Inlägg från: Anonym (barnkär) |Visa alla inlägg
  • Anonym (barnkär)

Kan man "lära sig" att tycka om sambons barn?

Jag tycker det är så sorgligt att så många pappor delar sitt liv med kvinnor som inte tycker om deras barn. Det finns ju hur många trådar som helst som bekräftar detta. Alla bonusbarn verkar för dessa kvinnor vara ouppfostrade, förmodligen ha nån bokstavskombination och som stjäl för mycket av sambons tid osv...De har i regel också en slapp biomamma som tillåter vad som helst, och inte har några regler för barnen enligt bonusmamman.

Man kanske har för bråttom med att flytta ihop vilket gör att man upptäcker sin antipati för barnen "för sent". Jag skulle aldrig drömma om att dela mitt liv med någon som inte klickade med mina barn. Det är väl a och o?

Barn är ju barn och de egna biologiska barnen kanske också har sina idéer för sig och inte alltid uppför sig som man skulle önska, men det har man mycket större överseende med för man älskar dom. Jag tror att man ser på bonusbarnen med mycket strängare ögon och mindre tålamod. Det blir ofta väldigt mycket "mina barn och dina ungar".  Jag tycker så oerhört synd om alla de barn som periodvis tvingas vistas i hem där de är så illa omtyckta.

Jag är själv bonusmamma och mina barn är också bonusbarn. Jag behandlar dom som jag hoppas och vet de blir behandlade av sin bonusmamma. Vi tycker om våra bonusar! Allt går inte på räls alltid, det uppstår konflikter och problem emellanåt precis som det gör med de biologiska barnen. Men barnen är trygga i förvissningen om att de lever med människor som bryr sig om dom.

Detta är egentligen inte speciellt riktat till dig TS utan mer en allmän reflektion efter allt man läst om förhållandet bonusmamma/bonusbarn. Jag hoppas det kan lösa sig på bästa sätt för dig och din familj!

• Anonym (barnkär)
    Anonym (Ledsen & skamsen) skrev 2013-07-08 16:06:59 följande:
    Anonym (barnkär) - jag håller med dig helt och hållet om att det är synd om barn som tvingas bo med vuxna som inte tycker om dom, det är därför jag väljer att göra någonting åt situationen. Anledningen till att vi flyttade ihop var helt enkelt att jag blev gravid, annars hade jag aldrig haft så bråttom utan väntat för att se hur vi alla kommit överens, och om det hade känts så här hade vi aldrig flyttat ihop utan istället avslutat relationen. Men tack vare bebisen bestämde vi oss för att satsa ordentligt för att se om det kunde fungera, vilket det tyvärr inte gör. Sambon vill att vi försöker lite till men jag skulle aldrig kunna fortsätta så här eftersom det är fel mot pojken, och har därför valt att lämna. För att han ska må bra. För att det är det enda rätta. Precis som du reagerar jag hårt på när barn far illa i såna här situationer och hade aldrig trott att jag själv skulle hamna i en sån här sits. Ang att man har svårare att ha överseende med andras barns fel och brister håller jag också med. Självklart är det så. Jag säger inte att det är en hemsk pojke, bara att vi är väldigt olika och inte "klickar". Jag arbetar med barn och är fullt medveten om att det är samma sak med barn som med vuxna i det avseendet att personkemin inte stämmer med alla. Skillnaden är att det är den vuxnas ansvar att "lösa" situationen om det är ett barn inblandat, och att se saker ur ett barnperspektiv. Dock kan jag säga att ang diagnoser vet jag inte vad som skrivs i andra trådar men dom här barnen har fastställda diagnoser gällande både fysiska och psykiska "problem" som är ganska uppenbara. Och självklart hade jag inte tyckt att det var lika besvärligt om mitt barn haft samma diagnoser, eftersom jag älskar honom och är beredd att stå ut med vad som helst för hans skull. Hoppas bara att folk ibland kan tänka lite innan dom dömmer, för allt är inte alltid svart eller vitt eller som det tycks. Jag har iallafall lärt mig det av den här erfarenheten, men jag kommer alltid stå fast vid att man måste se till barmens välmående och behov, vilket är det jag nu försöker göra. Både mitt eget och andras.
    Va klok du är TS!  Man kan naturligtvis inte råda över hur man känner, och du har ju alldeles rätt i att livet inte är så enkelt så att det antingen är svart eller vitt.

Det beslut du nu vill ta visar ju på en omsorg om barn.  Du vill att de ska ha det bra trots att ni inte klickar. Så ingen skugga ska falla över dig. Jag önskar dig all lycka till! {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (barnkär)
    Anonym (Ledsen & skamsen) skrev 2013-07-08 18:08:27 följande:
    Tack snälla Anonym (barnkär)! Trots att jag vet att jag gör rätt är detta otroligt svårt så det känns skönt med lite uppmuntrande ord...
    {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Kan man "lära sig" att tycka om sambons barn?