• LH89

Lergigan comp maxdos?

Jag fick lergigan utskrivet av min läkare och han skrev 2 tabletter 3 gånger dagligen... och enligt många låter det som väldigt hög dos då den normala ligger på 1-2 tabletter per dag.. nu är jag jätte orolig att min dos orsaktat något med tanke på att jag fått i mig 300mg koffein och har läkaren informerade mig INTE om att avstå från annat som innehåller koffein..

ni som ätit dessa vilken dos fick ni?  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-09 23:34
    Lergigan comp*

• Svar på tråden Lergigan comp maxdos?
  • Zayco

Jag fick ta högst 3 tabletter om dagen. så en tablett 1-3 gånger om dagen-

• Pissenisse

På min ordinarion står det 4 ggr/dag. Vill minnas att läkaren sa att maxdosen var tio st.

• Ellie

FASS skriver:
    1 tablett 1-2 gånger dagligen. Vid behov kan dosen ökas upp till 1 tablett 4 gånger dagligen. Maximal dygnsdos: 10 tabletter.
    Dina 6 tabletter är alltså mer än normaldos, men mindre än maximal dygnsdos.

• LH89
    Ellie skrev 2013-07-09 23:40:17 följande:
    FASS skriver:
    1 tablett 1-2 gånger dagligen. Vid behov kan dosen ökas upp till 1 tablett 4 gånger dagligen. Maximal dygnsdos: 10 tabletter.
    Dina 6 tabletter är alltså mer än normaldos, men mindre än maximal dygnsdos.
    :( fan alltså. det är ju ändå 300mg koffein som är maxdosen när man är gravid och jag har ju både druckigt cola och ätit choklad, tänk om något blivit fel nu :( 
  • Ellie
    LH89 skrev 2013-07-09 23:43:46 följande:
    :( fan alltså. det är ju ändå 300mg koffein som är maxdosen när man är gravid och jag har ju både druckigt cola och ätit choklad, tänk om något blivit fel nu :( 
    300mg motsvarar ungefär 3 koppar kaffe. Det är nog många som överskrider den gränsen under graviditet utan att det skadar fostret. Livsmedelsverket sätter knappast rekommendationsgränsen precis där det blir farligt, dvs lite mer under några dagar gör sannolikt ingen större skillnad. Studier visar att det kan finnas en liten ökad risk för missfall vid intag på mer än 500mg per dag. En liten ökad risk innebär ju ändå inte att det drabbar många. Du kan ju ta färre tabletter i fortsättningen, eller avstå från annat koffein.
  • Vinterankan

Maxdosen är 10 tabletter om dagen. Jag åt med Max 3 timmars mellanrum med uppehåll när jag sov, blev ca 8 om dagen.

Svar på tråden Lergigan comp maxdos?