Inlägg från: Anonym (mineraler är bra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (mineraler är bra)
    Kvaliteten på mineraloljan varierar väldigt mycket och om man undrar över innehållet av den i en produkt
    skulle det därför vara rättare om man frågade: Vilken typ av mineralolja finns i produkten? Precis som man skall fråga när det gäller produkter som innehåller andra oljor än mineralolja: Vilken typ och kvalitet har den oljan?

Det finns alltså många olika varianter av mineralolja t.ex. "Cosmetic grade" och "US Pharmacy grade".
    "Cosmetic grade"-varianten är mycket billigare och kan täppa till porerna, den är inte lika ren och
    används ofta just inom kosmetik.

"US Pharmacy grade" används inom läkemedelsindustrin, som framgår av namnet. När du tittar på
    ingredienser på de flesta salvor och krämer som är utskrivna av läkare så hittar man just "Paraffin liquidum"
    eller mineralolja på innehållsförteckningen. Denna olja är av en helt annan kvalitet, den har gått igenom en reningsprocess så att mycket lite av oljan finns kvar som gör att den absolut inte täpper till porerna eller
    skadar på något sätt och det gör att den blir mycket dyr, vilket resulterar i att den mycket sällan används
    inom kosmetiken.

Att använda vegetabiliska oljor, t.ex. olivolja, för hudvård är något som blivit mer populärt. Det många inte känner till är att olivolja innehåller en syra (Oleic Acid) som bryter ner hudbarriären. Forskning visar att användning av olivolja kan öka risken för torr hud och eksem.

faithfully skrev 2013-07-08 21:21:26 följande:
    Fast den där texten är ju helt utan källor. De har en sanning i att mineralolja jobbar som barriär och kapslar in fukt och motverkar uttorkning, men då är förutsättningen också att du ska applicera produkten hela hela hela tiden för att du ska vara mjuk och smidig, för det är just mineraoljan som känns mjuk inte din hud. Eftersom att det inte är en naturlig olja så gifter den sig inte med hudens oljor, och hudens egna oljor kommer i obalans. Mineraloljan bidrar till acne eftersom den täpper igen porerna som innehåller smuts.
    Ja, utan källor, men jag tror på det mesta. Det är upp till var och en om man vill leta mer information eller väljer att utgå från att oljor som tom säljs på apotek för att användas på spädbarn är skadliga.
    Olivolja ger en inte obetydlig risk för eksem. Vegetabiliska oljor har mer föroreningar som kan ge kontaktallergi. De täpper till porer minst lika mycket som mineraloljor. Särskilt olivolja, avocadoolja och jordnötsolja.
    http://www.dermapromedical.se/bc3e767a-cd4a-47f6-9c75-5b11771a531c

Jag skulle aldrig smörja in mitt barn med olivolja eller rapsolja tex.
    skogsvitter skrev 2013-07-08 23:00:02 följande:
    Men snälla, jag hoppas ingen tror på sådan smörja som dessutom helt saknar källor och referenser!?

Förövrigt är ju den syran mer än välkänd då det är specifikt syran som anses vara vad som gör just olivoljan så väldigt hälsosam eftersom olivoljan innehåller mer syra än alla andra oljor. Syran är alltså hälsosam, inte skadlig...

De flesta djur och växter innehåller syra (oljesyra som det kallas) så det finns naturligt i vår kropp. Det gör däremot inte mineralolja...

Du gör som du vill, och jag med. Ville bara ge en lite annan vinkel. Det blir så ensidigt ibland (särskilt när man inte vet hur "rena" mineraloljor i babyoljan är).

Apoteket skulle för övrigt inte sälja babyolja om det inte genomgått alla tester och ansetts fungera bra för huden på bebisar.
    skogsvitter skrev 2013-07-08 23:00:02 följande:
    Men snälla, jag hoppas ingen tror på sådan smörja som dessutom helt saknar källor och referenser!?

Förövrigt är ju den syran mer än välkänd då det är specifikt syran som anses vara vad som gör just olivoljan så väldigt hälsosam eftersom olivoljan innehåller mer syra än alla andra oljor. Syran är alltså hälsosam, inte skadlig...

De flesta djur och växter innehåller syra (oljesyra som det kallas) så det finns naturligt i vår kropp. Det gör däremot inte mineralolja...
    Är du HELT säker på att det är dina källor som har "rätt"? Eller är det en myt att växtoljor är bra att smörja in sig med? Om du läser de saker jag skrivit - är du HELT säker på att det inte finns någon sanning i det?
    skogsvitter skrev 2013-07-08 23:20:11 följande:
    Snabb sökning visar en färsk studie där man testat fettsyror som hjälpmedel i hudprodukter och studien visar att endast oleic förbättrade hudens upptagningsförmåga och ger alltså bättre effekt genom att penetrera huden:
    link.springer.com/article/10.1186%2F1559-4106...

Ser gärna den forskning som visar att oljan bryter ner huden (dvs förstör?), öka risken för torr hud och för eksem.
    Det handlar inte om att olivolja generellt bryter ner huden, utan att det finns risk för kontaktallergi. Det finns sannolikt inga stora studier på detta, utan mest case studies, som tex
    http://www.foodcanmakeyouill.co.uk/library/content/olive.html

Jag vet mest att hudläkare har sagt (på föreläsning jag deltagit i) att det inte är helt ovanligt med kontakteksem av olivolja.
    Hypnotica skrev 2013-07-08 23:52:00 följande:
    www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dict... Lavendelolja skulle jag inte rekommendera eftersom beståndsdelar av den kan, vara problematisk för huden. För er som vill ha källor angående mineralolja: www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dict...
    Tack!
    Jag tänker personligen fortsätta använda babyolja i första hand. Alla får självklart använda vad de vill, men det är synd om debatten blir ensidig och baseras på "troende".
    faithfully skrev 2013-07-08 23:57:38 följande:

fast det är ju inte konstigt om man är allergisk mot olivolja, vi är allergiska mot många naturliga ting, jordnötter, hyacinter, jordgubbar.... personligen tycker jag den fungerar illa på min hud för att den är lös och tränger in långsamt. mineralolja blir som plastfolie på min kropp
    Javisst är det så. Jag bara vet att hudläkare varnade för att använda olivolja på huden, och jag ser ingen anledning att inte använda mineralolja, annat än som du säger... om man inte är nöjd med känslan av den.
    Jag tycker det är stor skillnad på tex Natusan och Barnängens babyolja, där den senare är mycket "fetare".

Egentligen vänder jag mig inte mest emot att man använder olika växtoljor på sitt barn, utan mot uppfattningen att det skulle vara skadligt med de babyoljor som innehåller mineralolja.

Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!