• Anonym (kattägare)

Måste jag verkligen kastrera katten?

Fick ta över en kompis katt, den är runt två år. Vi ska flytta till en lägenhet och det är en utekatt.
    En kompis säger att jag kan inte släppa ut den okastrerad, stämmer det? Jag vill inte att han ska behöva opereras, finns det nåt annat man kan göra?

• Svar på tråden Måste jag verkligen kastrera katten?
  • Majsan70

Men självklart skall katten kastreras. Det är ju det bästa ur ALLA synvinklar. Det är ett superlätt ingrepp som går snabbt o katten är strax hemma igen.

• Anonym (kattägare)
    Majsan70 skrev 2013-07-04 19:24:50 följande:
    Men självklart skall katten kastreras. Det är ju det bästa ur ALLA synvinklar. Det är ett superlätt ingrepp som går snabbt o katten är strax hemma igen.
    Men jag vill helst inte det, kanske vill ha kattungar efter honom i framtiden. Stämmer det att jag inte får släppa ut honom okastrerad?
  • Jimman

Får får man men det är inte speciellt snällt mot omgivningen

• Majsan70
    Anonym (kattägare) skrev 2013-07-04 19:27:34 följande:
    Men jag vill helst inte det, kanske vill ha kattungar efter honom i framtiden. Stämmer det att jag inte får släppa ut honom okastrerad?

Är det inte en raskatt så bör den absolut kasteras. Kattungar finns det gott om ändå. Är det en raskatt skall den ju abslut inte släppas ut okastrerad oavsett.

Okastrerade katter revirmakerar o pissar överallt. De är elaka mot andra katter i sin omgivning och det är inte särskilt trevligt med okastrerade katter ute.
  • Anonym (kattägare)
    Majsan70 skrev 2013-07-04 19:36:47 följande:

Är det inte en raskatt så bör den absolut kasteras. Kattungar finns det gott om ändå. Är det en raskatt skall den ju abslut inte släppas ut okastrerad oavsett.

Okastrerade katter revirmakerar o pissar överallt. De är elaka mot andra katter i sin omgivning och det är inte särskilt trevligt med okastrerade katter ute.
    Nej det är ingen raskatt, men han är väldigt fin.
  • Majsan70
    Anonym (kattägare) skrev 2013-07-04 19:38:29 följande:
    Spelar ingen roll. En okastrerad katt som går ute lär dra på sig alla möjliga åkommor som i sin tur smittar mamma katt o sen bebiskatter.  Med fel blodgrupp på mamma o pappa katt dör dessutom ungarna och därmed kan jag ju känna att det är bättre att kastrera för allas bästa. fina katter finns det hur många som helst. Men alla måste inte ha ungar för det.

Och som sagt okastrerade katter är inte trevligt att ha i omgivningarna.
  • Anonym (snipp snipp)

Risken med en okastrerad hankatt är ju dessutom att den börjar doftmarkera (det STINKER) eller hamnar i rejäla slagsmål (det blir dyrt för dig).

• Inteutanproblem
    Anonym (kattägare) skrev 2013-07-04 19:38:29 följande:

Väldigt fin räcker inte, Sverige är fullt av katter och kattungar i behov av seriösa hem. Fullkomligt svämmar över av katter folk slängt ut, inte längre vill ha och som far illa i oseriösa händer. Ta en titt på FB gruppen "Kattjouren" så kommer du förstå hur jävla illa läget ser ut i Sverige och dom handhar i princip enbart katter i Skåne som är i behov av hem.

Tyvärr är det så att blandras katter ligger i en stor riskzon att hamna väldigt fel - då dom just är så sjukt billiga att köpa i förhållande till raskatterna med stamtavla. Även om han är "fin" kommer du inte kunna förvänta dig över 100-200kr per kattunge, folk betalar inte för blandraskatter utan snarare förväntar sig att få dom gratis.

Du skall ta ditt ansvar och kastrera katten, något annat vore rent sinnessjukt.
  • Anonym (Kattmamma)

En kastrerad kisse lever antagligen längre också. På vischan där jag växte upp gick hankatterna åt i strykande fart ute på grusvägen, eftersom de blev ganska oförsiktiga när de var ute på friarstråt och lätt blev påkörda. Jag skulle absolut kosta på kastrering för en utekatt bara för att få honom lugnare och mindre risktagande.

• Anonym (cat ladies unite)

Kastrera! Det är det bästa för alla. Du säger att du "kanske" vill ha ungar efter honom i framtiden, men med allra största sannolikhet så blir han pappa till flera oönskade kullar utan att du vet om det om han är utekatt. Jag och min man har kämpat massor med att ta hand om och placera upphittade kattungar så jag vet hur tuffa konsekvenserna är för djuren. Dessutom minskar riskerna för att din katt sticker iväg långt hemifrån eller utsätter sig för andra onödiga risker. Det kostar inte så mycket, och är tämligen odramatiskt även för katten.
    De blir inte slöa och tjocka, eller sämre på att klara sig. Jag har fyra kastrerade innekatter som måste få specialfoder för aktiva katter, för annars blir de för magra. Min bror har en kastrerad hankatt som går ute och han fångar möss precis som vilken jägare som helst. 

Svar på tråden Måste jag verkligen kastrera katten?