• Anonym (Migrän)

Behålla mitt SGI

Hejsan! Jag är föräldraledig och väldigt mån om att behålla mitt sgi. Jag har ofta migrän och behövde innan ringa och sjukanmäla mig 1-4 dagar från mitt jobb. Vad händer om jag skulle behöva vara sjuk nu under föräldraledigheten? Kan jag bara ringa och sjukanmäla mig då? Då jag har migrän säkert 1-2 ggr per månad, behövs läkarintyg? Är aldrig sjuk mer än 4 dagar per gång. Ska jag sedan ringa in igen och "starta" föräldrapenningen igen eller startas den automatiskt efter att jag sjukanmält mig? Vad händer om en sådan sjukperioden av någon anledning inte blir godkänd? Nollställs mitt SGI då?

• Svar på tråden Behålla mitt SGI
  • Försäkringskassan

Hej! 

Om man blir sjuk när man är föräldraledig så ska man göra en sjukanmälan till oss första sjuka dagen.
    En sjukanmälan kan man enkelt göra via vår hemsida där man även kan göra sin ansökan om ersättning med hjälp av en e-legitimation.

Ett läkarintyg behövs först om sjukperioden går över 7 dagar. Det är bra om man tar kontakt med oss igen för att starta sin föräldrapenning när man är frisk. 

Man förlorar inte sin SGI under en utredningstid om rätten till ersättning utan det är isåfall först när ett beslut är fattat om att man inte har rätt till ersättning som man måste se till att ha någon form av sysselsättning så att sin SGI skyddas. 

På vår hemsida kan du läsa mer om hur man går tillväga för att anmäla och ansöka om ersättning: www.forsakringskassan.se/privatpers/sjuk

Hälsningar
    Cilla, handläggare

Svar på tråden Behålla mitt SGI