• Jessica 868

Tonsillstenar

För någon vecka sedan upptäckte jag att jag har ( som många andra ) små stenar i tonsillerna i munnen. Jag äcklas så jäkla mkt av det och känner att jag ständigt måste kolla i en spegel om där är fler. Jag kan inte låta bli att pilla och få ut allt. Ska man behöva leva med detta hela livet.? Fy fan.!! Ska ringa vc imorgon och höra vad dom säger.

Men min fråga till dig är, har du det? Vad gör du åt det? Berätta.
    Känner mig äcklad, deprimerad när jag tänker på dom och känner mig ensam om symptomet...

• Svar på tråden Tonsillstenar
  • faithfully

Jag vet skitmånga som har det, även jag. Jag tror inte att de gör något om man inte har besvär av dem. Vilket jag inte har. Det går i perioder... Men det är äckligt, hua! Jag har dock levt med eländet i 10 år. God hygien är ett måste!

• Jessica 868

Gud så skönt att du svarade. Vet innerst inne att det är mkt vanligt och att det går i perioder. Men jag tycker jag haft det mer eller mindre i några dagar nu. Kan inte sluta kolla i spegeln om där finns. Hoppas att det tar ett slut, att man slutar nojja så över det. Jag är inte besvärad av det, förutom att jag själv tänker för mkt på det så det blir besvärligt. Har säkert haft det längre än jag vetat om det. Önskar att jag aldrig upptäckt det. Men nu när jag vet är det svårt att låta bli. Har pilat så mkt i munnen nu att jag har en blåsa på ena tonsillen. Dumt, men måste trycka ut om där finns något. Usch....!! Har du varit i kontakt med en läkare om det?

faithfully skrev 2013-07-08 20:17:55 följande:
    Jag vet skitmånga som har det, även jag. Jag tror inte att de gör något om man inte har besvär av dem. Vilket jag inte har. Det går i perioder... Men det är äckligt, hua! Jag har dock levt med eländet i 10 år. God hygien är ett måste!

• faithfully
    Jessica 868 skrev 2013-07-08 20:28:48 följande:
    Gud så skönt att du svarade. Vet innerst inne att det är mkt vanligt och att det går i perioder. Men jag tycker jag haft det mer eller mindre i några dagar nu. Kan inte sluta kolla i spegeln om där finns. Hoppas att det tar ett slut, att man slutar nojja så över det. Jag är inte besvärad av det, förutom att jag själv tänker för mkt på det så det blir besvärligt. Har säkert haft det längre än jag vetat om det. Önskar att jag aldrig upptäckt det. Men nu när jag vet är det svårt att låta bli. Har pilat så mkt i munnen nu att jag har en blåsa på ena tonsillen. Dumt, men måste trycka ut om där finns något. Usch....!! Har du varit i kontakt med en läkare om det?
    Nej, men jag har läst om det en del. Med besvär menar jag inflammationer, återkommande infektioner mm. Har man det kanske man bör åtgärda det - operera bort tonsillerna (halsmandlarna). Men jag är inte sjuk pga detta. Försöker bara tänka på annat fast det är äckligt :)
  • Mamori

Såna där gulvita? De är uräckliga, jag kan känna av dem också när jag har såna och de är svåra att få bort. Bleh, gör att det blir äcklig smak i munnen. Jag får dem inte så ofta dock och oftast när jag ätit väldigt ensidigt.

• Tusse2

Jag får sånna ofta! Blir de stora så jag känner dem när jag sväljer så försöker jag pilla bort dem, annars får de vara kvar tills de lossnar. Har jag tur åker de så jag kan spotta ut dom, för det är riktigt vidrigt när jag sväljer dem. Kräkreflex på det. Uäk!! Men jag har haft dem sedan tidigare tonåren, och nu är jag 26. Läkaren gör inget om de inte ger infektioner och andra besvär. Jag får dem oftast när jag håller på att bli sjuk eller har stressat massor.

• Jessica 868

Ja, precis.. Skit äckliga.! Jag vill gärna veta vad man inte ska äta, hur man kan undvika att få dom. Gör vad som helst för att slippa oroa och bli äcklad av min egen mun. Har god mun hygien och aldrig dålig andedräkt. Det står på nätet att man ska gurgla med alkohol. Vad gör du för att undvika dom??

Mamori skrev 2013-07-08 20:35:48 följande:
    Såna där gulvita? De är uräckliga, jag kan känna av dem också när jag har såna och de är svåra att få bort. Bleh, gör att det blir äcklig smak i munnen. Jag får dem inte så ofta dock och oftast när jag ätit väldigt ensidigt.

• Jessica 868

Jag har varit med om det förr, att jag har "något" i halsen och då har dom själv lossnat. Nu när jag vet var det samlas är jag där och pillar varje dag för att få bort det. Äcklas av att det finns inne i munnen. Försöker tänka på annat, men så fort jag äter tänker jag på att det fastnar där. Kanske därför jag haft mkt den senaste veckan pga stress. Har haft en jobbig vecka på jobb.

Tusse2 skrev 2013-07-08 20:41:46 följande:
    Jag får sånna ofta! Blir de stora så jag känner dem när jag sväljer så försöker jag pilla bort dem, annars får de vara kvar tills de lossnar. Har jag tur åker de så jag kan spotta ut dom, för det är riktigt vidrigt när jag sväljer dem. Kräkreflex på det. Uäk!! Men jag har haft dem sedan tidigare tonåren, och nu är jag 26. Läkaren gör inget om de inte ger infektioner och andra besvär. Jag får dem oftast när jag håller på att bli sjuk eller har stressat massor.

