• Rottiss

Gröt med en rosa sås, vad heter såsen?!

Detta har varit ett mysterium för mig och min syster i mer än 14 år..

Vi båda gick på samma ''dagis'' då, och åt gröt med en rosa sås. Vi har tjatat på våran mor i många år efter denna rosa sås men vi hittar den inte. Var det nyponsoppa? Nej, Vad var det??

Vet ni vad jag menar för rosa sås? Så slipper jag älta detta i resten av mitt liv.. 

• Svar på tråden Gröt med en rosa sås, vad heter såsen?!
  • Vickan I

Ja i skolan fick vi risgrynsgröt med saftsoppa till.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 & Axel 111010♥ ¸.?°´¯)
  • sandlilja

Kan det vara saftsås? Alltså saft typ hallonsaft som man reder av med lite potatismjöl. Jag fick det som barn till risgrynspudding och min mans familj hade det till kall risgrynsgröt efter jul.

• NovemberMommy
    Rottiss skrev 2013-07-09 17:27:05 följande:
    Detta har varit ett mysterium för mig och min syster i mer än 14 år..

Vi båda gick på samma ''dagis'' då, och åt gröt med en rosa sås. Vi har tjatat på våran mor i många år efter denna rosa sås men vi hittar den inte. Var det nyponsoppa? Nej, Vad var det??

Vet ni vad jag menar för rosa sås? Så slipper jag älta detta i resten av mitt liv.. 
    jag trodde att jag var ensam. jag har alltid vetat att det heter saftsås. men var får man tag på den?
    hur lagas det?
  • EJai

Finns färdig i butik. Brukar stå i vår butik vid nyponsoppa mm

• Pandamamma79

Saftsås är lätt att göra själv. Behövs bara saft, potatismjöl och vatten. Recept står på potatismjölsförpackningen.

• RöttÄrSött

Är det inte saftsås kanske det var klappgröt med mjölk? Då är det dock gröten som är rosa.

• sandlilja

Recept från Vår kokbok:

3 dl outspädd saft

7 dl vatten

1,5 msk potatismjöl

Blanda saft o vatten i en kastrull. Rör ut potbtismjölet i lite av blandningen,( i en kopp bredvid.) koka upp resten av saften, tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning. Koka upp. Klart. 4 pers.

• HASP

Saftsås får man alltid till risgrynsgröten i skolorna här fortfarande :) jättegott!

• Cecilia 851

Är nog saftsoppa till. 
    Går att köpa året runt i butik eller så kan man göra det själv med saft och potatismjöl.  

• frappa
    sandlilja skrev 2013-07-09 22:35:57 följande:
    Recept från Vår kokbok:
    3 dl outspädd saft
    7 dl vatten
    1,5 msk potatismjöl
    Blanda saft o vatten i en kastrull. Rör ut potbtismjölet i lite av blandningen,( i en kopp bredvid.) koka upp resten av saften, tillsätt redningen i en fin stråle under omrörning. Koka upp. Klart. 4 pers.
    Det fungerar inte idag, styrkorna på saften skiljer sig från ett märke till annat.

Enda man ska tänka på är att saften smakar betydligt mer än vad du normalt dricker den, för i saftsoppa så försvagas smaken en hel del.

Övrigt är ju det bara köra på det receptet = 1l färdigblandad extra stark blandning.
  • Curlie

Om det var risgrynsgröt så var det saftsoppa ni fick. Kan man köpa färdig från Ekströms där man hittar blåbärssoppa, nyponsoppa osv.

Men rosa? Den är snarare röd.

• frappa
    Curlie skrev 2013-07-11 18:12:28 följande:
    Om det var risgrynsgröt så var det saftsoppa ni fick. Kan man köpa färdig från Ekströms där man hittar blåbärssoppa, nyponsoppa osv.

Men rosa? Den är snarare röd.
    Om man blandar den lite svagt, så kan ju den ha en rosa skimrande färg.
  • Rottiss

Oj! Jag trodde seriöst att detta var något jag skulle få spekulera kring resten utav mitt liv.. Tack så mycket!! {#emotions_dlg.flower} 

• frappa
    Rottiss skrev 2013-07-11 21:32:58 följande:
    Oj! Jag trodde seriöst att detta var något jag skulle få spekulera kring resten utav mitt liv.. Tack så mycket!! {#emotions_dlg.flower} 
    Kom ihåg bara, att saften du gör såsen på.
    Ska inte vara drickbar, du ska tycka den är för söt.
Svar på tråden Gröt med en rosa sås, vad heter såsen?!