• Anonym (Fskl)

Förskollärare se hit! Jag har några frågor kring samarbetet på er förskola (från en fskl.)

Hej! Jag är förskollärare och nyfiken på hur ni andra förkollärare jobbar  kring vissa frågor på er förskola.

Mina frågor berör främst sammarbetet mellan avdelningar på er förskola.

Har ni dörrar mellan avdelningarna öppna så att barnen kan vara på  vilken avdelning de vill? Har ni ett mittenrum/torg/ piazza där alla möts? Om dörrar är stängda är det då helt pkey för barnen att gå mellan avdelningarna bara de säger till att de vill gå dit eller dit? Är alla barn på alla avdelningar och har hemvister? Eller är alla på sin egen avdelning med sina egna pedagoger endast? Är det självklart att i huset hjälper  varandra om någon pedagog  är sjuk eller sätts det in vikarie direkt? Om en avdelning en dag bara har 4 barn till frukost medan andra avdelningen har 12 barn hjälps man åt då och förflyttar barnen eller en pedagog? Jobbar ni inspirerat tex utifrån Reggio Emilia?

Ja ni förstår mina tankar och fundingar. Berätta gärna hur ni jobbar och hur det fungerar. Vore intressant att ta del av andras arbetssätt och se hur ni tänker

Tack på förhand!                             

• Svar på tråden Förskollärare se hit! Jag har några frågor kring samarbetet på er förskola (från en fskl.)
  • Anonym (Berga)

Här sammarbetar vi över hela förskolan vid sjukdom osv. Barnen får gå mellan avdelningarna om det är ok med den avdelningen dom vill till. Ibland finns det ju visst pedagogiskt arbete som är framtaget för x antal barn, men oftast funkar det bra. Ute leker alla barn och pedagoger tillsammans på vår stooooora gård. Vi har en öppnings och stängningsavdelning och därför är det viktigt att alla barn lär känna all personal på alla avdelningar. Därav inhopp av personal lite här och där under terminen och dagen. Ibland hoppar köket in när det krisar och han är barnens favorit.

• Anonym (Fskl)
    Anonym (Berga) skrev 2013-07-07 20:17:50 följande: