Extrem tonårstrots? Vad göra?
Hej
Min bästa vän har en dotter som är extrem. Jag lutar åt bortskämdhet eller bipolär el något sådant för detta är så extremt beteende.
Ex på vad hon gör:
*Skriker hora, fitta mm till sin mamma och bråkar med alla i familjen, låser in sig osv
*Vägrar göra något alls som hon inte har lust med
*Går inte till skolan (har inte varit på nästan ett helt år)
*Går inte på soc-möten som är pga utebliven skolgång
*Vägrar komma ut ur sitt rum då rektorn efter överenskommelse kommit för att följa henne till skolan.
*Har snattat men vägrar gå på soc-möte för det
*Vägrar gå till BUP
*Vägrar göra annat än ligga på sitt rum, kommer ut då och då självmant men börjar strax bråka med någon i familjen.
*Säger hon att hon inte vill äta måste man (enl mamman) hitta något som hon vill äta för annars äter hon inte på flera dagar, det går alltså inte att säga nej slipp då. Jag tror hon äter sig mätt på chips etc.
*Tog en massa tabletter när de straffade henne genom att ta datorn och nyckeln till hennes rum. Mamman tror inte det är pga depression/rop på hjälp utan för att jävlas med dem, visa dem vad som hände rom hon inte får som hon vill.
EN gång har de testat att straffa henne, annars är det mild röst och mutor de försöker med. Hon får med sig kontokortet och kan shoppa fritt, hon fick en resa till London för shopping, hon får biobesök mm mm samt att hon är yngsta barnet så hon har fått en jäkla massa men mamman SER inte hur verkligheten ser ut vad det verkar.
Jag har sagt att hon behöver hjälp, men hon vägrar ju säger mamman. Nu har de iaf (efter 6 mån övertalning från min sida) ett möte bokat hos BUP, troligen kommer hon att vägra gå, men mammans förhoppning är att de de kommer på hembesök.
De har betalt för en massa pengar för div provtagningar för att utesluta brist på något och betalar gärna privat psykolog om så måste till. Problemet är att hon totalt förkastar alla diagnoser och menar att detta bara är tonårstrots. Jag har aldrig råkat på en tonåring som är så som denna, någonsin.
Jag känner att jag kan inget mer göra, alla förslag jag ger förkastas av mamman. Tex att hon ska byta skola, för även flickans syskon säger att det blir omöjligt för henne att komma tillbaka till gamla klassen nu. Hon har alltså vänner, men jag tror hon är så totalt annorlunda eg från dessa vänner så hon känner sig utanför.
Vännerna är brådmogna, BH började de med redan i 5;an, smink tidigare än så, de har försökt få med den här flickan jag talar om på grupponani vid 12 och hon ville då att alla skulle gå hem, det har varit mycket tjafs,mobbing bakom ryggen, nu som fjortonåringar är det killar, smink och snatteri för hela slanten och flickan har tidigare inte velat gå med sina vänner på shopping utan hellre gått med storasyster istället (storasyster är 8 år äldre) och nu sist när hon ändå gick med åkte en tjej fast för snatteri och då gick flickan och en annan kompis fram och erkände att även de snattat. Ingen av dem är utan pengar, flickan hade mammas kontokort med sig.
Jag tror hon hade passat med mer barnsliga vänner men när mamman nu frågar flickan om hon vill byta skola, de kan tom tänka sig sälja huset och flytta om så är.
Så, har ni där ute några idéer, har ni haft tonåringar som är så här? Vad gör man? Är detta bara tonårstrots eller tror ni det kan ligga något mer bakom?