• Sasssaa

Hur ska vi få våra 5 månaders att somna själv?

I februari fick vi våra underbara tvilling pojkar, de är altså fem månader. Allt här hemma går väldigt bra med barnen förutom en punkt! Och det är sömnen.. För att de ska somna måste vi vagga de till sömns, även fast vi vaggar så är de oroliga vid insomningen! Så har det alltid varit också, sen de föddes har de behövt vaggas till sömns, dag som natt. Här hemma blir vi snart tokiga på att det tjorvas vid varje nattning, vi vill såklart att de ska somna själva i sin egen säng på kvällen men vi vet inte riktigt hur vi ska bära oss åt för att få dem till att göra det! Såhär ser våra dags rutiner ut: -Stiger upp mellan 7 och 8. Äter morgon målet, byter blöja, får kläder på sig, och sen är de vakna en stund. - 10:00 är båda trötta och behöver sova. Vi vaggar de till sömns och de sover i ca en timme. (Barnen sover inomhus) -ca kl 11-12 dags för mat(ersättning) , blöjbyte & vakentid - 13-14 tiden vaggas de till sömns igen då de är trötta, sover ca 1,5-2h - 15-16 tiden äter de ersättning, blöjbyte och vakentid. - 17-18 är barnen trötta igen, de blir griniga och måste sova.. Vi vaggar de till sömns och sedan vaknar de efter 30min-45minuter igen och är ofta griniga, som att de inte har sovit färdigt.. - 19-21 tiden äter de ersättning igen och sedan börjar kampen för att få dem att somna själv. - efter maten byter vi blöja, ibland badar de, tar på pyjamas, vi går in i deras sovrum, drar ner rullgardinen lägger ner barnen i sängen och de börjar skrika. Efter en stunds skrik tar vi upp dem, lugnar i famnen och lägger sedan ner. Och de börjar skrika igen så fort huvet landar på kudden.. Om man inte vaggar sängen och buffar på rumpan (funkar ibland) Någon som har något tips på vad vi skulle kunna ändra? Eller vad vi skulle kunna göra annorlunda? Vi funderar på att byta ut kvällsmålet mot gröt snart! Vi blir snart knäpp på att vid varje sövning vagga barnen.. Någon som haft liknande situation där det blivit bättre? Vilka kvällsrutiner har ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-09 22:42

Hoppas ni förstår texten, skriver från telefonen och mellanslagen försvann när jag postade inlägget! Hoppas de går att läsa ändå :)

• Svar på tråden Hur ska vi få våra 5 månaders att somna själv?
  • Emmeliina

Alltså det där låter ju helt normalt. Det är nog inte många 5 månaders bebisar som somnar själva. Dem vill ju säkert ha er närhet, de är ju så små fortfarande. Vår dotter somnade inte själv förrän hon var runt året och fram tills dess fick hon somna i vår famn eller i vagnen på dagen.

• Lena

Varför ska de somna själva? Det räcker väl om de sover själva?

Vid fyra år började vår äldsta somna själv.

• Noran

Ja du. Om du får några bra tips kanske jag kan testa dom på min 17 månaders son. Fram till han var 10 månader ammade jag oftast till sömns så då var det sällan problem. Det brukar gå bra nu också, men somna själv har han inte börjat med än. 

• sofajj

Min bebis har somnat själv sen han va nyfödd, nu är han 7 mån.. ett par v för nåra mån sen såg det ut som du beskriver i inlägget faktiskt.. va orolig att de inte skulle gå över haha. Ibland gnäller han när han ska sova men de är endast när han är övertrött, men de håller bara på nåra min...Kvällsrutiner... Badar han, smörjer in han, pyjamas, äta sova.. gröt el välling får han. Han vill ha olikq varje kväll.. sen han va 1mån sov han hela natten. Från 21-06... jag har en projektor som sitter fast i hans spjälsäng, den visar bilder i taket och spelar 3olika vaggvisor, drivs på aa batterier.. köp den, väldigt lugnande o intressant för de små.. :) tomy projektor nånting.. köpte den på cdon.se :)

