• Dr Mupp

Hönsföräldrar - vad är ni rädda för?

S mamman skrev 2013-07-10 00:01:33 följande:
    Jag är nyfiken på detsamma. Även på om de har syskon till barnet. Scenario, nyfödd bebis bajsat järnet. Bajs överallt. Bebis på skötbord. Vi snackar kaos.
    Ensam vuxen hemma.

Syskonet 2-3 år vaknar och börjar gråta. Lyfter man liten bebis full av bajs rygg-mage-kläder-förälder och kastar sig in till syskonet för att denne inte kan gråta i 30 sekunder. = bajs på bebis, förälder, syskon och säng.

Eller lägger man lilla på golvet = gråter, för att stora inte ska gråta?

Eller "tar det när man är båda föräldrarna"?

Ovanligt scenario, ja. Men man kan inte alltid vara på två srkunder där. Och ibland skiter det sig, trots planering.
    2-3 åringen vaknar sällan gråtandes och är fullt kapabel att ta sig ner från sängen och ut till badrummet om det är där jag råkar vara. Iaf är mina barn fullt kapabla att göra detta.

Skulle det vara tvärtom att man står mitt uppe i ett blöjbyte med 2 åringen (mina treåringar har inte haft blöjor) så kan man säga till honom att man bara ska hämta bebisen. 

Ena scenarion som jag ser som problem är om man bajsar, då vill man ju göra det klart och ifall man står i ett blodbad med ett barn när bebisen vaknar då får bebisen vakna. Nu har vi aldrig faktiskt råkat ut för nått av dessa. Tur eller skicklighet, vem vet. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    pellepelle skrev 2013-07-10 10:26:07 följande:
    Och hur lång tid tar det från att hen vaknar till dess att han kommer ut? Mindre än 30 sekunder? Mindre tid än det tar för dig att gå (eller springa om du nu vill det) från soptunnan?

Och vad har ett blodbad med detta att göra. Jag fattade inte den kopplingen?

Ingen aning, de har vaknat tysta och kommit ut. Hur lång tid det tar spelar väl ingen roll, de är inte ledsna.

Blodbad dvs jag står och lappar ihop ett rejält sår är ett exempel då bebis hade fått ligga kvar i sängen och gråta om den hade vaknat just då. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Flygfotogen skrev 2013-07-10 11:47:15 följande:
    Man tar en sak i taget om flera incidenter inträffar samtidigt. Prioritera blodbadet före bajsbadet om båda inträffar samtidigt t ex.

Lär era barn att hjälpa till, lär dem vara trygga om ni inte dyker upp på två röda så fort de piper... Det hjälper.
    Och de blir trygga om man undviker att låta dem skrika i onödan. Om de vet att mamma eller pappa alltid kommer så blir de trygga i sig själva och kan vänta om nått oväntat händer.
Svar på tråden Hönsföräldrar - vad är ni rädda för?