• scrapparlotta

Lära sig äta mat man inte tycker om?

Jag skulle sååå gärna vilja äta mer nyttig mat. Mer grönsaker, kanske gröt till frukost. Inte ha gräddiga såser osv. Men det är ju det att jag tycker inte det är gott. Dom flesta grönsaker kan jag knappt svälja, det liksom växer i munnen tycker jag. Så som broccoli, all sorts kål, bönor och ärtor....urk. Jag har försökt byta ut ris/pasta mot bulgur och matvete bla...men urk där också. Kan man lära sig att äta mat man inte gillar?? Eller hur ska jag göra? Och sås, tycker det är så tråkigt och torrt att äta mat utan gräddiga såser, trots att jag vet att jag inte ska äta den gräddiga såsen. 

En annan sak också, jag vet att jag äter för stora portioner. Men hur vet man hur mycket man ska äta? Hur vet man hur mycket av allt man ska lägga upp på tallriken?

Vill börja äta ett nyttigare liv, och såklart föra över det till mina barn. Men det är samma där, dom gillar inte om jag gör grönsaker och bulgur....dom vägrar äta. Så, hur sjutton gör man då?? 

• Svar på tråden Lära sig äta mat man inte tycker om?
  • Nyfiken gul

jag tror du behöver lära dig rätt sorts tänk.

Att inte äta gräddsås betyder inte att du måste vara helt utan sås
    att välja nyttigare mat betyder inte att hela familjen måste äta kokt broccoli

Du behöver helt enkelt lära dig att använda andra sorters ingredienser och veta vad man kan göra med det .

Att äta nyttigt o sunt betyder inte att man måste äta torra havregryn och torrkokt ris.   Du kan fortfarande äta pizza och beasås fast du äter nyttigt.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • pluvdo

Ett tips för att minska på portionerna är ju dels att bestämma att man sex dagar i veckan bara får ta en portion mat och dels att man använder en mindre tallrik så man omöjligt får plats med någon jätteportion.

• scrapparlotta
    Nyfiken gul skrev 2013-07-04 22:41:11 följande:
    jag tror du behöver lära dig rätt sorts tänk.

Att inte äta gräddsås betyder inte att du måste vara helt utan sås
    att välja nyttigare mat betyder inte att hela familjen måste äta kokt broccoli

Du behöver helt enkelt lära dig att använda andra sorters ingredienser och veta vad man kan göra med det .

Att äta nyttigt o sunt betyder inte att man måste äta torra havregryn och torrkokt ris.   Du kan fortfarande äta pizza och beasås fast du äter nyttigt.

Ja, så kan det kanske vara. För när jag tänker nyttig mat, då tänker jag just tråkig broccoli och torr mat. Men jag får inte till det på annat sätt. Och hur kan pizza och bea sås bli nyttigt??
  • miniskrutten

Ett tips är att försöka få in grönsakerna i maten. Ex. Ha rivna morötter och färska tomater i köttfärssåsen eller liknande. Broccoli är ex gott i gratäng. När det gäller sås tycker jag buljongsåser är enkla. Använd befintlig steksky (se till att inte steka i för mkt fett), och sedan ha i vatten, buljong (eller andra kryddor om man hellre vill) samt lite mjöl för redning. Sen kan man ju ha i lite grädde ovanpå detta om man vill. Uta att det blir för mycket. Mat måste ju vara någorlunda gott för att det ska funka.

• Nyfiken gul
    scrapparlotta skrev 2013-07-04 22:48:57 följande:
    Ja, så kan det kanske vara. För när jag tänker nyttig mat, då tänker jag just tråkig broccoli och torr mat. Men jag får inte till det på annat sätt. Och hur kan pizza och bea sås bli nyttigt??
    jag lagar samma mat som jag alltid gjort men när jag tänker nyttigt så kan jag ta bort vissa komponenter ur maten. 

Köttfärssås ska INTE innehålla grädde alls tex..  
    Korvstroganoff innehåller inte heller grädde eller creme fraiche i ursprungligt recept.

