Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?

När du säger att du pumpade 30 ml sist, menar du nu under graviditeten?! Eller med ett annat barn? För om det är innan du fött så är jag väldigt imponerad!

Jag har pumpat på heltid ett bra tag nu, men jag hade redan väl etablerad amning innan jag började pumpa (dottern var 5,5 månader). Om du behöver få igång din mjölkproduktion utan ditt barns hjälp så använd en sjukhuspump! De är bättre på att tömma bröstet än en hemmapump.

Om du sen vill köpa en begagnad så köp inte en Medela. De använder öppna system vilket innebär att mjölk och fukt kan komma in i motorn och orsaka mögel som sen kan sprida sig till mjölken på samma sätt. Öppna system är strikt för en bebis. Stängda system, där pumpslangen skyddas av ett membran, är säkrare och renare, och är ok att köpa begagnat. Dock kan de inte uppnå riktigt samma sugkraft som ett öppet system, just pga membranet.

Själv har jag en Ameda Lactaline som är en dubbelpump med stängt system (efter att min Medela Swing dog och jag upptäckte det där om möglet). Men som sagt, om du behöver ETABLERA mjölkproduktionen så låna/hyr en proffspump.

• malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 20:47:50 följande:
    Min medela skyddas av ett membran.
    Ja, de som vissa sjukhus använder har också membran, men min Swing hade det inte. Och de vanligare (dvs de som dyker upp på Blocket) har de inte. Men bra om din har det! Det visar att man helst ska lägga lite mer (fast min Ameda kostade bara en tusing).
  • malzac
    mmmmn skrev 2013-07-07 20:52:10 följande:
    Tyvärr blev det bara 30 ml när jag pumpade till mitt första barn. Det här är min andra graviditet.

Hur hyr man en sjukhuspump. Vem kontaktar man? BB? Vet du vad det kan kosta i månaden?