• faithfully

Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!

Solrosolja, vanlig från affären. Fungerar super. Aldrig använt något annat. Bara vatten till att tvätta håret.

• faithfully
    Claudia gbg skrev 2013-07-08 19:49:47 följande:
    Blandar rapsolja med det jag har hemma. Lite olivolja tex och lite vaniljsocker. Det binder fukt ich ger en god doft.
    Vaniljsocker, det har jag dock aldrig hört talas om.... Blir inte det trivsamt för svamp?
  • faithfully
    Lovejoy skrev 2013-07-08 19:51:36 följande:
    Tvättkräm, funkar kanon

Fast det innehåller väl inte heller så bra saker? Vilken använder ni?
  • faithfully
    Anonym (vad?) skrev 2013-07-08 19:53:53 följande:
    Vad är parafdidum liquidum??
    Mineralolja, det är olja som är gjort på restprodukter från råolja ungefär. Det som så gott som alla våra hudkrämer består av. Vaselin är samma sak. Det är fett som täpper igen porerna och ofta skapar hudproblem... 

Oliv, raps, solros, mandel-olja är naturliga oljor.
    Parrafinum Liquidum, mineralolja och vaselin är låtsasoljor (billiga att framställa, sämre för huden)
  • faithfully
    Anonym (Oljan) skrev 2013-07-08 20:02:53 följande:
    Ja det ska jag ha från och med nu. Jag förstår verkligen inte detta med tillsatser. 
    Jag skulle handla lavendelolja att ha i mina barns bad en gång (alltså en utan farliga grejer i) så sa de i att affären att man inte rekomenderade sådan till barn, för de kan påverkas av det osv osv... Men "bensin" i rumpan är ok? Helt sjukt! 
    Tänk på vad du kletar in dig själv med också :)
  • faithfully
    skogsvitter skrev 2013-07-08 20:04:51 följande:

Skämtar du nu?? Byter du bara blöja en gång per dag?! Inte konstigt att bebisens hud mår dåligt då isf! Vår äldsta hade känslig hud, badade max varannan månad i början och blöjan byttes minst varannan timme! Omgående vid bajs naturligtvis.
    Självklart gör hon det, hon är sarkastisk :)
  • faithfully

VI köpte reseförpackningar från IKEA (family). Fyra små färgglada flaskor med praktiskt lock för typ 15 kr som vi har oljan i. Blir så äckligt med en plastdunk, och en tvålpump som håller går ju inte hitta längre *grr*.

• faithfully
    skogsvitter skrev 2013-07-08 20:11:48 följande:

Skönt! Man vet aldrig på denna sida...
  • faithfully
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-08 21:11:06 följande:
    Jag använder mineralolja (vanlig babyolja). Det är jättebra för huden.

thebeautybrains.com/2006/11/28/the-top-5-myth.../
    thebeautybrains.com/2006/12/01/myths-about-mi.../
    Fast den där texten är ju helt utan källor. De har en sanning i att mineralolja jobbar som barriär och kapslar in fukt och motverkar uttorkning, men då är förutsättningen också att du ska applicera produkten hela hela hela tiden för att du ska vara mjuk och smidig, för det är just mineraoljan som känns mjuk inte din hud. Eftersom att det inte är en naturlig olja så gifter den sig inte med hudens oljor, och hudens egna oljor kommer i obalans. Mineraloljan bidrar till acne eftersom den täpper igen porerna som innehåller smuts.
  • faithfully
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-08 23:45:09 följande:
    Det handlar inte om att olivolja generellt bryter ner huden, utan att det finns risk för kontaktallergi. Det finns sannolikt inga stora studier på detta, utan mest case studies, som tex www.foodcanmakeyouill.co.uk/library/content/o... Jag vet mest att hudläkare har sagt (på föreläsning jag deltagit i) att det inte är helt ovanligt med kontakteksem av olivolja.

