• skogsvitter

Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!

avHelt vanlig rapsolja med lite doftolja i, tex lavendel. Jag skulle heller aldrig använda den typen av produkter! Fy för tillsatser i babyprodukter, helt onödigt dessutom!

• skogsvitter

Vaniljsocker låter däremot lite tokigt... Hellre låta oljan dra någon vecka med en äkta vaniljstång, socker mot huden vet jag inte om det är så bra...

• skogsvitter
    Anonym (Oljan) skrev 2013-07-08 19:54:11 följande:
    Ok. Bajs kan väl te sig olika antar jag. Tack för tipset förresten. Att jag inte tänkt på det tidigare. Annars är det blöjbyta en gång om dagen här...   

Skämtar du nu?? Byter du bara blöja en gång per dag?! Inte konstigt att bebisens hud mår dåligt då isf! Vår äldsta hade känslig hud, badade max varannan månad i början och blöjan byttes minst varannan timme! Omgående vid bajs naturligtvis.
  • skogsvitter
    Anonym (Oljan) skrev 2013-07-08 20:02:53 följande:
    Ja det ska jag ha från och med nu. Jag förstår verkligen inte detta med tillsatser.  Jag skulle handla lavendelolja att ha i mina barns bad en gång (alltså en utan farliga grejer i) så sa de i att affären att man inte rekomenderade sådan till barn, för de kan påverkas av det osv osv... Men "bensin" i rumpan är ok? Helt sjukt! 

Bull, lavendel är den mildaste av alla eteriska oljor och kan utan problem smörjas även i koncentrerad form direkt mot huden. Det går inte med de flesta andra eteriska oljorna dock. Förut köpte jag en barnolja från minimundus (sida med naturprodukter bla) med raps och lavendel, inget annat. Den bör däremot vara kallpressad. Matoljan alltså.
  • skogsvitter
    faithfully skrev 2013-07-08 20:08:17 följande:
    Självklart gör hon det, hon är sarkastisk :)

Skönt! Man vet aldrig på denna sida...
  • skogsvitter

Men snälla, jag hoppas ingen tror på sådan smörja som dessutom helt saknar källor och referenser!?

Förövrigt är ju den syran mer än välkänd då det är specifikt syran som anses vara vad som gör just olivoljan så väldigt hälsosam eftersom olivoljan innehåller mer syra än alla andra oljor. Syran är alltså hälsosam, inte skadlig...

De flesta djur och växter innehåller syra (oljesyra som det kallas) så det finns naturligt i vår kropp. Det gör däremot inte mineralolja...

• skogsvitter

Snabb sökning visar en färsk studie där man testat fettsyror som hjälpmedel i hudprodukter och studien visar att endast oleic förbättrade hudens upptagningsförmåga och ger alltså bättre effekt genom att penetrera huden:
    link.springer.com/article/10.1186%2F1559-4106-8-3

Ser gärna den forskning som visar att oljan bryter ner huden (dvs förstör?), öka risken för torr hud och för eksem.

• skogsvitter
    mindran skrev 2013-07-09 08:00:25 följande:
    Är jag den enda som använder Weledas babyolja?! Weledas babyprodukter är det enda som används till vår bebis efter att ha kikat på innehållsförteckningen på de flesta produkter. Babyoljan (och alla andra produkter från Weleda) är i alla fall fantastiskt bra!
    Vi har använt weledas produkter också, men inte specifikt oljan.
  • skogsvitter
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 09:09:13 följande:
    Som med allting annat finns det risk för allergi mot dessa ingredienser. Har man inga problem är det ju ok såklart, men många är allergiska mot korgblommor, och kan reagera på ringblommeextraktet i Weleda. Även rapporter om sesamoljeallergi finns.
    Som sagt, är man inte allergisk går det ju bra, men bara för att det är få ingredienser betyder det inte att det garanterat är bra för huden.
    Men alltså, allergi går ju att ha mot precis allting i naturen! Jag tror alla är medvetna om att ingen olja är helt skyddad mot allergi. Är man allergisk så är man, oavsett hur hälsosamt ämnet i övrigt är. Nötter är väldigt hälsosamt och näringsrikt, men är man allergisk så kan man inte äta dem. Det är inte direkt något konstigt... men att det skulle vara vanligt att lida av kontaktallergisk just mot olivolja är ju ren lögn. Varför gå in i en sådan här tråd och sprida lögner och propaganda??

Ringblomma är en starkare ört och känsliga kan reagera om det är i koncentrerad form, så är det med många örter så absolut ska man beakta det och vara försiktig om man tex gör egna blandningar. Min äldsta dotter har som sagt vuxit upp med en mycket känslig hud och hon har klarat weledas produkter med ringblomma mycket bra, alla hennes torrutslag och eksem försvann när vi började använda produkter utan gifter. Det är alltså inte naturliga örter, oljor och växter hon reagerat mot, utan mot kemiska tillsatser och processade ämnen som i sig för med sig gifter (som tex mineralolja, vars processer är vad som är själva problemet. Inte oljan i sig).
  • skogsvitter

Angående mineraloljan så finns det minst lika många studier som visar att det är skadligt som visar att det inte är skadligt. Man får kanske fundera ett slag över vilka som finansierar de studierna... allt handlar om vad som är vinstdrivande i dagens samhälle, och vilka är det egentligen som äger marknaden?? Det är väl ändå ganska naivt att tro att allt som säljs på vanliga affärer måste vara ofarligt?

