• Anonym (vattnet)

Vad är det som gör att vattnet går?

När jag fick mitt första barn gick aldrig vattnet av sig självt. Nu har jag bara ett par dagar till bf och undrar vad det är som får vattnet att gå, någon som vet? Har googlat men hittar inget vettigt svar. 
    Känns just nu som att bebben i magen "gräver" med huvudet och det känns jättekonstigt. Var hos bm idag och hon sa att bebisen nästan är helt fixerad och bara kan rucka pyttelite på huvudet, konstigt att det känns så här mycket då. Är det kanske barnet som trycker neråt så hinnan spricker, försöker ta sig ut liksom ;) 

• Svar på tråden Vad är det som gör att vattnet går?
  • Anonym (trycket)

Ja trycket i livmodern ökar och tillslut brister hinnorna :) 

• Anonym (Hormon)

Det är ett hormon som styr det hela, när hormonnivån är tillräckligt låg brister hinnorna och vattnet går. Det är inte barnet som sparkar sönder hinnorna.

• Anonym (Hormon)
    Anonym (trycket) skrev 2013-07-08 20:43:38 följande:
    Ja trycket i livmodern ökar och tillslut brister hinnorna :) 
    Nej, det stämmer inte.
  • Anonym (trycket)

jo när huvudet tränger längre och längre ner så bildas en samling av vatten mellan huvudet och tappen.. trycket ökar mer och mer och tillslut spricker hinnan och vattnet går!

• Anonym (prematur)
    Anonym (Hormon) skrev 2013-07-08 20:45:27 följande:
    Det är ett hormon som styr det hela, när hormonnivån är tillräckligt låg brister hinnorna och vattnet går. Det är inte barnet som sparkar sönder hinnorna.
    Är det hormonnivåer inblandade även när vattenavgången är tidig, t ex före v 35?
  • Anonym (Hormon)

Trycket från huvudet kan öka på hormonerna och få livmodern att dra ihop sig, men det är inte barnet som pressar ut vattnet. Det styrs inte av sparkar eller "tryck" från barnet som en vattenfylld ballong som någon klämmer på, utan det hela sätts igång genom just hormoner. En tidig vattenavgång skulle kunna bero på att trycket från barnets huvud sätter igång hormonerna, eller att detta sker av annan anledning, men jag är inte helt säker. Däremot vet jag att en vattenavgång vid en "normal" tidpunkt i slutet av en graviditet inte handlar om att barnet pressar ut vattnet. 

• cosinus
    Anonym (trycket) skrev 2013-07-08 20:49:18 följande:
    jo när huvudet tränger längre och längre ner så bildas en samling av vatten mellan huvudet och tappen.. trycket ökar mer och mer och tillslut spricker hinnan och vattnet går!
    Det stämmer ju väldigt väl på min 2a och 4a där vattnet gick vid 10 cm öppet och mitt under en värk.

Men med nr 1 och nr 3 så gick vattnet utan värkar och då tror jag betydligt mer på det som skrivs i övrigt, att det styrs av hormoner. 3an låg dessutom i säte och helt rörlig så där tryckte garanterat inte något huvud söder hinnan :)
  • Anonym (trycket)

Det kanske finns olika sätt för vattnet att gå på vad vet jag, jag berättar bara det jag fått lära mig av min bm på föräldrautbildningen. Hon ritade upp en bild och förklarade det som jag gjorde nu (att trycket ökar eftersom det bildas en vattensamling mellan barnet och nerdersta delen av livmodern, sen om det är rumpan eller huvudet som är längst ner spelar ingen roll utan det blir som en "kil" ändå).

• Anonym (tjej)

Mm tror också att det är hormoner. Med min son så hann jag bli 8 cm öppen utan att vattnet hade gått så då tog de hål på hinnorna. Han hade ju hunnit komma en bra bit ner utan att det gått då.

• susannapanna

Mitt eget vatten kluckar fint därinne (BF om 12 dagar), men min när kompis vatten gick i vecka 38 och hon födde en son med långa fingernaglar i samma veva, gissade BM på att lillen själv petat hål på hinnorna...  

Vet inte hor trolig förklaringen är, men klor hade han, det lilla livet  

• Anonym (v.36)
    Anonym (trycket) skrev 2013-07-08 20:49:18 följande:

Min yngsta är född i v.36 och vad helt rörlig och låg höööögt upp när vi kom in på kontroll på förlossningen efter vattenavgång.
Svar på tråden Vad är det som gör att vattnet går?