• Anonym (Undrande)

Morfin, hur "långt" går det innan ni som har det tar det? Sjukvårdspersonal får också gärna tycka till

Har fått morfintabletter att ta när det blir smärttoppar (har nervsmärta och läkaren på vc misstänker ms). Undrar hur "långt" det går innan ni som också har det vid behov tar det, t ex är det när ni ligger och är färdiga att skrika av smärta eller något annat? Jag vill självklart inte ta det annat än när det är väldigt illa, (vet ju att man ska vara försiktig med det också), men som sagt var, vart drar ni andra gränsen? Har t ex väldig smärta nu när jag har t-shirt på mig, måste sitta vid fläkten eller, när vi ska ut, måste AC:n i bilen finnas på. Att gå ut i den här värmen kan jag bara glömma med tanke på värken. Tacksam för svar.

• Svar på tråden Morfin, hur "långt" går det innan ni som har det tar det? Sjukvårdspersonal får också gärna tycka till
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-07-09 12:19:56 följande:
    Har fått morfintabletter att ta när det blir smärttoppar (har nervsmärta och läkaren på vc misstänker ms). Undrar hur "långt" det går innan ni som också har det vid behov tar det, t ex är det när ni ligger och är färdiga att skrika av smärta eller något annat? Jag vill självklart inte ta det annat än när det är väldigt illa, (vet ju att man ska vara försiktig med det också), men som sagt var, vart drar ni andra gränsen? Har t ex väldig smärta nu när jag har t-shirt på mig, måste sitta vid fläkten eller, när vi ska ut, måste AC:n i bilen finnas på. Att gå ut i den här värmen kan jag bara glömma med tanke på värken. Tacksam för svar.
    Vad är det för morfintablett?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Daniel) skrev 2013-07-09 12:24:24 följande:
    Vad är det för morfintablett?
    En korttidsverkande som heter Morfin Meda och har styrkan 10 mg. Jag får ta 1/2 tablett vid behov. Har annars Gabapentin, Alvedon och Brufén Retard.
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Undrande) skrev 2013-07-09 12:31:19 följande:
    En korttidsverkande som heter Morfin Meda och har styrkan 10 mg. Jag får ta 1/2 tablett vid behov. Har annars Gabapentin, Alvedon och Brufén Retard.
    Ok, tänkte det var typ citodon eller nåt. Men detta verkar ju vara starkare.

Onödigt att ha ont om man kan slippa. Men samtidigt vill man ju inte bli beroende av nåt. Jag kan tyvärr inte riskena med tabletten. Så jag kan nog inte råda dig men har du inte tagit förut så får du väl testa hur det känns nu och sen prata med läkaren om hur han menar.
  • Anonym (Daniel)
    Anonym (Daniel) skrev 2013-07-09 12:36:25 följande:
    Ok, tänkte det var typ citodon eller nåt. Men detta verkar ju vara starkare.

Onödigt att ha ont om man kan slippa. Men samtidigt vill man ju inte bli beroende av nåt. Jag kan tyvärr inte riskena med tabletten. Så jag kan nog inte råda dig men har du inte tagit förut så får du väl testa hur det känns nu och sen prata med läkaren om hur han menar.
    Jag fick morfin när jag fick blindtarmsinflammation och det hjälpte ju grymt bra mot smärtan. Sen blev man ju väldigt trevlig också :)
Svar på tråden Morfin, hur "långt" går det innan ni som har det tar det? Sjukvårdspersonal får också gärna tycka till