Pappan vägrar att lämna tillbaka barnen efter umgänge. Hjälp
Belze skrev 2013-08-21 15:57:12 följande:
Jag har liksom råkat ut för samma sak fast tvärtom. Jag har behållt barnen hos mig för att mamman dricker, och skuldbelägger dem hela tiden och skäller och ger dem dåligt samvete.Varenda gång de kommer till mig har de fler och fler historier om mammas drickande, att de dessutom känner sig rädda för den kränkande behandling de utsätts för gjorde att jag beslutade mig att inte låta barnen åka tillbaka till henne, då jag tydligt ser hur dåligt de mår av allt detta.
Tyvärr är det så olyckligt att vi ligger i en vårdnadstvist på samma gång, och jag är medveten att det kan ligga mig i fatet.
Men då min oro för barnen klart överväger det eventuella hotet om att jag felaktigt behållt dem och kan råka illa ut, måste jag stå fast vid detta.
Barnen är 11 & 13 och förstår varför detta händer och varför jag gör detta, och de verkar tycka det är "skönt" att jag försvarar dem. Givetvis saknar de sin mamma, men jag talar om för dem att detta inte är något jag vill ska vara permanent, utan det växelvisa boendet ska återupptas så snart som möjligt. Jag vill bara ha garantier att mamman inte dricker och skuldbelägger barnen så till den milda grad att de mår dåligt av det.
Tilläggas ska ju också att mamma åkte på en fyllekörning, men sa till barnen att det var fortkörning, men båda barnen förde upp sina händer med tummen ut som om man drack och indikerade vad de trodde hänt.
Nu är det dock stillestånd, jag vill ju såklart att barnen ska få träffa sin mamma, men kan inte låta dem förrän jag får nogon sorts garanti på att hon inte dricker, och behandlar barnen med den respekt de förtjänar.
Vad göra?
Anonym (orolig) skrev 2013-09-05 09:50:59 följande:
Hur kan det vara mitt fel att han hittar på¨anmälningar? hur kan det va mitt fel att han vägrade lämna barnen. Hur kan de va mitt fel att han såg till att barnen inte fick följa med på semestern som var bokad efter deras önskemål? så hur ska jag kunna skylla mej själv?Barnen är hemma nu så bara avvaktar på att tvisten ska bli över.