• mandreasson

Latensfas?!?!?!?!

Hej!

Varit precis på förlossning var dom undersökte mig. Hon sa att min livmodertapp är halvmjuk, lite bakåt  och kunde bara få en fingertopp in.
    Har haft mycket värker som har gjort lite ont, mer att det spände nåt så otroligt mycket och får en tryck neråt.
    Är 38+0 och längtar för att träffa lillen.

Är jag i latensfasen? (Hon sa att den här delen kan ta flera timmar till dagar...men sa aldrig om jag var i latensfasen eller inte...)

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Latensfas?!?!?!?!
  • Chaplin89

För mig tog det ca 10 timmar skulle jag tro. Kunde dock se på film och även sova ganska bra :) Väl på förlossningen var jag öppen 10 cm och tappen utplånad. Hade dock inte haft en enda värk på hela tiden och krystvärkarna kom inte heller igång spontant!

• mandreasson
    Chaplin89 skrev 2013-07-04 20:01:55 följande:
    För mig tog det ca 10 timmar skulle jag tro. Kunde dock se på film och även sova ganska bra :) Väl på förlossningen var jag öppen 10 cm och tappen utplånad. Hade dock inte haft en enda värk på hela tiden och krystvärkarna kom inte heller igång spontant!
    oj, va snabbt!

Fick du hjälp med värkstimulerande då?

• Selina02

Jag tror att jag är i latensfasen, började med förvärkar i natt. Sedan slempropp + tecken blödning på morgonen. Det var ungefär en halv binda blod. Var inne på fl men var inte alls öppen har haft förvärkar hela dagen, en del milda en del smärtsamma...hoppas verkligen att nåt händer!! Är i v 39+4.

• lovea01
    Selina02 skrev 2013-07-04 20:42:51 följande:
    Jag tror att jag är i latensfasen, började med förvärkar i natt. Sedan slempropp + tecken blödning på morgonen. Det var ungefär en halv binda blod. Var inne på fl men var inte alls öppen har haft förvärkar hela dagen, en del milda en del smärtsamma...hoppas verkligen att nåt händer!! Är i v 39+4.

Så startade min 3:e förlossning:) Hade molvärk hela dagen och på kvällen fick jag värkar. En del kändes knappt medan en del gjorde jätteont. På kvällen gick slemproppen med en liten blödning. Efter det fortsatte jag ha ont men blev mer täta och gjorde mer ont och myckrt tryck nedåt. Sen på natten fick jag täta regelbundna värkar och visste att det va på g för gjorde så ont att jag knappt kunde gå 5 m innan jag fick en värk och så höll det på. Sen kom sonen på morgonen :) Så det kan va på g för dig !
  • Selina02

Lovea01: jag hoppas verkligen det!!! Men var du öppen något alls? Jag var inne idag och var inte öppen.

• mandreasson
    Selina02 skrev 2013-07-04 20:42:51 följande:
    Hoppas att det är på G för dig! Jag vet att vissa öppnar jättesnabbt! Trodde att man skulle vara något öppet om slemproppen gick? Hoppas det går bra för dig! Lycka till!
  • Nangijala

Blödning, sen slempropp innan värkarna kom igång, innan dess ingen känning alls. 3 timmar från första värken sen kom en liten pojke! Man kan ju vara öppen lite utan att det är på g inom det närmaste iallafall, men ut kommer din bebis iallafall :)

• Chaplin89

Jag fick hjälp med värkstimulerande dropp. Var på förlossningen runt 8 på morgonen, droppet sattes vid 11 då jag var helt öppen, men grabben kom inte ut för än 16.30.
    Det var långvarig vattenavgång då vattnet gick den 6/5 och han är född den 8/5. Var till förlossningen samma dag vattnet gick, var där över natten men skickades hem då inget hände. Åkte sen in påmorgonen den 8/8 och sattes då igång!

• lovea01
    Selina02 skrev 2013-07-04 21:00:31 följande:
    Lovea01: jag hoppas verkligen det!!! Men var du öppen något alls? Jag var inne idag och var inte öppen.

Jag hade öppnat mig ca 4 cm då när vi åkte in och det va nån timma efter att slemproppen lossnade och mina värkar blev starkare. Så är nog ganska säker på att du håller på att öppna dig. Hoppas det händer nåt mer snart för dig:)
  • Selina02
    Nu blöder det igen!! Kan man få teckenblödning flera dagar i rad? Någon som vet? Hittar ingen bra info.

Igår tyckte jag att det var mycket blod, En halv nattbinda, men BM sa att det var helt ok och ingen fara alls...Nu kom det ungefär lika mycket igen.

Förlåt TS, jag tog över din tråd lite! Hur går det för dig? 
  • mandreasson
    Selina02 skrev 2013-07-05 06:51:35 följande:
    Nu blöder det igen!! Kan man få teckenblödning flera dagar i rad? Någon som vet? Hittar ingen bra info.

Igår tyckte jag att det var mycket blod, En halv nattbinda, men BM sa att det var helt ok och ingen fara alls...Nu kom det ungefär lika mycket igen.

Förlåt TS, jag tog över din tråd lite! Hur går det för dig? 
    ring bm eller fl igen. det alltid bättre att frågs för mycket =)

• Selina02

Det var en slemmig blödning som igår, så slemproppen igen. Det kom inget mer. Men om det kommer igen så ringer jag. Är trött på att vänta nu!

• mandreasson

Förra fredag kom vår lilleson =) Äntligen! ok...han kom 39+1, men jag längtade så =)... Är överlycklig!

Förlossningen gick jättesnabbt. Vaknade 3 med lite ont och gick upp för att sova i soffan.
    Ringde till förlossningen kl.6 för att det kom var 5min. Dom sa det var för tidigt så jag gick och duschade och tog alvedon.
    kl.9 fick jag en liten blödning så jag ringde som igen. Då sa dom att om det skulle få mig att må bättre så kunde jag gå till mölndal för att undersökas men att förväntas att jag skulle bli hemskickad. De sa att det lät som latensfas som kanske höll på att övergå till öppningsfas.

på sjukhuset fick jag en rum direkt för det fanns inga lediga undersökningsrum. Vilket var bra för jag var 7cm öppet...de skrev in mig och 5 1/2 timma senare kom en liten son =)
    Så glad att jag åkte in =)

Hoppas det går bra för er alla!

• castafiore

Jag hade en otroligt lång latensfas - jag var öppen 3 cm i över en vecka....

Svar på tråden Latensfas?!?!?!?!