• Anonym (Fskl)

Förskollärare se hit! Jag har några frågor kring samarbetet på er förskola (från en fskl.)

Hej! Jag är förskollärare och nyfiken på hur ni andra förkollärare jobbar  kring vissa frågor på er förskola.

Mina frågor berör främst sammarbetet mellan avdelningar på er förskola.

Har ni dörrar mellan avdelningarna öppna så att barnen kan vara på  vilken avdelning de vill? Har ni ett mittenrum/torg/ piazza där alla möts? Om dörrar är stängda är det då helt pkey för barnen att gå mellan avdelningarna bara de säger till att de vill gå dit eller dit? Är alla barn på alla avdelningar och har hemvister? Eller är alla på sin egen avdelning med sina egna pedagoger endast? Är det självklart att i huset hjälper  varandra om någon pedagog  är sjuk eller sätts det in vikarie direkt? Om en avdelning en dag bara har 4 barn till frukost medan andra avdelningen har 12 barn hjälps man åt då och förflyttar barnen eller en pedagog? Jobbar ni inspirerat tex utifrån Reggio Emilia?

Ja ni förstår mina tankar och fundingar. Berätta gärna hur ni jobbar och hur det fungerar. Vore intressant att ta del av andras arbetssätt och se hur ni tänker

Tack på förhand!                             

• Svar på tråden Förskollärare se hit! Jag har några frågor kring samarbetet på er förskola (från en fskl.)
  • Anonym (Berga)

Här sammarbetar vi över hela förskolan vid sjukdom osv. Barnen får gå mellan avdelningarna om det är ok med den avdelningen dom vill till. Ibland finns det ju visst pedagogiskt arbete som är framtaget för x antal barn, men oftast funkar det bra. Ute leker alla barn och pedagoger tillsammans på vår stooooora gård. Vi har en öppnings och stängningsavdelning och därför är det viktigt att alla barn lär känna all personal på alla avdelningar. Därav inhopp av personal lite här och där under terminen och dagen. Ibland hoppar köket in när det krisar och han är barnens favorit.

• Anonym (Fskl)
    Anonym (Berga) skrev 2013-07-07 20:17:50 följande:
    Här sammarbetar vi över hela förskolan vid sjukdom osv. Barnen får gå mellan avdelningarna om det är ok med den avdelningen dom vill till. Ibland finns det ju visst pedagogiskt arbete som är framtaget för x antal barn, men oftast funkar det bra. Ute leker alla barn och pedagoger tillsammans på vår stooooora gård. Vi har en öppnings och stängningsavdelning och därför är det viktigt att alla barn lär känna all personal på alla avdelningar. Därav inhopp av personal lite här och där under terminen och dagen. Ibland hoppar köket in när det krisar och han är barnens favorit.
    Tack snälla för ditt svar. Så vid sjukdom täcker de andra avdelningarna upp och ser om de har utrymme att hjälpa till innan vikarie sätts in? Hur fungerar det i praktiken på gården om tex Olle slagit sig eller bajsat går ¨då vilken pedagog som helst in och fixar detta eller är det just Olles pedagog som gör detta? Rör sig barnen fritt över gården och pedagogerna rör sig och fördelar sig över gården eller sker det att alla pedagoger står på ett o samma ställe? Hur många avdelningar eller hur många barn är det på er förskola?

Jag är jättetacksam för att få råd i detta då vår förskola just nu håller på att utvecklas enormt och ändra lite "tänk".   
  • RöttÄrSött

Vi har stängt mellan avdelningarna men barnen får gå iväg om de frågar. Förutom de äldsta barnen som har öppet men fortfarande måste fråga. Tidigare var det helt öppet mellan vår stora avdelning och mellanavdelningen samt att personalen roterade (fem personal och vi var två resp tre veckor på vardera ställe). Tyvärr kände vi att vi inte lärde känna barn och föräldrar som sig bör samt att vi inte hade uppsikt över vart barnen var. Vi har fortfarande gemensam frukost på de avdelningarna inne på mellan men med storas pedagoger varav det finns kontakt kvar men man har ändå "sina" barn. Det är "traditionell" planlösning.

Vi är i regel för tajt bemannade för att kunna hjälpa varandra då någon är borta men vi kan ofta sätta vikarien mitt på dagen och hjälpa varandra morgon och eftermiddag genom att jobba över. Vi är 15 barn 1-2,5 (tre personal), 21 st 2,5-4 (tre personal) och 20 4,5-5+ (två personal plus en ungdom på halvtid)

Flyttar barn vid exempelvis frukost enbart vid sjukdom eller liknande kris. De stora har alltid många medan vi på små ibland bara är fem-sju barn men det vet vi sällan i förväg. Det är ofta struligt med att byta barn så ska till något extra, annars får den avdelningen njuta av lugnet för en gångs skull

Vi jobbar reggio-inspirerat och projektinriktat.

• Anonym (Berga)
    Anonym (Fskl) skrev 2013-07-07 20:24:18 följande:
    Tack snälla för ditt svar. Så vid sjukdom täcker de andra avdelningarna upp och ser om de har utrymme att hjälpa till innan vikarie sätts in? Hur fungerar det i praktiken på gården om tex Olle slagit sig eller bajsat går ¨då vilken pedagog som helst in och fixar detta eller är det just Olles pedagog som gör detta? Rör sig barnen fritt över gården och pedagogerna rör sig och fördelar sig över gården eller sker det att alla pedagoger står på ett o samma ställe? Hur många avdelningar eller hur många barn är det på er förskola?

Jag är jättetacksam för att få råd i detta då vår förskola just nu håller på att utvecklas enormt och ändra lite "tänk".   
    Huvudansvaret har "Olles" pedagog. Men självklart hjälps vi åt och hojtar bara till Olles ped att jag hjälper honom. Pedagoger och barn fördelar sig bra själva som det är idag. De minsta barnen brukar hålla sig runt sina pedagoger eller på en lite mindre avgränsad del av gården för sin trygghets skull.

I dags läget är det 5 avdelningar och ca 20 barn i vardera grupp.
  • RöttÄrSött

Hoppar in med frågan om gården:
    För oss är det viktigt att det är allas barn på förskolan. Alla pedagoger tröstar ett ledset barn men är också lyhörd och hjälper barnet att hitta "sin" pedagog om denne inte är bekväm med situationen.

Bajs byts alltid av "sin" fröken om denne finns, annars av så känd personal som möjligt. De större barnen får alltid sin vilja respekterad om de vill att någon annan byter (och denne kan såklart). Vikarier byter i regel aldrig bajs om det inte är känd vikarie och barnet vågar.

Svar på tråden Förskollärare se hit! Jag har några frågor kring samarbetet på er förskola (från en fskl.)