• Numminen

Orkar inte mer (potträning)

Jag har inte läst hela tråden så ursäkta om jag skriver nåt som redan tipsats om. Jag förstår att ni har det jobbigt! Jag reagerade lite på att du skriver att det i princip blir jubelrop när han kissar på pottan. Kanske är det helt enkelt för mycket uppståndelse? Har ni frågat hur han själv vill ha det? Kanske ett klistermärke att klistra på en tavla varje gång han lyckas till exempel. Uppmuntran är bra men jag är lite skeptisk till att göra det till en jättegrej att göra sina behov, som är något naturligt liksom. Jag menar det inte som kritik, utan bara som en tanke. En del barn gillar inte för mycket ståhej och kan bli lite blyga av det men hur er son är vet ni såklart bäst själva.

Angående toa: har ni testat en ny toaring? Antingen en med kul mönster eller en med en stor och liten ring som man bläddrar fram? Vi hade den sistnämnda och det funkade väldigt bra. Stadigt och bra när de kände sig för små för stora ringen.

Er son är såpass stor så jag hade nog frågat honom hur han vill ha det. Bajsa i kalsongerna är inget alternativ, däremot att säga till om blöja eller själv hämta en byxblöja och ta på sig. Jag menar inte att man ska skuldbelägga honom men säga att det är besvärligt med bajsiga kalsonger och att han får välja mellan blöja och toa istället.

Lycka till i vilket fall. Jag förstår att det känns som det tar evigheter men en vacker dag är det över!

• Numminen

Toaringen jag menar har en liten och en stor ring samt lock. Stadigare att sitta på än en lös barnsits men har ni redan testat flera sitsar kanske det inte är det som är grejen.

Jag hade nog försökt förklara för sonen att han antingen får bajsa på toa eller i blöja men INTE i kalsongerna. Klarar han inte att säga till, eller hämta en byxblöja själv, så hade jag låtit honom ha blöja jämt även om han inte vill. Det är ohållbart att hålla på med bajsiga kalsonger dagligen. Vi hade liknande problem med vår tjej en kort period och vi försökte förklara det lugnt och utan att skuldbelägga. Bättre det än att en dag tappa tålamodet för att man inte orkar. Han får ju två alternativ att välja på, blöja eller toa och behöver inte ha på blöjan jämt om han inte vill/behöver. Vi motiverade det med att det blir så mycket jobb med bajsiga underkläder och att vi hellre vill använda den tiden att göra roliga saker tillsammans. Vi har också som vana fortfarande (trots barn som varit blöjfria i flera år nu) att ALLA i familjen går på toa innan vi åker iväg någonstans eller går till lekplats tex. Gäller hela familjen, utan undantag. Och det brukar vara en sport att hinna först.

• Numminen

Kräva är nog svårt men prata med förskolan om vad de tycker. Kanske funkar det mycket bättre där? Man kan ju hoppas det iaf! Jag hade nog varit mer bestämd angående blöjan iof, men samtidigt är det svårt att resonera med ett hysteriskt barn. Nu utgår jag dessuom från mina egna barn, och hur de skulle reagera vid liknande krav. Det är nog olika. Vad säger han om alternativet att själv hämta blöja när det är dags?

Svar på tråden Orkar inte mer (potträning)