Orkar inte mer (potträning)
Jag har inte läst hela tråden så ursäkta om jag skriver nåt som redan tipsats om. Jag förstår att ni har det jobbigt! Jag reagerade lite på att du skriver att det i princip blir jubelrop när han kissar på pottan. Kanske är det helt enkelt för mycket uppståndelse? Har ni frågat hur han själv vill ha det? Kanske ett klistermärke att klistra på en tavla varje gång han lyckas till exempel. Uppmuntran är bra men jag är lite skeptisk till att göra det till en jättegrej att göra sina behov, som är något naturligt liksom. Jag menar det inte som kritik, utan bara som en tanke. En del barn gillar inte för mycket ståhej och kan bli lite blyga av det men hur er son är vet ni såklart bäst själva.
Angående toa: har ni testat en ny toaring? Antingen en med kul mönster eller en med en stor och liten ring som man bläddrar fram? Vi hade den sistnämnda och det funkade väldigt bra. Stadigt och bra när de kände sig för små för stora ringen.
Er son är såpass stor så jag hade nog frågat honom hur han vill ha det. Bajsa i kalsongerna är inget alternativ, däremot att säga till om blöja eller själv hämta en byxblöja och ta på sig. Jag menar inte att man ska skuldbelägga honom men säga att det är besvärligt med bajsiga kalsonger och att han får välja mellan blöja och toa istället.
Lycka till i vilket fall. Jag förstår att det känns som det tar evigheter men en vacker dag är det över!