Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?
Jag hade med mig min nyfödda till skolan, både för amningens och närhetens skull. Hon var av varianten knäpptyst och alltid nöjd så det var inga problem att låta henne ligga i sjalen och amma även i skolan. Detta fungerade väldigt bra för mig, jag tyckte det var skönt att kunna ha henne med. Men man har ju inga garantier för att man får ett barn som är nöjt och tyst :p
Vid sidan om mina vanliga studier så hade jag en hundutbildning jag hemskt gärna ville slutföra (då var hon lite drygt en vecka). Den låg 40 mil bort så inte heller så att pappan kunde komma bara vid amning och de praktiska momenten var inte "barnvänliga". Men då fick han följa med hela dagar istället. Vi pumpade ut på flaska så att de skulle kunna ge det om jag var upptagen, men dottern var inte så intresserad. Det verkade som att hon hellre väntade tills jag kom tillbaka.
När hon blev äldre sedan har vi pumpat ut men hon verkar ändå vänta ut att jag ska komma hem. Huvudsaken är ju att barnet är nöjt och det har hon varit. Vill de inte ta flaska så kan man ju testa sked eller kopp. Skulle det vara svårt att pumpa ut så kan ni kanske komplettera det utpumpade med lite ersättning de dagar du är i skolan så blir barnet ändå mätt :) För mig gick det faktiskt lättare att handmjölka än att använda pump, inte det sexigaste jag gjort men efter lite övning var det smidigt. Fick mycket bättre fart på produktionen med handmjölkning.