Jag anser att folk själva kan avgöra om de behöver tänka utanför ramarna och kanske hitta alternativ till mineraloljornas marknad. Varför kan vi inte få göra det, och använda tex vegetabiliska oljor, utan att få lögner om hur skadliga de är uppslängda i ansiktet?!

• skogsvitter
    Solrosens skrev 2013-07-09 09:40:48 följande:

Oh tack för svar! Ska kolla upp jojobaoljan och kokosfettet. Menar du då kokosfett som i den fasta, vita smöriga paketet (som vanligt smör typ) eller finns det någon kokosolja i vätskeform? Använder babyolja idag, varvat med naturlig olivolja, men blev osäker på att fortsätta använda det efter att ha läst i tråden. Köpte någon billigare babyolja på Ullared i större plast flaska :/ dessutom
    Kokosfettet i affärerna (silverpaketet) är härdat vilket inte är särskilt hälsosamt, det finns förhållandevis billigt fett (inte i oljeform, men kokosfett har ju i själva verket väldigt låg smältpunkt) på hälsokostaffärer eller hemsidor. Jag köpte senast ett kokosfett som har kvar lukt och smak, känns otroligt mjukt och härligt mot huden
  • skogsvitter
    Solrosens skrev 2013-07-09 09:52:06 följande:

Det har jag aldrig sett, vart finns det att köpa? Finns någon länk? Jag har bara sett och köpt den där vita, fasta klumpen (typ som smör i ett silvrigt paket) som kokosfett. Har matat fåglarna med det under vintern, haha. Sorry är inte alls så insatt :/
    Finns som sagt på en hel uppsjö ställen, alla som är mer hälsokostinriktade brukar ha alternativ. Gällande hemsidor beställer jag ofta från denna sida:
    www.grongava.se/search/products/kokosfett

Crearome tycker jag också är bra, här är deras nya sida:
    kosmetikkompaniet.se/category.html/crearome
  • skogsvitter
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 10:51:22 följande:

Kvaliteten på mineraloljan varierar väldigt mycket. De höggradigt renade kosmetiska oljor som används i hudprodukter är ofta mycket dyrare än vanliga vegetabiliska oljor som exempelvis rapsolja, olivolja, solrosolja m.fl.

Vissa vegetabiliska oljor har också visat sig vara starkt komedogena (ger acne) såsom exempelvis olivolja, avocadoolja och jordnötsolja. Har man känslig hud får man prova sig fram. För någon kanske olivolja är bäst, men för någon annan är en mineralbaserad olja bäst. Om man har irriterad, sårig hud är det större risk för allergiska reaktioner av växtoljor än av mineraloljor.

Och vissa mineraloljor är också komedogena... så vart vill du komma? Alla har ju olika hudtyper (och hudåkommor) så det är ju inte så konstigt att man måste använda olika produkter beroende på vad man har för problem eller typ av hud. Det är ju samma sak som att vissa tror att det alltid är bäst att smörja bebisens rumpa med zinksalva som idomin (zink är uttorkande!) det är absolut bra i vissa fall men inte i de fall där huden mår dåligt pga torrhet!

Jag personligen är försiktig med att kritisera mineraloljorna generellt eftersom det finns så många olika bud och för att mineralolja dessutom är ett brett begrepp, men om det inte funkar så måste man ju få hitta alternativ! Många mår inte bra av mineraloljor, så är det bara! En del behöver med all säkerhet ämnen som täpper till mer, och andra behöver ämnen som öppnar upp och släpper in. Allt beroende på typ och problem. Det är faktiskt inte särskilt svårt... eller är det?
  • skogsvitter
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-09 10:56:01 följande:
    Likaväl som man får fundera över vem som tjänar på att göra reklam för skönhetsprodukter med växtoljor.
    Jag håller med om att man skall ha ett kritiskt förhållningssätt och inte köpa all information man hittar på nätet - speciellt inte välja att blint lita på viss info.
    Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag egentligen inte alls vänder mig emot att folk hellre väljer olivolja till huden. Jag vill mest framföra att det inte är självklart att mineralolja är dåligt. Jag håller absolut med om att folk själva kan avgöra om de vill tänka utanför ramarna (fast ramarna nuförtiden är väl snarast att växtoljor är att föredra).
    Det är ingen lögn att man lättare reagerar med allergier av växtoljor än mineraloljor. Som sagt... är man inte allergisk går det ju självklart bra att använda vilken olja man vill!
    Jag yttryckte mig nog snarare som att det inte är en obetydlig risk med kontaktallergi. Inte samma som att det är vanligt. Det är varken lögn eller propaganda. Jag upprepade också vad jag personligen hört av hudläkare - att de inte rekommenderar olivolja på huden. Jag ser att andra fått annan information av hudläkare... samma sak gäller här. Ta till sig information från olika källor och avgöra själv vad som verkar vettigt.
    Menar du att det är en stor marknad detta med naturliga produkter..? Hudläkare säger uppenbarligen olika, eftersom många anser att veg oljor är ett bra alternativ. Som sagt, man får vara kritisk och ta ställning och det tycker jag nog att de flesta här i tråden gör.
  • skogsvitter
    Anonym (Oljan) skrev 2013-07-11 19:55:48 följande:
    Oj! Vad många svar det var här nu. Ska försöka hinna läsa igenom alla. Hann ögna igenom lite snabbt och såg disskussion mineralolja för/emot. 

