• Stinnta

Får ni någonsin dåligt samvete?

Pratade med en vegetarian häromdagen, hon sa att hon får dåligt samvete av att äta kött, men samtidigt inte tvekar en sekund att slå ihjäl en fluga. I mina öron låter detta konstigt, ska man ha dåligt samvete bara över vissa djur? Får du dåligt samvete av att smälla ihjäl krypen på sommaren?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Får ni någonsin dåligt samvete?
  • illerthriller

Ja det får jag, jag dödar inte i onödan, inte insekter. Ironiskt med tanke på att jag är jägare men man har ju respekt för annat levande, växter som djur. 

• Stinnta
    illerthriller skrev 2013-07-08 14:07:49 följande:
    Ja det får jag, jag dödar inte i onödan, inte insekter. Ironiskt med tanke på att jag är jägare men man har ju respekt för annat levande, växter som djur. 

Ja, jag kan också känna att det är "värre" att döda en fluga i onödan än att skjuta ett rådjur för att få mat:)
  • Stinnta
    Hannah76 skrev 2013-07-08 14:11:51 följande:
    Det har väl att göra med att man rangordnar djur olika?

Men ibland är rangordningen lustig tycker jag. Hur rangordnar du?
  • illerthriller
    Stinnta skrev 2013-07-08 14:11:34 följande:

Ja, jag kan också känna att det är "värre" att döda en fluga i onödan än att skjuta ett rådjur för att få mat:)
    Jo men det är ju det.. Jag brukar bara vifta bort flugor och släppa ut spindlar och sånt så inte katten äter upp dem :p Man kanske är fjantig, jag vet inte... 

• Hannah76
    Stinnta skrev 2013-07-08 14:17:09 följande:

Men ibland är rangordningen lustig tycker jag. Hur rangordnar du?
    Jag sätter ju en ko högre upp än en fmygga.. Jag kan alltså slå ihjäl en mygga men inte en ko..

Sen är detta ett ämne där jag har dubbelmoral.. Äter kött idag, men var tidigare vegetarian. Gillar kött men det ger mig dåligt samvete i de flesta fall.
  • lisi01
    Hannah76 skrev 2013-07-08 14:31:26 följande:
    Jag sätter ju en ko högre upp än en fmygga.. Jag kan alltså slå ihjäl en mygga men inte en ko..

Sen är detta ett ämne där jag har dubbelmoral.. Äter kött idag, men var tidigare vegetarian. Gillar kött men det ger mig dåligt samvete i de flesta fall.

Vilket är det största djur du kan döda?
  • Hannah76
    lisi01 skrev 2013-07-08 14:33:31 följande:

Vilket är det största djur du kan döda?
    Nån typ av insekt. Där går min gräns.

I extremfall skulle man ju kunna döda vilket djur som helst eller tom en människa.
  • Stårschan

Jag kan inte riktigt svara. Jag fiskar utan betänkligheter, och dödar med glädje getingar, myggor och knott som jag ser som rena skadedjur när de är i närheten av mig. Jag kan däremot inte tänka mig att döda djur utan att det tjänar något till. Exempel: Det skulle vara helt OK att ha en sak i fickan som dödar/skrämmer bort alla myggor inom en meters avstånd från mig, men jag skulle inte vilja använda något som dödar ALLA myggor, eftersom det inte bara skulle vara förödande för ekosystemet, utan även helt onödigt för mig. Jag har ju noll glädje av att det är myggfritt där jag inte är...

• lisi01
    Stårschan skrev 2013-07-08 14:58:50 följande:
    Jag kan inte riktigt svara. Jag fiskar utan betänkligheter, och dödar med glädje getingar, myggor och knott som jag ser som rena skadedjur när de är i närheten av mig. Jag kan däremot inte tänka mig att döda djur utan att det tjänar något till. Exempel: Det skulle vara helt OK att ha en sak i fickan som dödar/skrämmer bort alla myggor inom en meters avstånd från mig, men jag skulle inte vilja använda något som dödar ALLA myggor, eftersom det inte bara skulle vara förödande för ekosystemet, utan även helt onödigt för mig. Jag har ju noll glädje av att det är myggfritt där jag inte är...

Verkar ju ganska sunt tänkt, men just getingar har jag svårt att slå ihjäl, tycker de ligger kvar o rycker så länge...
Svar på tråden Får ni någonsin dåligt samvete?