• Mamori
    Jessica 868 skrev 2013-07-08 20:42:19 följande:
    Ja, precis.. Skit äckliga.! Jag vill gärna veta vad man inte ska äta, hur man kan undvika att få dom. Gör vad som helst för att slippa oroa och bli äcklad av min egen mun. Har god mun hygien och aldrig dålig andedräkt. Det står på nätet att man ska gurgla med alkohol. Vad gör du för att undvika dom??
    Ja det blir värre för mig med när jag stressar och inte har sovit tillräckligt eller är förkyld. Och även när jag ätit mest skräpmat typ godis/chips/choklad/läsk och för lite riktig mat mellan varven har jag märkt. Så om jag får så så pillar jag bort så gott det går och undviker mat som känns kladdig, gräddig och för söt/salt. Kan ju vara bara placebo men det känns som att det fungerar.
  • Jessica 868

Ah, men det är nog som du skriver. Skräpmat och chips har jag ätit lite mer än vanligt nu i sommar. Jag ska absolut tänka på allt som går att undvikas få stenarna. Men fy, det är så äckligt att trycka ut. Känns iallafall skönt att jag inte är ensam. Men jag känner mig äcklig och ganska onormal. Vet inte varför jag är så löjlig. 28 år och beter mig som om något jätte hemskt hänt. Men egentligen är det bara att skita i det och inte tänka på det.. Att man kan oroa sig så mkt och inte låta det bara få vara i munnen när det är ofarligt. Hm...

Mamori skrev 2013-07-08 20:56:16 följande:
    Ja det blir värre för mig med när jag stressar och inte har sovit tillräckligt eller är förkyld. Och även när jag ätit mest skräpmat typ godis/chips/choklad/läsk och för lite riktig mat mellan varven har jag märkt. Så om jag får så så pillar jag bort så gott det går och undviker mat som känns kladdig, gräddig och för söt/salt. Kan ju vara bara placebo men det känns som att det fungerar.

• Mamori
    Jessica 868 skrev 2013-07-08 21:06:42 följande:
    Ah, men det är nog som du skriver. Skräpmat och chips har jag ätit lite mer än vanligt nu i sommar. Jag ska absolut tänka på allt som går att undvikas få stenarna. Men fy, det är så äckligt att trycka ut. Känns iallafall skönt att jag inte är ensam. Men jag känner mig äcklig och ganska onormal. Vet inte varför jag är så löjlig. 28 år och beter mig som om något jätte hemskt hänt. Men egentligen är det bara att skita i det och inte tänka på det.. Att man kan oroa sig så mkt och inte låta det bara få vara i munnen när det är ofarligt. Hm...
    Jag har jättesvårt att låta det vara när det känns som att det är ngt i halsen plus att det smakar äckligt av dem i munnen :-/ Men de kan vara rätt svåra att få ut tycker jag, brukar trycka med lillfingerspetsen just bredvid den och samtidigt liksom harkla till, ibland fungerar det. Ibland när man bara ser en skymt måste jag vänta tills de kommit fram lite extra innan de går att få ut Kräks
  • Jessica 868

Jag tycker oxå att det kan vara svårt att få ut. Jag lyser med en ficklampa och försöker trycka underifrån så det blir ett tryck och de kommer ut. Men jag tycker det är så äckligt. Jag klöks varje gång och ändå måste jag pilla. Vet du om man kan bli kvitt det helt? Utan att operera bort något?

Mamori skrev 2013-07-08 21:09:27 följande:
    Jag har jättesvårt att låta det vara när det känns som att det är ngt i halsen plus att det smakar äckligt av dem i munnen :-/ Men de kan vara rätt svåra att få ut tycker jag, brukar trycka med lillfingerspetsen just bredvid den och samtidigt liksom harkla till, ibland fungerar det. Ibland när man bara ser en skymt måste jag vänta tills de kommit fram lite extra innan de går att få ut

• Mamori
    Jessica 868 skrev 2013-07-08 21:22:17 följande:
    Jag tycker oxå att det kan vara svårt att få ut. Jag lyser med en ficklampa och försöker trycka underifrån så det blir ett tryck och de kommer ut. Men jag tycker det är så äckligt. Jag klöks varje gång och ändå måste jag pilla. Vet du om man kan bli kvitt det helt? Utan att operera bort något?
    Tror inte att det går nej, frågade en läkare om det när jag var liten, han sade att vissa hade mer gropar än andra och då fick såna lättare
  • Jessica 868

Åh, varförska jag alltid vara värst? Buhu. Tror vi får leva med det och bara låta det vara en del av oss. Bläääääää...! )

Mamori skrev 2013-07-08 21:34:54 följande:
    Tror inte att det går nej, frågade en läkare om det när jag var liten, han sade att vissa hade mer gropar än andra och då fick såna lättare

• Mamori
    Jessica 868 skrev 2013-07-08 21:47:46 följande:
    Åh, varförska jag alltid vara värst? Buhu. Tror vi får leva med det och bara låta det vara en del av oss. Bläääääää...! )
    Jo vi får göra det. Får vara glada att det inte är något värre
  • jennie30

Usch,jag minns med fasa när jag hade det problemet! Stod alltid och petade med tops i halsmandlarna för att få bort "stenarna". Det jag också kommer ihåg är den vidriga lukten och tyvärr den dåliga andedräkten som kan komma..

Jag fick mina mandlar bortopererade sen pga otaliga halsflussar och halsbölder och nu är det problem ni beskriver ett minne blott..

• susannapanna

Jag hade återkommande tonsillstenar mellan kanske 16 och 25 års ålder. Sedan försvann de och har inte kommit tillbaka. Så det behöver inte bli ett livslångt problem, TS! 

Svar på tråden Tonsillstenar