Inlägg från: Anonym (ger upp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ger upp)

Orkar inte mer (potträning)

Vi har en son som fyllde 4 år för en månad sen som fortfarande inte är blöjfri. vet inte vad vi gör för fel men han vägrar.

Kort historia: Vi introducerade pottan när han var ca 1 år. Då satt han varje morgon och ibland kissade han och ibland inte. När han var 2 år så försökte vi få honom blöjfri på allvar men det gick inte. Sedan dess har vi försäkt med jämna mellanrum. Han vägrar och gallskriker ofta. Ibland funkar det men han säger aldrig till själv utan vi måste ta honom till toaletten. Han säger till någon gång i veckan. Han har dock aldrig bajsat på pottan eller toaletten. 

I höstas testade vi att ta bort blöjan helt (även på dagis). Han har inget emot att vara utan blöja. Efter 4 veckor sa de ifrån eftersom han kissade och bajsade i blöjan 3-4 ggr/dag.

Nu har vi varit lediga i 4 veckor och de sista 2 veckorna har han vägrat ha blöja på sig. Men han kissar och bajsar på sig minst 1 gång/dag. De andra gångerna han kissar på toaletten eller pottan så är det vi som får tvinga honom att kissa. Och han bajsar fortfarande bara i kalsongerna.

Vi har verkligen testat allt och jag känner att jag ger upp nu. 

• Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)
  • Anonym (ger upp)

Tack för svaren.

Vi har verkligen uppmuntrat honom.

Vi började med stjärnor men han var inte intresserad. Så vi köpte bilklistermärken men det funkade inte heller. Efter det började vi ge honom samlarbilar från carsfilmerna och det funkade i nån dag. Vi har tom mutat med godis och glass men det funkar inte.

Vi har försökt pratat om det och han säger själv att det bara är bebisar som har blöja och därför vägrar han blöja nu men han säher aldrig till.

Vi försäker ha tålamod. Vi kan låtsas inte om det 99 ggr men sedan när det händer för 100:e gången så kan vi tappa tålamodet. Även om vi försäker inte bli arga så märker han det.

Vi vet att han kan hålla sig för han kissar aldrig framför oss utan han går och gömmer sig. T.ex. idag lekte jag eller bara var med honom i 6 timmar utan en olycka. Sedan ringde min telefon och då tog det 2 sek och han kissa och bajsa i kalsongerna. Trots att jag hade försökt få honom att gå på toa flera ggr.

Vi har inte testat att han ska få hjälpa till efter att en olycka har skett. 

• Anonym (ger upp)

Anonym (samma här): Hoppas det går bra för er. Förstår frustrationen mamn känner.

Idag har vi haft 3 bajsolyckor och en 2 kissolyckor. 1 gång gick han på toaletten efter att jag sa till honom. Efter andra bajsolyckan så satte jag på honom 1 blöja men den slet han av och sa att det är bara bebisar som har blöja. 

• Anonym (ger upp)

Vad många svar. Ska försöka svara alla så gott det går.

Sallybuse: Pratade med bvc på 3-årskontrollen eller det var hon som tog upp det. Hon sa att man får ingen hjälp förrän de börjar närma sig 4 eftersom det är inte jätteovanligt med barn som är 3 som har blöja. Vi skulle ha haft 4 årskontroll i juni men då var vi på semester och nu är hon på semester så vi har tis i augusti. Han är väldigt medelmåttig när det gäller den övriga utvecklingen. Var lite sen med talet men nu har han kommit ikapp. Duktig på siffror och bokstäver. Räknar till 50 på svenska, 20 på engelska, kan hela alfabetet ochh känner igen alla bokstäver. När han var 2 år så la han 50-bitarspussel. Han har en bästis på dagis men leker gärna med andra barn också. De säger att han är glas, trygg social och tyr sig till alla barn och vuxna. Även föräldrar som kommer och hämtar sina barn.

Anonym(hmm): Vi har testat med att sätta pottan framför tv:N men nu var det ett tag sedna. Vi kanske ska prova igen.

