• SupersurasunkSara

adressändra minderårig

Om föräldrarna vid en skilsmässa inte är överens om var barnet/barnen ska vara skrivna så står de kvar på den adress de bott på när föräldrarna var tillsammans om ena föräldern bor kvar där. Flyttar båda skrivs barnen hos den föräldern som bor närmast dagis/skola.

Har barnen mer dygnsvila hos den ena ska de skrivas där men jag tvivlar på att det räknas om barnen tillfälligtvis har mer dygnsvila hos den ena, det ska vara varaktigt isf tror jag.

Ang varför det spelar roll, man får mer i bostadsbidrag.

• SupersurasunkSara
    Jimman skrev 2013-07-06 20:02:07 följande:
    Men bara för att du ändrar adress på barnet blir det väl inte mindre tid på fsk när barnet är hos pappa ?
    Bostadsbidrag ändras inte för att adressen ändras , man skriver i ansökan att han har barnet så mycket tid i mån
    Fast var barnet är skrivet har inget med ansvar att göra. Inte heller att barnen är skrivna hos varsin förälder såvida man inte delar på dem vid umgänge.

• SupersurasunkSara
    SupersurasunkSara skrev 2013-07-06 20:05:11 följande:
    Fast var barnet är skrivet har inget med ansvar att göra. Inte heller att barnen är skrivna hos varsin förälder såvida man inte delar på dem vid umgänge.

Det blev felciterat av någon anledning. Sorry.
  • SupersurasunkSara
    Jimman skrev 2013-07-06 20:33:00 följande:
    Nä bostadsbidraget blir inte högre för att man har barnet skriver hos sig men blir högre ju mera man har barnen hos sig men folkbokföringen har ingen betydelse
    Jo, det kan det visst bli. Eller har de ändrat det nyligen? Men i TS fall spelar det ingen roll eftersom hon bor i hus.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (jdjsidb) skrev 2013-07-06 20:12:37 följande:

Våra barn är halv syskon. .
    Mitt äldre barn har ingenting med lillasyskonets pappa att göra.
    Ok.
    Mrs Karlsson skrev 2013-07-06 20:14:36 följande:
    Har ni delad vårdnad måste pappan skriva på en adressändring för barnet, om än det gäller 50 m.
    Fast det går igenom även utan underskrift när en utredning på vart barnets huvudsakliga dygnsvila gjorts.

• SupersurasunkSara
    Anonym (jdjsidb) skrev 2013-07-06 20:31:34 följande:

Det blir väl visst mer ansvar?
    Kallelserna till bvc går ju till folkbokförings adressen o när barnet börjar lekis o skola
    Sen så är det ju förälderns ansvar att läxor mm görs :)
    Man kan begära att det ska gå till båda vårdnadshavarna.
  • SupersurasunkSara
    Jimman skrev 2013-07-06 21:03:40 följande:
    Så har dom aldrig räknat för mig under dom 7 år jag hade bb , har bara haft ett barn skrivet hos mig o ett hos pappan men i ansökan skriver man hur mycket man har barnen inte var dom är skriven o fk har räknat på detta åt mig o sagt att det har ingen betydelse !
    Men det är ju för att du hade ETT barn skrivet hos dig. Vet att de pratade om att de skulle ändra, men förut var det vanligare att barnen bodde mer hos den ena = denne var i större behov av större bostad än den som hade barnen lite, alltså fick boendeföräldern mer.

• SupersurasunkSara
    Jimman skrev 2013-07-07 09:39:36 följande:
    Jag hade ett skriver hos mig o ett hos pappan , jag hade bostadsbidrag
    Ja, alltså räknade de med att du behövde ETT rum hos dig mer än om du bott själv, hade du haft två barn skrivna hos dig hade de räknat med två rum extra = högre bostadsbidrag.
Svar på tråden adressändra minderårig