Förskollärare se hit! Jag har några frågor kring samarbetet på er förskola (från en fskl.)
Hej! Jag är förskollärare och nyfiken på hur ni andra förkollärare jobbar kring vissa frågor på er förskola.
Mina frågor berör främst sammarbetet mellan avdelningar på er förskola.
Har ni dörrar mellan avdelningarna öppna så att barnen kan vara på vilken avdelning de vill? Har ni ett mittenrum/torg/ piazza där alla möts? Om dörrar är stängda är det då helt pkey för barnen att gå mellan avdelningarna bara de säger till att de vill gå dit eller dit? Är alla barn på alla avdelningar och har hemvister? Eller är alla på sin egen avdelning med sina egna pedagoger endast? Är det självklart att i huset hjälper varandra om någon pedagog är sjuk eller sätts det in vikarie direkt? Om en avdelning en dag bara har 4 barn till frukost medan andra avdelningen har 12 barn hjälps man åt då och förflyttar barnen eller en pedagog? Jobbar ni inspirerat tex utifrån Reggio Emilia?
Ja ni förstår mina tankar och fundingar. Berätta gärna hur ni jobbar och hur det fungerar. Vore intressant att ta del av andras arbetssätt och se hur ni tänker
Tack på förhand!