Vad använder ni instället för babyolja?!?! Hjälp!
avHelt vanlig rapsolja med lite doftolja i, tex lavendel. Jag skulle heller aldrig använda den typen av produkter! Fy för tillsatser i babyprodukter, helt onödigt dessutom!
avHelt vanlig rapsolja med lite doftolja i, tex lavendel. Jag skulle heller aldrig använda den typen av produkter! Fy för tillsatser i babyprodukter, helt onödigt dessutom!
Vaniljsocker låter däremot lite tokigt... Hellre låta oljan dra någon vecka med en äkta vaniljstång, socker mot huden vet jag inte om det är så bra...
Men snälla, jag hoppas ingen tror på sådan smörja som dessutom helt saknar källor och referenser!?
Förövrigt är ju den syran mer än välkänd då det är specifikt syran som anses vara vad som gör just olivoljan så väldigt hälsosam eftersom olivoljan innehåller mer syra än alla andra oljor. Syran är alltså hälsosam, inte skadlig...
De flesta djur och växter innehåller syra (oljesyra som det kallas) så det finns naturligt i vår kropp. Det gör däremot inte mineralolja...
Snabb sökning visar en färsk studie där man testat fettsyror som hjälpmedel i hudprodukter och studien visar att endast oleic förbättrade hudens upptagningsförmåga och ger alltså bättre effekt genom att penetrera huden:
link.springer.com/article/10.1186%2F1559-4106-8-3
Ser gärna den forskning som visar att oljan bryter ner huden (dvs förstör?), öka risken för torr hud och för eksem.
Angående mineraloljan så finns det minst lika många studier som visar att det är skadligt som visar att det inte är skadligt. Man får kanske fundera ett slag över vilka som finansierar de studierna... allt handlar om vad som är vinstdrivande i dagens samhälle, och vilka är det egentligen som äger marknaden?? Det är väl ändå ganska naivt att tro att allt som säljs på vanliga affärer måste vara ofarligt?
Jag anser att folk själva kan avgöra om de behöver tänka utanför ramarna och kanske hitta alternativ till mineraloljornas marknad. Varför kan vi inte få göra det, och använda tex vegetabiliska oljor, utan att få lögner om hur skadliga de är uppslängda i ansiktet?!
Riktigt kokosfett som inte är härdat smälter alltså direkt mot huden.
Kvaliteten på mineraloljan varierar väldigt mycket. De höggradigt renade kosmetiska oljor som används i hudprodukter är ofta mycket dyrare än vanliga vegetabiliska oljor som exempelvis rapsolja, olivolja, solrosolja m.fl.
Vissa vegetabiliska oljor har också visat sig vara starkt komedogena (ger acne) såsom exempelvis olivolja, avocadoolja och jordnötsolja. Har man känslig hud får man prova sig fram. För någon kanske olivolja är bäst, men för någon annan är en mineralbaserad olja bäst. Om man har irriterad, sårig hud är det större risk för allergiska reaktioner av växtoljor än av mineraloljor.
Betonar de flesta... utifrån de senaste kommentarerna om plast