fast det är ju inte konstigt om man är allergisk mot olivolja, vi är allergiska mot många naturliga ting, jordnötter, hyacinter, jordgubbar.... personligen tycker jag den fungerar illa på min hud för att den är lös och tränger in långsamt. mineralolja blir som plastfolie på min kropp
  • faithfully
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 09:09:13 följande:
    Som med allting annat finns det risk för allergi mot dessa ingredienser. Har man inga problem är det ju ok såklart, men många är allergiska mot korgblommor, och kan reagera på ringblommeextraktet i Weleda. Även rapporter om sesamoljeallergi finns.
    Som sagt, är man inte allergisk går det ju bra, men bara för att det är få ingredienser betyder det inte att det garanterat är bra för huden.
    För mig är ändå syntetisk olja det värsta man kan lägga på huden. Jag klarar inte ens kläder i polyester, köper bara ull eller bomulls annars kvävs jag.
  • faithfully
    Solrosens skrev 2013-07-09 09:22:51 följande:
    Så vad rekommenderar ni att använda för olja för att smörja en gravidmage för att så gott det går undvika att få bristningar? Har också köpt Wedela, men ej använt den eftersom den stinker och luktar så starkt. Den var för dyr tyckte jag med! Tacksam för svar!
    Jojobaolja är det bästa, det är egentligen mer ett vax. Finns på hälsokosten men är ganska dyrt. Smörj/massera efter dusch. Man blir sjukt mjuk :)
  • faithfully
    skogsvitter skrev 2013-07-09 09:31:58 följande:
    Angående mineraloljan så finns det minst lika många studier som visar att det är skadligt som visar att det inte är skadligt. Man får kanske fundera ett slag över vilka som finansierar de studierna... allt handlar om vad som är vinstdrivande i dagens samhälle, och vilka är det egentligen som äger marknaden?? Det är väl ändå ganska naivt att tro att allt som säljs på vanliga affärer måste vara ofarligt?

Jag anser att folk själva kan avgöra om de behöver tänka utanför ramarna och kanske hitta alternativ till mineraloljornas marknad. Varför kan vi inte få göra det, och använda tex vegetabiliska oljor, utan att få lögner om hur skadliga de är uppslängda i ansiktet?!
    Mineralolja är billigt att tillverka och säljs ofta dyrt. Företagen har all anledning att finansiera studier :)
  • faithfully
    Solrosens skrev 2013-07-09 09:52:06 följande:

Det har jag aldrig sett, vart finns det att köpa? Finns någon länk? Jag har bara sett och köpt den där vita, fasta klumpen (typ som smör i ett silvrigt paket) som kokosfett. Har matat fåglarna med det under vintern, haha. Sorry är inte alls så insatt :/
    Jag har köpt på Ica Maxi, i oljehyllan, finns i en glasburk :) Kung markattas.
  • faithfully
    Sarah3 skrev 2013-07-09 09:54:45 följande:
    Kokosfett! Men den från hälsokost och inte butiken. Den e bra mot nästan allt. Röda rumpor, skorv i håret, bristningar på gravidmage.. Jag använde också det som tilläggsfett i maten åt sonen istället för vanlig olja. Absolut värt att testa. Burken är ganska dyr men väldigt dryg.
    ja det var toppen i barnmat eftersom det smakar lite sött och det gillar dom :)
  • faithfully
    Simon 681 skrev 2013-07-09 09:58:49 följande:
    Hälsa gick igenom olika ingredienser i krämer, och även om de var emot mineralolja, på grund av att olja är en ändlig resurs och inte biologiskt nedbrytbart så skrev de även att "Ingen studie har dock visat att mineraloljor är farliga för huden" www.hälsa.se/Kategori/Ren-skonhet/Vad-ar-det-.../

Tvärtom anges mineralolja vara den säkraste, minst irriterande fuktigivaren. Cosmetics & Toiletries, January 2001, sid 79  

Så har ni som hävdar att mineralolja är dåligt för huden några källor? 
    lsa.se?

den enda anledningen till att mineraloljorna används och sprids är att det är så billigt för tillverkaren att använda, de skiter i din hur och hur den reagerar, de vill faktiskt bara tjäna pengar på dig. Och de tjänar mest på ett billigt produktinnehåll. Lägger du något kletigt på huden så känns det smidigt och mjuk och det är så mineralolja fungerar, samt att den sätter lock på porer mm. Använder du vanlig olja så blandas den med hudens naturliga talg och fett och rengör porerna och låter dem andras.
  • faithfully
    Simon 681 skrev 2013-07-09 10:52:53 följande:

Jag menar har du någon källa på att vegetabilisk olja "tillåter huden att andas" och att mineralolja inte gör det?
    Jag anser att flytande plast talar för sig själv
  • faithfully
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 11:11:24 följande:
    Plast och olja är olika produkter. Plast är syntetiskt framställt medans olja har sitt ursprung från fossila rester av växter och djur.
    Du har nog missat något där...
Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!