Inlägg från: Anonym (Oljan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Oljan)

Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!

Jag såg  idag att babyolja innehåller parraffinum liquidum. Detta hade jag ingen aning om och har gladeligen använt babyolja när exempelvis bajset inte går bort från barnens rumpor... Ja i ärlighetens namn, annars också. 
    Vad använder ni som inte använder olja? Jag vore otroligt tacksam för svar och andra saker som är bättre att använda.  Särskilt om det sitter som berget. 

• Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!
  • Anonym (Oljan)

Jaså? Jag tycker inte det är lika bra, men nu har jag ju kanske fått förklaringen. Och då anstränger jag mig förvisso hellre mer än att fortsätta med barnolja. Jag blev jättearg på tillverkarna (och mig själv som inte haft bättre koll!) TACK för tipset!

• Anonym (Oljan)
    Lovejoy skrev 2013-07-08 19:51:36 följande:
    Tvättkräm, funkar kanon

Tack snälla ni för era tips!! Haha vaniljsocker var lite kul :)

Tyvärr är mina barn känsliga och kan inte använda tvättcreme. Det kliar massor på dem då.  
  • Anonym (Oljan)
    Eleonor01 skrev 2013-07-08 19:52:19 följande:
    Byter blöjan i tid?!?! Har aldrig haft det problemet faktiskt
    Ok. Bajs kan väl te sig olika antar jag. Tack för tipset förresten. Att jag inte tänkt på det tidigare. Annars är det blöjbyta en gång om dagen här... 

• Anonym (Oljan)
    skogsvitter skrev 2013-07-08 19:58:15 följande:
    avHelt vanlig rapsolja med lite doftolja i, tex lavendel. Jag skulle heller aldrig använda den typen av produkter! Fy för tillsatser i babyprodukter, helt onödigt dessutom!
    Ja det ska jag ha från och med nu. Jag förstår verkligen inte detta med tillsatser. 
    Jag skulle handla lavendelolja att ha i mina barns bad en gång (alltså en utan farliga grejer i) så sa de i att affären att man inte rekomenderade sådan till barn, för de kan påverkas av det osv osv... Men "bensin" i rumpan är ok? Helt sjukt! 
  • Anonym (Oljan)
    skogsvitter skrev 2013-07-08 20:04:51 följande:

Skämtar du nu?? Byter du bara blöja en gång per dag?! Inte konstigt att bebisens hud mår dåligt då isf! Vår äldsta hade känslig hud, badade max varannan månad i början och blöjan byttes minst varannan timme! Omgående vid bajs naturligtvis.
    Hahaha ja självklart skämtar jag! Jag tyckte bara hennes påstående var så dumt. Mina barn har dessutom problem med sina magar och bajset kanske har en "onormal" för ofta sitter det väldigt hårt alternatvit blir kornigt och inte låstnar ordentligt. Men givetvis byter jag blöjor så fort de är färdiga med det de gör. 

En mamma som bara brytt sig om att byta en gång per dag känns inte som hon hade reagerat nämnvärt över innehåll i oljan, men vad vet jag. Det är ju min fördom.  
  • Anonym (Oljan)
    faithfully skrev 2013-07-08 20:06:52 följande:
    Tänk på vad du kletar in dig själv med också :)
    Ja usch, min fina krämer är nog inte så tjusiga egentligen;) 
  • Anonym (Oljan)

Jättetack för tipsen. Lavendelolja/rapsolja och reseförpackning it is!

• Anonym (Oljan)

Annars, kom jag på nu, finns det på Åhlens. Jag tror dessutom de har någon liten sprayflaska/pumpflaska. Värt att kolla upp kanske.

• Anonym (Oljan)

Oj! Vad många svar det var här nu. Ska försöka hinna läsa igenom alla. Hann ögna igenom lite snabbt och såg disskussion mineralolja för/emot. 

Jag har inte läst på så mycket om diverse oljor, men det jag hört om paraffinum... är att det är en restprodukt från när man utvinner bensin(?!) vilket för mig inte känns helt ok.
    Kan säga att vi testa rapsojla och det går fetebort! Stora röda eksem med en gång. Men som ni skriver, men får testa sig fram och använda det som passa den egna huden bäst. Det kan ju vara olika från barn till banr (eller ja, från person till person så klart).

Ska läsa alla tips snart och tackar, igen, för alla. 

• Anonym (Oljan)

Just att den görs av fossila bränslen, som ställer till det en del för miljön, väger mycket för mig att inte använda den. 
    Men som du skriver så är den kanske inte så farlig. Jag vet tyvärr inte vad det är som gör att mina barns hud är så känslig, men får testa mig fram. Kanske kan detta vara en anledning också. Vi är väldigt försiktigta med parfym, men det finns ju uppenbart produkter där jag inte har alls koll :)

• Anonym (Oljan)
    skogsvitter skrev 2013-07-11 20:47:35 följande:
    Ja det kommer ju som sagt från råolja, vilket är samma grundämne som bensin och massor av andra ämnen som framställs när oljan raffineras (destilleras). Kanske lite fel att säga att det är en restprodukt, men paraffin etc hamnar ju så att säga längre ner än bensin i den här fördelningsprocessen eftersom de produkterna är tyngre än gas och flytande ämnen som bensin. Resterna som blir kvar längst ner i botten är det man gör asfalt av. Men om man nu anser att den här typen av olja är bra för huden så kan man ju fundera ett slag över hur det påverkar miljön istället, med tanke på att förbränningen av råolja faktiskt är miljöfarligt.

