man varit föräldraledig med honom i snart ett år. Så lillen kommer få både kärlek och omsorg.

• LängtansMirakel

Min brorson bodde hos mig i tio dygn när hans föräldrar var på BB med lillebror. Han var då ganska exakt två år.

Han var på förskolan några timmar vissa dagar, annars hittade han och jag på saker ihop.

Var och hälsade på mamma, pappa och lillebror två gånger (tror jag att det var) precis på eftermiddagen när lillebror hade blivit född på morgonen och sen några dagar senare.

Vi var där drygt en timme och brorsonen tyckte det var jättetrist och ville bara hem till faster och hundarna igen

Han kramade mamma och pappa och sen var det bra med det liksom.

När de kom hem från BB och jag "lämnade tillbaka" honom så tyckte han att han skulle med mig hem igen när jag skulle åka. Han var jättesur i flera dagar har bror och svägerska berättat.

Han tyckte att det var toppen och att vi hade så kul och mysigt ihop

Det finns ju folk som har växelvis boende för sina barn, föräldrar som faktiskt jobbar borta från sina barn flera veckor i rad och det alltid. Inte tar barnen någon skada av det, nog värst för föräldern ifråga faktiskt.

Med det sagt så kan jag inte se några generella problem till varför du inte skulle kunna åka, om den andra föräldern tycker att det känns okej. Sen är ju givetvis barn individer, så det kan vara så att just ditt barn inte skulle må så bra av det.

I den åldern tror jag dock att det är värst i början (de första dygnen) och åka ska du ju ändå göra, så om du är borta någon dag extra tror jag inte blir något bekymmer.

• Hanna73

Eftersom pappan varit hemma med honom så länge, tror jag att det blir värst för dig själv. Han har det säkert bra.

Det som kan vara jobbigt för honom  är om du åker iväg relativt snart efter att han börjat på förskolan, eftersom det i sig är en stor omställning.

Har du varit borta någon enstaka natt från honom tidigare? Hur har han då reagerat?      

Svar på tråden Hur länge kan man vara borta från en tvååring?