Euphemia: Vi har eg. inte haft brådska innan men vi introducerade pottan och försökte få honom att gå på pottan. Det är nu efter att han fyllde 4 som jag känner att det verkligen är dags då de flesta 4-åringar är blöjfria. Visst är det mycket vårat behov men jag vill inte att det ska gå så långt att han blir retad på dagis. Jag tror att det är någon på dagis som har sagt att det är bebisar som har blöjor för han vägrar ha blöja nu.

Anonym (tvillingmamma): Hoppas det löser sig för er.

Maria622: Vi har haft ett schema men det har inte funkat. Vi försöker sätta honom på toaletten varannan timme och innan vi går hemifrån. Han kan hålla sig upp till 6 tim men ibland kan han kiussa efter 30 min. När han håller sig så länge som 6 tim så är det för att vi är med honom hela tiden och han har ingen möjlighet att gå ifrån och kissa ifred. Har ven märkt att han är torr på natten 2 av 3 nätter men ändå vägrar han kissa på toaletten på morgonen.

Anonym (anna): Vi bor i lägenhet men har sommarstuga. Det är roligare att kissa i gräset. Men har han kalsonger på sig eller byxor om det är lite kallareså tar han inte av sig de för att kissa.

Lilla fjun: Det är inte så att vi har försökt hela tiden från han var 1 år. Nu senast hade vi ett uppehåll på 4 mån innan sommaren. Och då tog vi fram pottan och erbjöd honom toaletten i nån dag och det gick inte och då la vi ner det. Det jag menar med att jag inte orkar mer är att jag orkar inte med kiss -och bajsolyckor varje dag (oftast 3-4 st). Jag har försökt få på honom blöja men han vägrar och sliter av sig den. Men ändå säger han inte till.

Anonym (v): Ja, förmodligen är det så. Vi har försäkt att lägga ner projektet3-6 mån flera ggr för att se om han börjar säga till själv

Jag vet att det säkert är vårt fel för att vi kanske försökte för tidigt när han inte var redo men nu är situationen som den är. Man läser ofta trådar t.ex här på fanmiljeliv där folk skriver att de inte förstår varför stora barn har blöja och att man som förälder är lat etc. Jag vet att jag inte borde bry mig men det kanske inte så kul att läsa det. Jag svarade en gång i en sån tråd och förklaradevarför sonen fortfarande har blöja och fick till svar att han var onormal och vi borde ta kontakt med BUP. Men folk som inte är i den situationen  vet inte hur man som förälder kämpar. Sen hör man också komåpisar säga saker som att det är sååå skönt att pottränongengen gick så himla smidigt för oss blablabla. Vi har säkert förvärrat det men nu vill jag bara vända dte.

• Anonym (ger upp)

Anonym (samma här): i vårt fall tror jag att han fattar hur man gör för han håller sig så att vi inte ser. Känns som attan skäms lite. Han har blöja när han sover men i bilen behövs inte för då sitter någon av oss med honom där bak. Litet My: bra reflektioner. Det är precis vad vi tror. Det är helt enkelt en låsning. Hur ska vi få reda på vad det är? Idag försökte jag prata med honom varför han inte vill gå men fick inget svar. Vi vill inte ge straf/konsekvenser pga olyckor. Anonym (Teo): vi har inte tjatat eller satt honom på pottan i tid och otid. Vi har frågat och han har vägrat och då slipper han. Sedan 2 veckor tillbaka har vi tjatat lite mer innan vi ska åka iväg men det är för att han vägrar blöjor. Enligt BVC ska man ha introducerat pottan innan 3 års ålder. Vad hade du själv gjort om din son var 4 och fortfarande inte torr? Hade du fortfarande tyckt att det kommer när han är redo? Anonym (jag): sonen har fått välja kalsonger och de gånger vi har köpt så har vi valt cars eller spindelmannen som vi vet att han gillar. Han är helst naken men vi har sagt art han åtminstone måste ha kalsonger för han säger inte till när han har kissat.

