hummena skrev 2013-07-07 22:22:26 följande:
Själv har jag alltid med stor framgång kört 12-gånger-metoden för all mat jag inte gillat (broccoli, lax, räkor, avokado, nötter, wiskey (bad idea!), lever, inlagd sill mm. mm.), men som jag velat lära mig tycka om. Det handlar helt enkelt om att vänja sig vid en viss smak, även om man till att börja med inte står ut med den. Metoden är enkel, på kort tid, säg tre-fyra veckor, äter du en portion av vad det nu är du vill vänja dig vid. Så, om du vill lära dig gilla avokado ska du äta 12 avokados på 3-4 veckor. Vill du gilla räkor äter du räkor 12 gånger, osv. osv.
Det har alltid funkat för mig, men det gäller att vänja sig vid en smak åt gången, annars blir det för mycket och då funkar det inte. Du kan ju börja med typ broccoli, eftersom det är hyfsat enkelt att integrera i annan mat. Säg att du idag äter en pastasås med kyckling och grädde som du gillar, och som du vill göra nyttigare. Första steget blir att lägga till broccoli. När du sedan vant dig vid broccoli kan du ta din pastasås med grädde, kyckling och broccoli och byta ut kycklingen mot något annat du inte gillar, kanske lax, och jobba vidare så. När du gillar lax och broccoli byter du ut grädden mot kanske en tomatsås, och sista steget är att byta pastan mot bulgur, och vips har du ett nyttigare alternativ (om du inte tror på LCHF, men det är en annan debatt).
Nu ska du såklart inte äta samma sak varje dag, så tricket är att integrera din nya smak i så många olika recept du bara kan, så att du vänjer dig vid att den finns där. I början är det svårt att äta något som växer i munnen (tro mig, jag vet vad du pratar om, broccoli var en av de svåraste 12-stegarna för mig), men för varje gång du äter det blir det lättare, och i slutändan kommer du att tycka att det är gott. En del mat kräver lite fler repetitioner än 12, men ofta behövs det faktiskt färre rep. Avokado gick på typ 6 gånger för mig, medan inlagd sill krävde sina tuffa 20.
Läs
den här artikeln. Mycket intressant om psykologin bakom hur man lär sig gilla/ogilla olika typer av mat.
Lycka till.
Det här lät som en plågsam men bra metod

Och just att jag kan "gömma" dessa saker jag inte gillar i annan mat, det är ju bra. Som ärtor tex.....det äter jag gärna om det göms i en gryta eller en god sallad.
Men jag ska prova detta......ska ta mig an en grej jag inte gillar och försöka äta den tills jag gillar den. Hmm, undra vad jag ska börja med :)
PerG: Ja, vad gillar jag INTE? Allt det du räknade upp där har jag smakat på, och urk....nä tack, förutom avocado. Det är gott! Men det andra...blää. Men sen är det säkert hur man tillagar dom. Jag har ju bara kokat dom i stort sett....dom som ska kokas. Men man kan kanske piffa till det lite. En gång tidigti våras var jag på en restaurang, och som en förrätt där (som alla fick utan att beställa den innan) var grön ärtsoppa. Och jag som inte direkt då gillar gröna ärtor tänkte att detta får jag ju hoppa över. Men jag smakade, och SHIT!!! det var så jäkla gott! Hade kunnat ta en hel tallrik med sånt. Nu skulle jag ju tippa på att det nog var en hel del grädde i denna sås då som säkert piffade till det en hel del

Men ändå, det var gott!
Men annars är ju detta lite av ett problem, jag vet inte hur jag ska tillaga det. Gäller även fisk. När jag äter fisk hos andra så är det faktiskt helt ok, men sen ska jag försöka laga det hemma och det blir inte alls gott. Ändå går jag efter recept.....kan inte laga fisk, och inte heller grönsaker. Men jag ska se om jag kan hitta nåt recept på just ärt och blomkålspure....är det gröna ärtor kan jag tänka mig att färgen blir lite knepig i alla fall
Tusen tack för alla tips, suger åt mig alla!