• tyra2008

Matvägran 5 åring

Hej!

Vi har en dotter på 5 år som matvägrar. Kolhydrater, pannkaka, våfflor de mesta annat är äckligt och hon ställer sig hellre hungrig.

Vi har testat det mesta, vara delaktig i matlagning, val av mat m.m. Funkar inte.

Jag (mamman) har nu börjat testa ett belöningssystem där hon genom att smaka mat samlar klistermärken, när hon samlat i hop visst många ska vi hitta på något kul. Genom de har hon faktiskt visat sig lite mer motiverad.

Vi har växelvist boende och  efter samtal med pappan där han berättar att hon verkligen inte äter något annat än yoghurt och våfflor hos honom, undrar jag nu om någon har några bra knep. Hon har alltid varit svår att få i mat och väldigt kräsen.
    Även om hon är liten i maten så äter hon iaf lite hemma hos mig men när pappan berättar att hon inte äter alls behövs råd nu. 

Mitt sätt med klistermärken verkade inte vara aktuellt då hon tyckt att de var hos mamma man gjorde så.

Vi är oroliga och vill att hon ska få i sig de hon behöver.

Bvc har kommit med några råd men dom ´har inte tagit detta på allvar då som anser att hon följt sin kurva.      

• Svar på tråden Matvägran 5 åring
  • pigglet

Har också ett barn som är väldigt kräsen. Kolhydrater är det som funkar, då kan hon ibland äta så jag tror hon ska spricka.

Ägg har blivit lite av en livlina för oss. Hon gillar stekt ägg och äggröra. Äter vi pannkaka så tillsätter jag många ägg.
    (I pannkakan funkar det för övrigt att ta havregryn, morötter och majs, mixas till jämn smet innan man börjar med själva pannkakssmeten)

Jag försöker verkligen att inte jaga upp mig över det. Att tvinga barn att äta går ju inte. Men det är "lustigt" hur vissa barn verkar födas utan vilja att äta. Dottern skulle gladerligen ta ett piller om dagen och helt slippa äta, mat är ett nödvändigt ont för henne.    

• tyra2008

Då är vi inte ensamma. Alltid en tröst.

Kokt ägg gillar vår dotter. 

fler tips?   

• cosinus

Att hon inte äter hos pappan är ju inte jättekonstigt om hon är van att alltid få våfflor och yoghurt. Skulle mina välja vilken dag som helst de också.

Jag hade försökt ordna maten så att hon alltid har något som mättar och så något som hon får prova varje dag. Inte tvinga men uppmuntra (klistermärken är väl toppen) och det ska iaf ligga på tallriken för förr eller senare smakar de. Är det så att hon är svår att få i proteiner så hade jag prioriterat det och i andra hand grönsaker. Äter hon frukt ö h t, annars kanske man kan göra egen yoghurt på fil och hemmagjorda bär/fruktmixer. Kanske hon kan gilla smothies? (där kan man också slänga ner mycket kul som inte märks)

I pannkakor kan man ju gömma fler ägg och även lite annat som du fått tips om.

• tyra2008

grönsaker och frukt är nog inte huvudproblemet.... snarare de här med protein.... allt som har med kött att göra i stort sätt.

• cosinus
    tyra2008 skrev 2013-07-08 22:49:37 följande:
    grönsaker och frukt är nog inte huvudproblemet.... snarare de här med protein.... allt som har med kött att göra i stort sätt.
    Men då kan ju smothies vara bra om hon gillar yothurt och frukt. Kanske inte så att du kan dölja en köttbit däri men bönor och linser och sånt borde ju gå att få med. Sen är det självklart bra om hon tränar på annat protein också som man ser vad det är men så länge går det ju variera kosten lite i smyg :)
  • tyra2008

de blir till att smyga ner de då. vad de gäller kött osv så förklarar hon att de är svårt att svälja och att hon känner hon vill kräkas alltså de behöver inte vara en stor köttbit utan även såsom köttfärssås.

Undra om de blir en genuin vegetarian av denna tjej Obestämd

• cosinus
    tyra2008 skrev 2013-07-08 23:00:01 följande:

de blir till att smyga ner de då. vad de gäller kött osv så förklarar hon att de är svårt att svälja och att hon känner hon vill kräkas alltså de behöver inte vara en stor köttbit utan även såsom köttfärssås.

Undra om de blir en genuin vegetarian av denna tjej Obestämd

Är det samma med allt kött och även fisk och fågel?

Hur går det på förskolan?
  • tyra2008

förskolan har alltid haft problem att få i henne något men dom lägger inte heller någon större vikt i de trots att vi tagit upp de massor av gånger.

korv och köttbullar är väl de som funkat men gissa om hon börjat äta sig less Foten i munnen
    Men då är de "ren" korv, har nyligt börjat få i henne korvstroganoff i små mängder men hon har svårt för såser och i hop blandad mat i huvudtaget.

Bacon ville hon smaka här om dagen och gillade de.     

Hon tycker själv de här med mat är väldigt jobbigt och i perioder blir det ganska omtalat vilket antagligen inte får saken bättre. Men vilken förälder blir inte orolig för sina barn. Man vill ju deras bästa, det är ju bara så!

• tuzzla

Åh vad jag känner igen mig! Min son som fyller 6 i höst är jättesvår med maten.
    Han vägrar allt i köttväg - nästan.

Köttfärslimpa älskar han så till den grad att han äter det som snacks i soffan efter middagen, men det är bara min köttfärslimpa som godtas...

McDonalds-burgare går i utan problem.
    Köttbullar ibland.
    Stekt falukorv är en ny godkänd mat.
    That's it...

Han äter i gengäld ägg och bönor och alla grönsaker. Pasta är det bästa han vet.
    Alla mjölkprodukter går i utan bekymmer.

Efter många års trassel verkar det ändå som att det börjat lossna en aning.
    Han har just börjat i förskoleklass och fröknarna är medvetna om problemet.
    De har satt som regel att man måste prova, men om man inte tycker om så äter man sig mätt på övrigt. Med stöd av grupptrycket hoppas jag på att något nytt kan falla honom i smaken.
    Tills dess - Tack o lov för dignande salladsbord!!

Vid skolstarten insåg jag att vår kille hör till de absolut minsta i klassen.
    Det var en förvånande upptäckt, eftersom vi föräldrar är långa och våra två äldre barn alltid hört till de längsta i sina klasser.
    Gissar att det har ett samband med den mycket ensidiga kosten, även om han ju alltid följt sin egen kurva på något förbryllande sätt...

Svar på tråden Matvägran 5 åring