• Tomas Kull

    Dåliga datum på Mathem

    Hej Jessi01,


    Tack för din och alla andras feedback som vi värdesätter högt. Först av allt vill jag säga att självklart skall du få pengarna tillbaka om vi levererar dåliga varor, det är bara att höra av dig till kundtjänst, vi har till dags datum haft  98% nöjda kunder, och det vill vi behålla. Lång hållbarhetstid och fräscha varor är A och O för oss.  Precis  som du säger så har vi Sveriges bredast utbud av matvaror på nätet och det gör att vi faktiskt ibland kan missa någonstans. (idag ligger vår reklamationsnivå på under 0,01% av alla varorna), men vi är inte perfekta och kan göra misstag ibland och då uppskattar vi våra kunder hör av sig till oss. Redan nu funderar jag efter ditt inlägg på vilket sätt vi kan förfina vår hållbarhetsgaranti, kanske införa någon intervall eller snittdag också så ni vet vad det oftast är och inte vad det minst är.


    Normalt levereras våra produkter med väldigt mycket längre hållbarhet än garantinivån. Man måste också komma ihåg att i en vanlig  säljs produkterna fram till sista hållbarhetsdag, vilket vi inte gör. Vi jobbar hela tiden med att få så lång hållbarhetstid kvar till konsument som möjligt men tyvärr så får vi kämpa en hel del leverantörerna, vi fick t ex direktleverans av fil nyligen från Arla där det endast var 7 dagar kvar (vilket alla butiker fick dvs de hade själva legat på den i en vecka) vilket var OK enligt deras policy men för oss ä det inte OK, men det gör att vi tyvärr t ex endast kan garantera 5 dagar  på filen, eftersom vi riskerar att få kort datum till oss, fast den oftast är över 10 dagar.


    Vad gäller frukt och grönsaker så förvarar vi dem liksom övriga produkter i optimal kyltemperatur, vilket vi tror oss vara ensamma om, fram till att de når dig i hemmet till skillnad från de flesta butiker som ställer fram frukt och grönsaker för exponering i butik vilket förkortar hållbarheten.


    Kvalitet är en generell oro för dem som inte har handlat mat på nätet vilket även Svensk Distanshandels undersökning som just kom ut visar, den undersökningen visade dock att 86% av de som har handlat mat på nätet ansåg att kvaliteten var lika bra eller bättre än när de handlade själva i butik vilket visar att vi och branschen som helhet tar kvaliteten på största allvar och att den absoluta majoriteten tycker att vi redan gör ett bra jobb. Vi handplockar även alla varor för att i bästa mån kontrollera att vi verkligen alltid levererar varor med hög kvalitet.


    Mejla mig gärna direkt också på [email protected] med era tankar


    Ha en fortsatt trevlig sommar,


    Tomas


    Grundare av MatHem.se

Svar på tråden Dåliga datum på Mathem