• mandreasson

Latensfas?!?!?!?!

Hej!

Varit precis på förlossning var dom undersökte mig. Hon sa att min livmodertapp är halvmjuk, lite bakåt  och kunde bara få en fingertopp in.
    Har haft mycket värker som har gjort lite ont, mer att det spände nåt så otroligt mycket och får en tryck neråt.
    Är 38+0 och längtar för att träffa lillen.

Är jag i latensfasen? (Hon sa att den här delen kan ta flera timmar till dagar...men sa aldrig om jag var i latensfasen eller inte...)

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Latensfas?!?!?!?!
  • LillGris

Min varade i ca 70 timmar innan det satte fart..

Hur känns det? Mensvärk-aktigt?

• mandreasson

Ja, känns som den molande värk man får vid mensvärk.
    Samt stickande och ilande värk. Har mer ont on svanskotan-områden och ljumskarna.

Var hos mvc igår och då sa hon att barnet var fixerat.

Är så otålig...Skäms och tycker det är jobbigt när man inte vet...
    Blev blandade känslor när bm sa timmar till dagar....
    hur var det i din latensfas?

• LillGris

Svårt när man får så oklara besked! Men du lär märka om det är dags förr eller senare ;) är det konstant molande eller kommer det och går? Min latensfas började med molande mensvärk som blev kraftigare och kraftigare, och pågick som sagt i knappt tre dygn. Kunde inte sova eller nånting, det kom med 5-10 min mellanrum. Oerhört frustrerande! Nu är jag i v.39 och hoppas det kommer snart :p

• lovea01

Du säger att det spänner och trycker på nedåt. Är du i latensfasen så får du mer mensvärkkänsla som sedan ökar i styrka. Detta med trycket nedåt och att magen spänner det hade jag några dagar innan själva förlossningen satte igång. När det väl satte igång så började det med molande som sedan ökade till typ kraftig mensvärk. Men som sagt latensfasen kan ta timmar-dagar. Och har du gått in i latensfasen så kan du gå upp och gå så mycket som möjligt. Dom säger att om det börjat på riktigt så fortsätter man känna av värkar om man är uppe och går, om inte så brukar det inte vara riktigt på g än.

• mandreasson
    LillGris skrev 2013-07-04 18:44:15 följande:
    Svårt när man får så oklara besked! Men du lär märka om det är dags förr eller senare ;) är det konstant molande eller kommer det och går? Min latensfas började med molande mensvärk som blev kraftigare och kraftigare, och pågick som sagt i knappt tre dygn. Kunde inte sova eller nånting, det kom med 5-10 min mellanrum. Oerhört frustrerande! Nu är jag i v.39 och hoppas det kommer snart :p
    Ja, det är väldigt frustrerande...man vill så gärna träffa lillen nu.
    Hoppas att det kommer snart för båda av oss!! =)

Lycka till!
  • mandreasson
    lovea01 skrev 2013-07-04 18:44:30 följande:
    Du säger att det spänner och trycker på nedåt. Är du i latensfasen så får du mer mensvärkkänsla som sedan ökar i styrka. Detta med trycket nedåt och att magen spänner det hade jag några dagar innan själva förlossningen satte igång. När det väl satte igång så började det med molande som sedan ökade till typ kraftig mensvärk. Men som sagt latensfasen kan ta timmar-dagar. Och har du gått in i latensfasen så kan du gå upp och gå så mycket som möjligt. Dom säger att om det börjat på riktigt så fortsätter man känna av värkar om man är uppe och går, om inte så brukar det inte vara riktigt på g än.
    ok. få väl försöka vara mer tålmodig....man blir något hoppfull när hon sa några timmar men samtidigt frustrerad när hon sa flera dagar oxå...
    BM sa att jag skulle vila och äta så få väl ta och käka middag...
  • LillGris

Gör det, för är det så att förlossningen startat behöver du krafterna :) så försök vila så mycket du kan. Lycka till du med :)

• majsis08

í måndags va jag hos bm och var då öppen 1 cm och livmodertappen var endast 0,5 cm lång men än har de inte kommit nån bebis bara vanliga sammandrgningar så de kan ta ett tag:(

• mandreasson
    majsis08 skrev 2013-07-04 19:00:27 följande:
    í måndags va jag hos bm och var då öppen 1 cm och livmodertappen var endast 0,5 cm lång men än har de inte kommit nån bebis bara vanliga sammandrgningar så de kan ta ett tag:(
    ååhh...va jobbigt.
    hoppas att du får träffa din lilla snart!

är det din bm på mvc som undersökte dig? Måste man fråga efter en undersökning?
    Jag gick in till förlossningen. Ska till mvc igen nästa onsdag.
  • majsis08

ja nu vill man att det händer nå snart: :) ja det va jag själv som frågade min bm om hon kunde undersöka mej för jag har haft så kraaftiga förvärkar och hon sa att allt va mjukt och väldigt moget fö förlossning men hon sa att det kan ta tid endå=( så jäkla tråkigt man vill ju liksom hellst ha ett svar när bebis kommer men är väl så svårt för barnmorskorna att säga då man kan gå öppen i flera veckor innan=S lycka till du med och hoppas bebis kommer snart:):)

Svar på tråden Latensfas?!?!?!?!