• Sasssaa

Det är kanske normalt att de vill somna i famnen och känna närhet! Det som är så jobbigt är att de ska vaggas och vyssas så mycket innan. Ligger de i famnen så är barnen oftast Som maskar innan de lyckas komma till ro, och är man ute med vagnen och promenerar så börjas det alltid att gnällas så fort de blir trötta och då måste man vagga vagnen lite extra för att de ska komma till ro och lyckas somna, dom blir liksom inte bara tröttare och tröttare och somnar tillslut när man går med vagnen, utan de ska alltid gnällas när de blir sova trött och sedan vaggas.. Men jag gissar att vi säkert har varit bra på att skämma bort barnen med vaggning också, så lite får vi nog skylla oss själva!

• Alexi

Men alltså, sluta gör kvällarna till en kamp. Gör det till en mysig stund där de somnar med närhet. Bryt behovet av att vagga om ni inte orkar det, ha bebis i famnen, ligg bredvid och buffa eller vad som nu funkar. Men ge dem närhet och trygghet och följ deras behov, om kanske ett halvår kommer det vara mycket lättare att förändra detta.

Men väldigt få femmånaders somnar själva i sängen, ni gör det bara jobbigt för dem och er nu!

• Sasssaa
    sofajj skrev 2013-07-09 22:50:23 följande:
    Min bebis har somnat själv sen han va nyfödd, nu är han 7 mån.. ett par v för nåra mån sen såg det ut som du beskriver i inlägget faktiskt.. va orolig att de inte skulle gå över haha. Ibland gnäller han när han ska sova men de är endast när han är övertrött, men de håller bara på nåra min...Kvällsrutiner... Badar han, smörjer in han, pyjamas, äta sova.. gröt el välling får han. Han vill ha olikq varje kväll.. sen han va 1mån sov han hela natten. Från 21-06... jag har en projektor som sitter fast i hans spjälsäng, den visar bilder i taket och spelar 3olika vaggvisor, drivs på aa batterier.. köp den, väldigt lugnande o intressant för de små.. :) tomy projektor nånting.. köpte den på cdon.se :)

Det är väl bara hoppas att de ger sig någon gång, har sedan de föddes varit en kamp vid insomningen! Det ger sig väl till slut:) Åh, ska spana in den projektorn! Det lät väldigt intressant:)
  • Lena

Vi har fått krama och hålla om våra barn för annars har det varit svårt att somna.

• Rakad Apa

Anna Wahlgrens metoder ska vara bra och barnvänliga har jag hört. :-P

?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Emmeliina

Tycker ändå det låter helt normalt :p det var först efter 4 månader vi kunde låta vår dotter "bara" vaggas i famnen, innan det fick jag ha henne i vagnen och köra över en tröskel i ca 45 min innan hon somnade. Hade jag fått göra om det hade jag tagit det lugnare, inte stressat så mycket över att hon skulle somna vid en viss tidpunkt osv.
    Försök slappna av lite mer utan att känna er stressade över att dem måste somna själva.

Gnäll när dem är trötta låter också normalt tycker jag. Inte många bebisar eller barn somnar utan lite protest, dem kan ju missa något roligt då ;)

• Sasssaa
    Alexi skrev 2013-07-09 22:51:53 följande:
    Men alltså, sluta gör kvällarna till en kamp. Gör det till en mysig stund där de somnar med närhet. Bryt behovet av att vagga om ni inte orkar det, ha bebis i famnen, ligg bredvid och buffa eller vad som nu funkar. Men ge dem närhet och trygghet och följ deras behov, om kanske ett halvår kommer det vara mycket lättare att förändra detta. Men väldigt få femmånaders somnar själva i sängen, ni gör det bara jobbigt för dem och er nu!

Ska absolut testa det! Jag tror att vi känner oss stressade av våra nära och kära som säger "få dem att somna själva, ni gör er en tjänst". Den meningen får vi höra väääldigt ofta tyvärr!
  • Aileen Allannah

Nej, ni har inte skämt bort barnen. Jag förstår att det är jobbigt, med två stycken blir det extra jobbigt, eftersom man aldrig får avlastning när man måste ta varsitt barn. Jag skulle råda er att stå ut ett tag till, att ge gröt kommer inte få dem att somna bättre. Passa på att läsa boken "Somna utan gråt" och googla tass-metoden. En kombination av dessa hjälpte oss att bryta vaggningsritualen med vår stora son, men de ska inte användas förrän barnen är sex månader gamla.

