Jag gick från en specialistroll till chef för 3 år sedan. Det hänger väldigt mycket på hur kulturen är på just ditt företag, hur din grupp är, vilken marknad i agerar på, vilka krav som ställs från andra håll på leveranser m.m. Det finns sannerligen både för -och nackdelar.
Erjuder ditt företag bra chefs-och ledarutbildning? Det är värdefullt.
Som ledare måste du genuint gilla människor, och det är slitigare än man tror. Livet är som en sinuskurva och det gäller även dina anställda. Ni verkar producera tjänster och människor är inte maskiner, och det vet ju redan. Grejen är att andras problem även blir DITT problem när det inte går som på räls, era utvecklingsplaner spricker m.m. Det gäller att agara som en förebild, även de gånger när man blir galen på folk som är sjuka hela tiden och all schemaläggning spricker.
Ibland fastnar man i ett evigt rapporterande, räknande av pengar, budgetarbete, lönediskussioner, alla sliter och drar i dig och vill ändra dina prioriteringar. Du blir bedömd både för gruppens leveransförmåga samt ditt eget ledarskap kan betygsättas. Det kan vara tufft att scora högt på bägge för man helt enkelt inte räcker till, oavsett hur mycket du vill.
Jag tycker mitt val känns ok, men det finns stunder när jag sannerligen längtar tillbaka till specialistrollen. I min nuvarande roll gillar jag ansvaret och har modet att fatta beslut och stå emot när det behövs. Men personalansvaret tär på orken, mer än vad jag trodde.
Jobbar du på en större firma kanske det finns möjlighet att gå tillbaka till specialistrollen om det inte passar? På ett år eller två hinner du inte tappa så mycket att du inte skulle kunna sätta dig in i saker igen.