Inlägg från: malzac |Visa alla inlägg
  • malzac

Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?

När du säger att du pumpade 30 ml sist, menar du nu under graviditeten?! Eller med ett annat barn? För om det är innan du fött så är jag väldigt imponerad!

Jag har pumpat på heltid ett bra tag nu, men jag hade redan väl etablerad amning innan jag började pumpa (dottern var 5,5 månader). Om du behöver få igång din mjölkproduktion utan ditt barns hjälp så använd en sjukhuspump! De är bättre på att tömma bröstet än en hemmapump.

Om du sen vill köpa en begagnad så köp inte en Medela. De använder öppna system vilket innebär att mjölk och fukt kan komma in i motorn och orsaka mögel som sen kan sprida sig till mjölken på samma sätt. Öppna system är strikt för en bebis. Stängda system, där pumpslangen skyddas av ett membran, är säkrare och renare, och är ok att köpa begagnat. Dock kan de inte uppnå riktigt samma sugkraft som ett öppet system, just pga membranet.

Själv har jag en Ameda Lactaline som är en dubbelpump med stängt system (efter att min Medela Swing dog och jag upptäckte det där om möglet). Men som sagt, om du behöver ETABLERA mjölkproduktionen så låna/hyr en proffspump.

• malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 20:47:50 följande:
    Min medela skyddas av ett membran.
    Ja, de som vissa sjukhus använder har också membran, men min Swing hade det inte. Och de vanligare (dvs de som dyker upp på Blocket) har de inte. Men bra om din har det! Det visar att man helst ska lägga lite mer (fast min Ameda kostade bara en tusing).
  • malzac
    mmmmn skrev 2013-07-07 20:52:10 följande:
    Tyvärr blev det bara 30 ml när jag pumpade till mitt första barn. Det här är min andra graviditet.

Hur hyr man en sjukhuspump. Vem kontaktar man? BB? Vet du vad det kan kosta i månaden?
    Hur gammalt var ditt första barn när du testade? Det har ganska stor betydelse när det gäller hur mycket du kan pumpa. Sen kan det vara svårt för vissa att få till en ordentlig utdrivningsreflex när man pumpar (det finns trick för att hjälpa med det dock, som att tänka på sitt barn eller så). Och för andra funkar bara vissa pumpar. 

Tyvärr har jag ingen koll på hyran av sjukhuspump eftersom jag bor utomlands. Men nån annan kanske vet? Och BB kan säkert hjälpa dig.
  • malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 21:07:25 följande:
    Du kan nog vända dig till bb för att hyra, men det blir väldigt dyrt om du tänkt pumpa mer än några veckor.
    Men man kan börja med en sådan medan mjölkproduktionen ännu inte är ordentligt grundad och sedan köpa egen och gå över till det.
  • malzac
    castafiore skrev 2013-07-07 21:14:38 följande:
    Ja, det kan man ju göra, och det är ju en bra idé så man vet vad man passar ihop med.

Det gjorde jag, men för min egen del var det inte så lyckat då mitt landsting bara hade ameda som jag inte kunde pumpa med alls. Den saknade utdrivningsprogrammet i början, som medela symphomy har.

Med utdrivningsprogram, menar du då den snabba sugfarten eller något annat? För den Amedan jag har kan man välja fart på också så man kan köra snabbt i början och sen gå över till långsamt. Men ja, som sagt olika pumpar funkar bättre för olika mammor och därför kan det vara bra att testa några olika om man ändå hyr som du säger.
Svar på tråden Är det möjligt att amma nyfödd samtidigt som jag studerar?