Om du följer recepten i orginal ur kokbok så ser du snabbt att dom inte alls innehåller så mycket fett och onyttigheter som man tror. 

Att ställa fram olika små skålar med grönsaker gör att alla kan äta nånting dom tycker om och alla får nån grönsak i sig . Då kan man också locka andra i familjen att prova på om man kan ta själv än att tex gröna ärtor göms i en sallad och så äter ingen sallad pga det...

Jag brukar också använda andra alternativ . jag gör tex ofta en kall sås på gräddfil eller filmjölk och serverar till maten och kan då utesluta feta gräddsåser helt.

jag menar inte att pizza o beasås är nyttigt men genom att tänka till lite hur man lagar sin mat kan man fortsätta äta pizza o välja beasås till den .

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Omogen citron

Tacos är ju en maträtt som är väldigt lätt att göra väldigt nyttig och som nästan alla gillar. Begränsa mängden skal för de ät feta bara.

Soppa är också bra i början, de har man ju inga feta såser till. Ha gärna knäckebröd till.

Vilka grönsaker gillar du? Man måste inte gilla just broccoli, det finns så mycket annat gott. Satsa på det istället.

• scrapparlotta
    Omogen citron skrev 2013-07-07 21:56:11 följande:
    Tacos är ju en maträtt som är väldigt lätt att göra väldigt nyttig och som nästan alla gillar. Begränsa mängden skal för de ät feta bara.

Soppa är också bra i början, de har man ju inga feta såser till. Ha gärna knäckebröd till.

Vilka grönsaker gillar du? Man måste inte gilla just broccoli, det finns så mycket annat gott. Satsa på det istället.
    Tacos äter vi ganska ofta, för det är en av dom få maträtter som min stora tjej tycker om. Så ja, mindre skal där kanske så blir det bättre. 

En del soppor är goda, men helt gillar ju då soppor som inte är klara

Dom grönsaker jag gillar är majs, lök i alla former, morötter (förutom stora hela som man gnager på...) svamp, gurka, tomat, sallad, paprika.....det är väl det jag gillar i grönsaksväg :) 
  • hummena

Själv har jag alltid med stor framgång kört 12-gånger-metoden för all mat jag inte gillat (broccoli, lax, räkor, avokado, nötter, wiskey (bad idea!), lever, inlagd sill mm. mm.), men som jag velat lära mig tycka om. Det handlar helt enkelt om att vänja sig vid en viss smak, även om man till att börja med inte står ut med den. Metoden är enkel, på kort tid, säg tre-fyra veckor, äter du en portion av vad det nu är du vill vänja dig vid. Så, om du vill lära dig gilla avokado ska du äta 12 avokados på 3-4 veckor. Vill du gilla räkor äter du räkor 12 gånger, osv. osv.

Det har alltid funkat för mig, men det gäller att vänja sig vid en smak åt gången, annars blir det för mycket och då funkar det inte. Du kan ju börja med typ broccoli, eftersom det är hyfsat enkelt att integrera i annan mat. Säg att du idag äter en pastasås med kyckling och grädde som du gillar, och som du vill göra nyttigare. Första steget blir att lägga till broccoli. När du sedan vant dig vid broccoli kan du ta din pastasås med grädde, kyckling och broccoli och byta ut kycklingen mot något annat du inte gillar, kanske lax, och jobba vidare så. När du gillar lax och broccoli byter du ut grädden mot kanske en tomatsås, och sista steget är att byta pastan mot bulgur, och vips har du ett nyttigare alternativ (om du inte tror på LCHF, men det är en annan debatt).

Nu ska du såklart inte äta samma sak varje dag, så tricket är att integrera din nya smak i så många olika recept du bara kan, så att du vänjer dig vid att den finns där. I början är det svårt att äta något som växer i munnen (tro mig, jag vet vad du pratar om, broccoli var en av de svåraste 12-stegarna för mig), men för varje gång du äter det blir det lättare, och i slutändan kommer du att tycka att det är gott. En del mat kräver lite fler repetitioner än 12, men ofta behövs det faktiskt färre rep. Avokado gick på typ 6 gånger för mig, medan inlagd sill krävde sina tuffa 20.

