• Evighetsmaskin

Köpa halv andel av hus?

Vi har en smidig säljare av ett hus som äger hälften och bor kvar. Fd frun som flyttat och äger andra halvan är lite trögare att göra affär med, då det är till salu. Köper man då ena äger ska den andra godkänna, men om de äger halva var bör de kunna sälja sin halva utan att den andre godkänner?

• Svar på tråden Köpa halv andel av hus?
  • Tirem

Inte lätt att förstå ditt inlägg då du skriver väldigt osammanhängande men ska du köpa ett halvt hus?

• jassikan

Jag skulle inte köpa ett halv hus i väntan på att andra parten ger med sig och säljer den andra till er. Blir troligen med en hel drös problem innan ni lyckas få köpa andra delen.

• Evighetsmaskin
    Tirem skrev 2013-07-06 08:05:54 följande:
    Inte lätt att förstå ditt inlägg då du skriver väldigt osammanhängande men ska du köpa ett halvt hus?
    Men nästa har förstått, kanske lättare att inte läsa så tidigt.
  • Evighetsmaskin
    jassikan skrev 2013-07-06 11:55:18 följande:
    Jag skulle inte köpa ett halv hus i väntan på att andra parten ger med sig och säljer den andra till er. Blir troligen med en hel drös problem innan ni lyckas få köpa andra delen.
    Båda vill sälja men inte på samma sätt och vill inte en finns samäganderättslagen, så en måste lösa ut den andre eller det blir offentliga anbud.
  • Tirem

Du kanske inte skulle skriva så sent så kanske du kunde skriva något sånär sammanhängande!

• Evighetsmaskin

Det går inte att skriva så alla förstår.

• jassikan
    Evighetsmaskin skrev 2013-07-06 12:55:39 följande:
    Men nästa har förstått, kanske lättare att inte läsa så tidigt.

Måste dessvärre hålla med om att det inte var helt enkelt att läsa din TS, lite osammanhängade.
  • jassikan
    Evighetsmaskin skrev 2013-07-06 13:00:06 följande:
    Båda vill sälja men inte på samma sätt och vill inte en finns samäganderättslagen, så en måste lösa ut den andre eller det blir offentliga anbud.

Hur menar du med att de inte vill sälja på samma sätt?

Är personen inte nöjd med priset eller vad handlar det om?

Kan inte den som vill sälja först lösa ut den andra parten?

I slutänden kan man tvinga den andre att sälja, men det blir en process. Och den borde den som vill sälja ta tag i.

Här finns lite att läsa:
    http://lawline.se/answers/12655

Men man kan sälja sin andel om inget specifikt avtal finns:
    http://lawline.se/answers/forsaljning-av-samagd-fastighet

Men måste återigen säga att jag personligen inte skulle ge mig in i en sådan affär. Blir bara strul och problem och du/ni får engagera er en massa i det som egentligen är deras tvist.
  • Zizzy Zimsson
    Evighetsmaskin skrev 2013-07-05 23:37:38 följande:
    Vi har en smidig säljare av ett hus som äger hälften och bor kvar. Fd frun som flyttat och äger andra halvan är lite trögare att göra affär med, då det är till salu. Köper man då ena äger ska den andra godkänna, men om de äger halva var bör de kunna sälja sin halva utan att den andre godkänner?

Båda vill sälja men inte på samma sätt och vill inte en finns samäganderättslagen 
    Va?
  • Deiia

Ja, man kan sälja sin del i ett hus utan att övriga delägare godkänner det. Men detta gäller enbart om det inte finns någon hembudsklausul, dvs om någon annan har förköpsrätt eller dyl. Det kan du kolla upp med lantmäteriet för det ska vara inskrivet i handlinarna när lagfart ges.

Kolla också upp att inte frun har en nyttjanderätt. 

• Deiia

Jag skulle dock inte ge mig in i en sådan affär....... .

Om man bara köper ett halv hus och med osäkerhet om man får köpa resten, så får ju priset bli därefter.
    D.v.s. lågt. 

• jannej
    Deiia skrev 2013-07-09 00:17:49 följande:
    Jag skulle dock inte ge mig in i en sådan affär....... .

Om man bara köper ett halv hus och med osäkerhet om man får köpa resten, så får ju priset bli därefter.
    D.v.s. lågt. 
    När man väl äger halva huset kan man tvinga fram en försäljning enligt samägandelagen
  • Evighetsmaskin

Hon har flyttat och vill sälja sin halva men säljarna är olika att komma till avtal.

• Kjell2
    Evighetsmaskin skrev 2013-07-09 14:00:19 följande:
    Hon har flyttat och vill sälja sin halva men säljarna är olika att komma till avtal.

Att sälja ett halv bostadshus till någon utomstående är nog på gränsen till omöjligt. Vem skulle vilja köpa?

I samband med separation/skiljsmässa finns det bara tre lösningar i praktiken.
    1) Den ena löser ut den andra till ett överrenskommet pris
    2) Säljer hela huset.
    3) En bor kvar och den andra står kvar som ägare. Den som bor kvar tar över kostnader mm.

På alt 2) finns en variant om en vägar sälja och det är att den andra driver fram en tvångsförsäljning.
  • Evighetsmaskin
    Kjell2 skrev 2013-07-09 14:10:34 följande:

Att sälja ett halv bostadshus till någon utomstående är nog på gränsen till omöjligt. Vem skulle vilja köpa?

I samband med separation/skiljsmässa finns det bara tre lösningar i praktiken.
    1) Den ena löser ut den andra till ett överrenskommet pris
    2) Säljer hela huset.
    3) En bor kvar och den andra står kvar som ägare. Den som bor kvar tar över kostnader mm.

På alt 2) finns en variant om en vägar sälja och det är att den andra driver fram en tvångsförsäljning.
    Man köper en halv ägarandel av en fastighet där båda vill sälja men på olika sätt med olika avtal.
  • Kjell2
    Evighetsmaskin skrev 2013-07-09 17:38:00 följande:
    Man köper en halv ägarandel av en fastighet där båda vill sälja men på olika sätt med olika avtal.

Så ni ska sälja hela fastigheten till en köpare men med två separata avtal om 50% vardera? Verkar krångligt.
  • Evighetsmaskin
    Kjell2 skrev 2013-07-10 08:28:01 följande:

Så ni ska sälja hela fastigheten till en köpare men med två separata avtal om 50% vardera? Verkar krångligt.
    Nej köpa och de vill ha olika avtal.
  • Kjell2
    Evighetsmaskin skrev 2013-07-10 14:00:20 följande:
    Nej köpa och de vill ha olika avtal.

Är väl en möjlig om än krånglig väg. Avtalen bör nog vilkoras så det första kan hävas om det andra inte blir av.
Svar på tråden Köpa halv andel av hus?