Kan man "lära sig" att tycka om sambons barn?
Jag tycker det är så sorgligt att så många pappor delar sitt liv med kvinnor som inte tycker om deras barn. Det finns ju hur många trådar som helst som bekräftar detta. Alla bonusbarn verkar för dessa kvinnor vara ouppfostrade, förmodligen ha nån bokstavskombination och som stjäl för mycket av sambons tid osv...De har i regel också en slapp biomamma som tillåter vad som helst, och inte har några regler för barnen enligt bonusmamman.
Man kanske har för bråttom med att flytta ihop vilket gör att man upptäcker sin antipati för barnen "för sent". Jag skulle aldrig drömma om att dela mitt liv med någon som inte klickade med mina barn. Det är väl a och o?
Barn är ju barn och de egna biologiska barnen kanske också har sina idéer för sig och inte alltid uppför sig som man skulle önska, men det har man mycket större överseende med för man älskar dom. Jag tror att man ser på bonusbarnen med mycket strängare ögon och mindre tålamod. Det blir ofta väldigt mycket "mina barn och dina ungar". Jag tycker så oerhört synd om alla de barn som periodvis tvingas vistas i hem där de är så illa omtyckta.
Jag är själv bonusmamma och mina barn är också bonusbarn. Jag behandlar dom som jag hoppas och vet de blir behandlade av sin bonusmamma. Vi tycker om våra bonusar! Allt går inte på räls alltid, det uppstår konflikter och problem emellanåt precis som det gör med de biologiska barnen. Men barnen är trygga i förvissningen om att de lever med människor som bryr sig om dom.
Detta är egentligen inte speciellt riktat till dig TS utan mer en allmän reflektion efter allt man läst om förhållandet bonusmamma/bonusbarn. Jag hoppas det kan lösa sig på bästa sätt för dig och din familj!