Läs den här artikeln. Mycket intressant om psykologin bakom hur man lär sig gilla/ogilla olika typer av mat.

Lycka till.

• elyse

Gällande portionsstorlek så är tipset att köpa en storlek mindre tallrikar kanon. Och som vuxen kan du äta med pinnar, speciellt om du inte har så bra teknik (Den övar man dock upp snabbt) för då kan du inte äta så fort och du känner lättare när du är mätt. 

• PerG
    scrapparlotta skrev 2013-07-07 22:11:14 följande:
    Tacos äter vi ganska ofta, för det är en av dom få maträtter som min stora tjej tycker om. Så ja, mindre skal där kanske så blir det bättre. 

En del soppor är goda, men helt gillar ju då soppor som inte är klara

Dom grönsaker jag gillar är majs, lök i alla former, morötter (förutom stora hela som man gnager på...) svamp, gurka, tomat, sallad, paprika.....det är väl det jag gillar i grönsaksväg :) 
    Frågan är väl också vilka grönsaker du INTE gillar och vilka du ännu inte provat (eller var längesen?)

Har du t.ex. provat: Blomkål, jordärtskocka, rädisor, rotselleri, sparris, fänkål, vitkål, aubergine, zuccini, avocado, etc. Och hur har du tillagat dem isåfall?

Ofta handlar det ju om tillagning och presentation. T.ex. tycker jag att Ärt- och blomkålspuré är fantastiskt gott till fisk (det händer något speciellt med den kombon jämfört med enbart blomkålspuré) medans enbart kokt blomkål kan väl vara "okej" men inte mer (en klick smör i kokvattnet förhöjer dock smaken).
  • PerG

Sen håller jag nog med hummena också... Jag gillade varken oliver, blomkål, broccoli eller rödvin när jag var yngre men har "lärt" mig äta det. Nu tycker jag ju t.om. att allt det är GOTT medans jag förr i tiden inte ens ville smaka på det! ;)

• Bling1975

Man kan lära sig att äta nya saker även som vuxen. Jag åt som en kräsen 5-åring när jag träffade min man och tyckte det mesta var ganska äckligt.

Tack och lov så älskar han mat så han introducerade mig till riktigt bra restauranger. Helt plötsligt så gillade jag saker som jag innan hade vägrat att äta. Med rätt tillagning och smaksättning så blev t ex grönsaker en helt annan sak. Jag som inte åt fisk har nu på min lista över absoluta favoritrestauranger en ren fiskrestaurang.

Jag äter fortfarande inte allt men jag har numera flera grönsaker som jag älskar och ett antal fisksorter som jag gärna äter. Att bara köpa bra färska råvaror och att inte glömma kryddningen gjorde stor skillnad. Men också att våga smaka med ett öppet sinne.

• scrapparlotta
    hummena skrev 2013-07-07 22:22:26 följande:
    Själv har jag alltid med stor framgång kört 12-gånger-metoden för all mat jag inte gillat (broccoli, lax, räkor, avokado, nötter, wiskey (bad idea!), lever, inlagd sill mm. mm.), men som jag velat lära mig tycka om. Det handlar helt enkelt om att vänja sig vid en viss smak, även om man till att börja med inte står ut med den. Metoden är enkel, på kort tid, säg tre-fyra veckor, äter du en portion av vad det nu är du vill vänja dig vid. Så, om du vill lära dig gilla avokado ska du äta 12 avokados på 3-4 veckor. Vill du gilla räkor äter du räkor 12 gånger, osv. osv.

