Fråga en kurdisk man!
Ni med frågor om kurdisk kultur och hur den kombineras med den pursvenska i ett förhållande får fråga mig vad som helst.
Inga frågor är för dumma!
Ni med frågor om kurdisk kultur och hur den kombineras med den pursvenska i ett förhållande får fråga mig vad som helst.
Inga frågor är för dumma!
vart får jag tag på den underbara kryddan pul biber? bästa receptet på dolma och briyani? vilket land kommer du ifrån? Aldrig hört talas om kristna kurder.
När jag gick i gymnasiet hade jag flera kurdiska killkompisar som ganska nyligen kommit till Sverige. De var roliga och hade värderingar om livet och tankar som hade kunnat funka med mig. De var väldigt ambitiösa och satsade på skolan, framförallt på att kunna bra svenska . Jag träffade en av dem utan att andra kompisar var med, det skulle kunna kunna kallas för början till en relation. Därför blev jag så himla paff när en av dem berättade att när de skulle gifta sig så skulle frun hämtas från Kurdistan, hon skulle inte gå i skolan och inte lära sig svenska för att hon ju ändå bara skulle vara i hemmet med barnen.
Då har jag två frågor:
Hur tänkte man i det gänget att deras barn skulle kunna komma framåt i samhället och nå de här jobben som läkare, ingenjör och tandläkare de själva ville ha om de skulle ha en mamma som tagits til ett främmande land och inte skulle lära sig språket. Jag som är mamma vet hur otroligt mycket man måste kommunicera med dagis, skola osv och kunna prata med andra föräldrar och barn, lära dem förstå sin omvärld.
Hur hade de tänkt sig sitt familjeliv? Mannen läkare, ute i svenska samhället, frun outbildad "fast" i hemmet, i bästa fall några andra kvinnor, som levde lika avskilt, att umgås med. Ville de verkligen leva så? Jag undrar fortfarande.
Jag har en fråga :)
Jag är väl medveten om kyrkan som finns i norra Irak, Kristus kurdzman kyrkan ..
Hur som, är du kristen konvertit eller född som kristen? Är du troende isåfall?:) Tillhör du ortodoxa eller katolika församlingen?
Många frågor på en och samma gång, men ytterligare en sista fråga:)
Härstammar du ifrån iran? Då du verkar visa mkt agg när det gäller islam?