• Anonym (ger upp)

[quote=70500811][quote-nick]Euphemia skrev 2013-07-16 19:08:56 följande:[/quote-nick]Jag förstår, men det blir så tokigt när man ständigt skall jämföra och jämföras med andra barn. Lyssna på ditt barn och strunta i alla andra barn, förr eller senare kommer det ordna sig, kanske till och med fortare än ni tror när ni sänker ribban. Min son gick aldrig på pottan, han vägrade. Rätt som det var så satt han på toan och gjorde samtliga behov! Lycka till[/quote

Absolut du har rätt. Jag försöker att inte jämföra men det är inte alltid så lätt.

• Anonym (ger upp)
    RosaMoln skrev 2013-07-17 00:43:48 följande:
    Vi har problemet att sonen vägrar att sitta på toan och absolut inte med rumpan bar!! Vet inte riktigt hur vi ska göra :S

Hur gammal är er son? Vår son vägrade sitta på pottan el toaletten förrut men nu sitter han om vi sätter honom där men han säger till själv 1-2 ggr i veckan.
  • Anonym (ger upp)
    Anonym (Hejja!) skrev 2013-07-24 22:11:27 följande:
    Han klarar uppenbarligen av att hålla sig, så det är (troligtvis) inget fysiskt fel på honom. Då skulle jag tro att det handlar om motivering. Hur ska du få det mer positivt för honom att kissa/bajsa på toa än i byxorna? Konsekvenser är inte samma sak som straff, jag tror du missuppfattar lite. Det är en naturlig konsekvens att det blir obehagligt om man kissar/bajsar på sig. Det är inte alls något straff från din sida om du låter honom  upptäcka det och sedan vara delaktig i att göra rent. Eller tycker ni andra att det är det?

Vi har nu börjat säga att han måste ha blöja när han börjar på dagis igen om han inte säger till. Han säger att han inte vill ha blöja för det har ju inte hans kompisar. Vet inte om det är rätt metod men det är ju sanningen.
  • Anonym (ger upp)
    Kasperina skrev 2013-07-24 22:32:59 följande:
    Man ska inte lyssna på andra utan bara på sig själv  

Vi introducerade också pottan när sonen var runt året, men han fick hela tiden välja själv. Det var först när han var 3,5 och jag flyttade till en lägenhet med extra toasits som han blev intresserad, och då blev han torr i princip över en natt. En handfull olyckor bara. Däremot har har han fortfarande blöja på natten och det får han ha trots att han är 5. Han har skilda föräldrar och en bebissyster så därför får han fortfarande välja själv

En fördel med att vara "gammal" förälder är att man litar mer på sitt eget omdöme än på ett gäng prettofrämlingar på ett forum

Vissa barn går det säkert att tvinga, andra barn behöver få göra saker i sin takt. Som förälder gör man det man själv tror är bäst och passar barnet bäst.

Har barnet börjat tycka att det är jobbigt och stressande måste man genom lek hitta på ett sätt att göra det roligt i stället.

Vi har inte försökt tvinga honom utan vi har introducerat pottan toaletten med jämna mellanrum. Det är mer nu vi har börjat "tvinga" honom när han vägrar blöja, han måste försöka kissa innan vi går hemifrån. Om det inte går så gör det inget.
  • Anonym (ger upp)

[quote=70572704][quote-nick]Anonym (n) skrev 2013-07-24 22:51:34 följande:[/quote-nick]vad händer om du säger ingen av dina kompisar kissar bajsar på sig och att bara babisar inte säger till ?[/quot

Det behöver vi inte göra för det säger han själv. Han säger att det bara bebisar som har blöja.

Nu börjar vi jobba snart igen och vi har inte lyckats få honom blöjfri på 6 veckor. Vi har inte ens haft några framsteg. Undrar hur vi ska lösa det när han börjar på dagis igen? Han vägrar blöja och personalen vill att han ska ha blöja. Kan de säga att han inte får vara på dagis om han inte har blöja?

Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)