Vad använde du för rapsolja? Om det var riktig kallpressad rapsolja och det ändå blev värre så är det inte pga torrhet/uttorkning som det är rött! Då kan istället mandelolja eller ev jojobaolja funka istället kanske (de har motsatt verkan, dvs de torkar ut) eller så satsar du helt enkelt på att försöka torka rent bara med vatten och se till att det verkligen är ordentligt torrt då det är själva fukten som blir till problem. Zinkprodukter funkar i detta läge, eller potatismjöl
    Bara vatten fungerar verkligen inte. Det blir som små "bajskorn" kvar på huden t o m när vi använder olja. Jättesvårt att få bort! Jag vet inte vad det är som gör det så rött, eller att vår lilla får utslag över nästan hela kroppen. Det är som väldigt torra partier och i blöjområdet är det bara väldigt rött. Kanske är det fukt, vi får ingen bukt på det i alla fall. 
    Ska testa zink! :) 
  • Anonym (Oljan)
    skogsvitter skrev 2013-07-11 21:06:00 följande:
    Utslag över nästan hela kroppen?! Men det låter ju som allergi! I synnerhet när de är konstiga i magen och har konstig avföring!

Har ni testat att smörja de torra partierna med rapsoljan då?

Ni borde verkligen utreda allergi tycker jag, för det låter inte normalt det du beskriver. Mjölk- eller äggallergi brukar orsaka sådana symptom.
    Eller hur? Tro mig när jag säger att vi har farit runt som jag vet inte vad på barnkliniken på sjukhuset och försöker få hjälp av BVC. De är, på riktigt, helt värdelösa och jag vet inte riktigt hur vi ska gå tillväga när det gäller det här. VI har försökt allt vi kan komma på. (är det någon som har tips gällane dey här är det lika välkommet). 

Nej faktiskt inte, ska testa smörja rapsolja innan jag utesluter det :)
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-11 21:08:45 följande:
    Kom utslagen när ni bytte oljeprodukt, eller har ni gjort annat också som bytt blöja?
    Vår bebis fick utslag av Pampers eftersom de använder någon lotion i blöjan.

Nej jag kan inte dra någon parallell där. Vi använder Libero, men har nog testat Pampers också. Vill helst använda det som är miljömärkt, samt det du skriver om lotion i blöjan. Varför liksom?! Hade vi varit riktigt smarta hade vi börjat med tygblöjor! Men det är svårt när man står utan tvättmaskin (vi bor i lägenhet). 

• Anonym (Oljan)

Vi har testat det mesta som vården bockar för  ;) Det är som dem följer någon slags lista och det som inte finns på den listan, det går inte att ha. Haha ja jag har blivit lite bitter på vården faktiskt, tyvärr.  ;)

• Anonym (Oljan)
    Solrosens skrev 2013-07-15 15:33:21 följande:
    Nu har jag inhandlar Kung Markattans kokosolja! Kan man smörja sitt ansikte också med den oljan? Luktar kokos hela jag : D
    Jag hade inte använt sådan olja i ansiktet. Kanske mest för att jag lätt får finnar. Men jag har fått för mig att hyn i ansiktet är känsligare.. Kan ju ha fel gällande det, samt att det så klart kan vara olika. 
  • Anonym (Oljan)

Testa. Jag hade som sagt inte haft den i ansiktet, men vem vet. Kanske vågar jag efter du återkommit med recension? ;)

• Anonym (Oljan)
    Solrosens skrev 2013-07-15 22:31:26 följande:

Okej, har smörjt in mitt ansikte nu så får vi se :) Kroppen, magen och benen blev väldigt lena i alla fall efter att ha smörjt mig nu i tre dagar :) Bådar gott! Uppdaterar om någon dag :) Är ju lite över trettio så man börjar tänka på rynkor nu ;)
    Haha spännande :) Ja gör det. Jag har den redan hemma, så fungerar den bra för dig kanske jag testar. Är inte 30 än, men det har säkert massa bra andra effekter, typ som motverkande ;)
  • Anonym (Oljan)

Så bra :) Tack för att du delar med dig. Kanske ska våga prova. Men nu på sommaren har jag ganska fet hy och då behövs det inte. Men det är bra att veta. Vilket märke är det du har?

• Anonym (Oljan)
    Solrosens skrev 2013-08-02 14:09:23 följande:

Jag köpte Kung Markattas kokosolja! Ska inhandla mer. Den låter bra då den är ekologisk. Har ej heller fått någon bristning på magen ÄN. Jag har även fått en fin brunare färg (är vit, blek annars) utav att vistas lite i solen som man gör. Är faktiskt nöjd, hyn är superfin just nu! Inga skavaner alls och ögonen ser väldigt blå ut :) www.vitaminvaruhuset.se/kung-markatta-kokosol...

Hejsan Solrosen!

Hur går det med oljan? Hittade denna artikel idag och tänkte med en gång på dig :) Ska ge mig an att använda det till annat än matlagning nu jag också!

God fortsättning!

Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!