Just nu, håll barnen nära, vagga så lite som möjligt utan att de blir hysteriska, låt dem inte ligga i sängen och vara ledsna om de inte somnar, ge närhet!

Det blir bättre, även om det inte känns så nu.

• Solaika

Sådär va min son.. Jag fick gå upp till två timmar o hoppa runt o klappa rumpa för att han skulle somna.. Sen sov han på/tätt intill mig hela nätterna. Han är ett barn med stort närhetsbehov o jag anser att barn ska få den närhet de vill ha. Det tror jag ger trygga barn.
    När han va 5-6 månader nånstans orkade jag inte gå längre.. Han är en stor kille o även om nattningen minskat från två till en timme så va det tungt! Så jag satte mig på soffkanten och la honom i famnen på ett sätt så när jag hoppade med benet vaggades han ganska ordentligt. Jag höll honom nära mig o hoppade/skakade på benet. I början skrek han som besatt tills han somnade.. Tog lika lång tid som när jag gick runt med honom.. Men rätt snart började han somna snabbare och lättare.. Här kom dock en period när han vaknade till efter 30-45 minuter o skrek hysteriskt tills han somnade om. Så det där med att lägga ner honom va bara att glömma.
    Idag är han 11 månader. Han somnar fortfarande i min famn varje kväll. Antingen med vällingflaskan eller en stund efter med hjälp av lite gupp o rumpklappning.. Sittande bekvämt i soffan hela tiden. Hangar fortfarande en knölsväng inom en timme efter insomning men nu går det snabbt att söva om o det är inget skrik. Nu när det är varmt vill han ofta ligga bredvid mig i soffan efter ett tag istället för i famnen. Han knölar då i sömnen o lugnar sig när man lägger ner honom.
    När jag går och lägger mig så lägger jag honom i sin säng som står intill min. Där sover han oftast 2-3 timmar o sen vill han ligga hos oss i vår säng o det får han.
    Ge era barn den närhet de behöver så lovar jag att det blir bättre med tiden. Ingen tonåring behöver buffas i rumpan för att somna Testa att göra som jag gjorde? Låt kvällarna vara mysiga. Jag går alltid på toaletten och sen plockar jag fram dricka och nåt att tugga på innan jag påbörjar natten. Disken tar jag på morgonen när sonen sover första vändan. Lämna måstena och ge barnen och er själva sköna kvällar. Ni vinner alla på det i längden

• Solaika

Ta chansen att mysa med sovande barn, varandra, nåt gott att mumsa på och nåt bra på tv. Få saker fyller mig med lugn så som sonens lugna snusande i min famn eller tätt intill. Bebistiden går så fort och kommer aldrig igen. Ta vara på den! Och lyssna INTE på de som stressar er med att de ska somna själva. Som sagt, jag tror på att ge barnen den närhet de vill ha. Lugn o ro, närhet o kärlek o ni kommer forma fantastiska ungar

• Jkpg Deluxe

Se till att få det bekvämt själva samtidigt som ni nattar dem med närhet!
    Jag har suttit i vår säng, tillbakalutad mot väggen med huvudkudden i svanken/ryggen och barnet halvsittande/halvliggande i famnen...mycket mer bekvämt bara det! ;)

Nu lägger jag dottern (17 mån) brdevid mig själv i sängen (de gånger hon inte somnar själv i sin spjälsäng utan ställer sig upp å skriker eller gråter) och brukar oftast bara behöva nynna en välkänd vaggsång för att hon ska komma till ro och somna gott...sedan lyfter jag henne till spjälsängen då hon sover tungt...

Det går alltså att akta sin egen rygg och samtidigt natta med närhet! :) 

Svar på tråden Hur ska vi få våra 5 månaders att somna själv?