Matvägran 5 åring
Hej!
Vi har en dotter på 5 år som matvägrar. Kolhydrater, pannkaka, våfflor de mesta annat är äckligt och hon ställer sig hellre hungrig.
Vi har testat det mesta, vara delaktig i matlagning, val av mat m.m. Funkar inte.
Jag (mamman) har nu börjat testa ett belöningssystem där hon genom att smaka mat samlar klistermärken, när hon samlat i hop visst många ska vi hitta på något kul. Genom de har hon faktiskt visat sig lite mer motiverad.
Vi har växelvist boende och efter samtal med pappan där han berättar att hon verkligen inte äter något annat än yoghurt och våfflor hos honom, undrar jag nu om någon har några bra knep. Hon har alltid varit svår att få i mat och väldigt kräsen.
Även om hon är liten i maten så äter hon iaf lite hemma hos mig men när pappan berättar att hon inte äter alls behövs råd nu.
Mitt sätt med klistermärken verkade inte vara aktuellt då hon tyckt att de var hos mamma man gjorde så.
Vi är oroliga och vill att hon ska få i sig de hon behöver.
Bvc har kommit med några råd men dom ´har inte tagit detta på allvar då som anser att hon följt sin kurva.