Jag har inte läst på så mycket om diverse oljor, men det jag hört om paraffinum... är att det är en restprodukt från när man utvinner bensin(?!) vilket för mig inte känns helt ok.
    Kan säga att vi testa rapsojla och det går fetebort! Stora röda eksem med en gång. Men som ni skriver, men får testa sig fram och använda det som passa den egna huden bäst. Det kan ju vara olika från barn till banr (eller ja, från person till person så klart).

Ska läsa alla tips snart och tackar, igen, för alla. 

Ja det kommer ju som sagt från råolja, vilket är samma grundämne som bensin och massor av andra ämnen som framställs när oljan raffineras (destilleras). Kanske lite fel att säga att det är en restprodukt, men paraffin etc hamnar ju så att säga längre ner än bensin i den här fördelningsprocessen eftersom de produkterna är tyngre än gas och flytande ämnen som bensin. Resterna som blir kvar längst ner i botten är det man gör asfalt av. Men om man nu anser att den här typen av olja är bra för huden så kan man ju fundera ett slag över hur det påverkar miljön istället, med tanke på att förbränningen av råolja faktiskt är miljöfarligt.

Vad använde du för rapsolja? Om det var riktig kallpressad rapsolja och det ändå blev värre så är det inte pga torrhet/uttorkning som det är rött! Då kan istället mandelolja eller ev jojobaolja funka istället kanske (de har motsatt verkan, dvs de torkar ut) eller så satsar du helt enkelt på att försöka torka rent bara med vatten och se till att det verkligen är ordentligt torrt då det är själva fukten som blir till problem. Zinkprodukter funkar i detta läge, eller potatismjöl
  • skogsvitter
    Anonym (mineraler är bra) skrev 2013-07-11 20:32:31 följande:
    Nja, det är väl inte direkt en restprodukt från bensinutvinning, utan snarare utvinns bensin och den kosmetiska mineraloljan från samma oljeprodukt framställd ur fossila material. När man tagit bort bensin, fotogen mfl ämnen från råoljan så renas resten till olika typer av vaselin, paraffin mm. På så vis är ju mineraloljan lika naturlig som växtolja, fast de har olika ursprung (fossila kolväten, eller levande växter).

Jag är ingen superexpert och kan ha detaljer fel för mig, men jag har själv kommit till slutsatsen att babyolja har använts under flera decennier utan att man rapporterat större biverkningar, att de säljs på apoteket (visar i alla fall att de testats ordentligt), samt att jag själv är väldigt nöjd med resultatet.

Som tidigare sagts, får ju var och en självklart välja det som känns bäst, men jag tror inte att man behöver vara så rädd för mineraloljan om det nu är så att man är nöjd med den i övrigt.
    Babyolja har visst rapporterade biverkningar som uppmärksammas då och då, har man tur så dras märket in eller så gör de om produkten. Finns massor av tester där man visar på riskerna med flera av ämnena i vanliga babyoljor och andra babyprodukter, men marknaden är större och folk tänker som dig. "Det kan väl inte vara så farligt, det säljs ju på apoteket!". Urkorkat enligt mig...

Förövrigt undrar jag hur du kan jämföra fossila (döda) ämnen med levande växter..? Det ena är dött, det andra levande. Säger sig självt vad som är mest naturligt och hälsosamt, tycker du inte?
  • skogsvitter
    Anonym (Oljan) skrev 2013-07-11 20:54:19 följande:
    Bara vatten fungerar verkligen inte. Det blir som små "bajskorn" kvar på huden t o m när vi använder olja. Jättesvårt att få bort! Jag vet inte vad det är som gör det så rött, eller att vår lilla får utslag över nästan hela kroppen. Det är som väldigt torra partier och i blöjområdet är det bara väldigt rött. Kanske är det fukt, vi får ingen bukt på det i alla fall. 
    Ska testa zink! :) 
    Utslag över nästan hela kroppen?! Men det låter ju som allergi! I synnerhet när de är konstiga i magen och har konstig avföring!

Har ni testat att smörja de torra partierna med rapsoljan då?

Ni borde verkligen utreda allergi tycker jag, för det låter inte normalt det du beskriver. Mjölk- eller äggallergi brukar orsaka sådana symptom.
Svar på tråden Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!