Det har alltid funkat för mig, men det gäller att vänja sig vid en smak åt gången, annars blir det för mycket och då funkar det inte. Du kan ju börja med typ broccoli, eftersom det är hyfsat enkelt att integrera i annan mat. Säg att du idag äter en pastasås med kyckling och grädde som du gillar, och som du vill göra nyttigare. Första steget blir att lägga till broccoli. När du sedan vant dig vid broccoli kan du ta din pastasås med grädde, kyckling och broccoli och byta ut kycklingen mot något annat du inte gillar, kanske lax, och jobba vidare så. När du gillar lax och broccoli byter du ut grädden mot kanske en tomatsås, och sista steget är att byta pastan mot bulgur, och vips har du ett nyttigare alternativ (om du inte tror på LCHF, men det är en annan debatt).

Nu ska du såklart inte äta samma sak varje dag, så tricket är att integrera din nya smak i så många olika recept du bara kan, så att du vänjer dig vid att den finns där. I början är det svårt att äta något som växer i munnen (tro mig, jag vet vad du pratar om, broccoli var en av de svåraste 12-stegarna för mig), men för varje gång du äter det blir det lättare, och i slutändan kommer du att tycka att det är gott. En del mat kräver lite fler repetitioner än 12, men ofta behövs det faktiskt färre rep. Avokado gick på typ 6 gånger för mig, medan inlagd sill krävde sina tuffa 20.

Läs den här artikeln. Mycket intressant om psykologin bakom hur man lär sig gilla/ogilla olika typer av mat.

Lycka till.
    Det här lät som en plågsam men bra metod Och just att jag kan "gömma" dessa saker jag inte gillar i annan mat, det är ju bra. Som ärtor tex.....det äter jag gärna om det göms i en gryta eller en god sallad. 

Men jag ska prova detta......ska ta mig an en grej jag inte gillar och försöka äta den tills jag gillar den. Hmm, undra vad jag ska börja med :)

PerG: Ja, vad gillar jag INTE? Allt det du räknade upp där har jag smakat på, och urk....nä tack, förutom avocado. Det är gott! Men det andra...blää. Men sen är det säkert hur man tillagar dom. Jag har ju bara kokat dom i stort sett....dom som ska kokas. Men man kan kanske piffa till det lite. En gång tidigti våras var jag på en restaurang, och som en förrätt där (som alla fick utan att beställa den innan) var grön ärtsoppa. Och jag som inte direkt då gillar gröna ärtor tänkte att detta får jag ju hoppa över. Men jag smakade, och SHIT!!! det var så jäkla gott! Hade kunnat ta en hel tallrik med sånt. Nu skulle jag ju tippa på att det nog var en hel del grädde i denna sås då som säkert piffade till det en hel del Men ändå, det var gott!

Men annars är ju detta lite av ett problem, jag vet inte hur jag ska tillaga det. Gäller även fisk. När jag äter fisk hos andra så är det faktiskt helt ok, men sen ska jag försöka laga det hemma och det blir inte alls gott. Ändå går jag efter recept.....kan inte laga fisk, och inte heller grönsaker. Men jag ska se om jag kan hitta nåt recept på just ärt och blomkålspure....är det gröna ärtor kan jag tänka mig att färgen blir lite knepig i alla fall

Tusen tack för alla tips, suger åt mig alla! 
  • scrapparlotta
    PerG skrev 2013-07-08 00:21:42 följande:
    Frågan är väl också vilka grönsaker du INTE gillar och vilka du ännu inte provat (eller var längesen?)

Har du t.ex. provat: Blomkål, jordärtskocka, rädisor, rotselleri, sparris, fänkål, vitkål, aubergine, zuccini, avocado, etc. Och hur har du tillagat dem isåfall?

Ofta handlar det ju om tillagning och presentation. T.ex. tycker jag att Ärt- och blomkålspuré är fantastiskt gott till fisk (det händer något speciellt med den kombon jämfört med enbart blomkålspuré) medans enbart kokt blomkål kan väl vara "okej" men inte mer (en klick smör i kokvattnet förhöjer dock smaken).
    Har du nåt recept på den där ärt- och blomkålspurén??
Svar på tråden Lära sig äta mat man inte tycker om?