• Anonym (Skräckslagen)

Skräckslagen, snälla läs!

En fråga: Jag och mitt ex har två gemensamma barn, delar vårdnaden, gjort det nu i två år. Han har varannan helg samt tre veckor under sommaren. Vi har varit gifta i 9 år, han har alltid varit väldigt otrevlig i språket, kallat mig en massa, samt varit fysisk hård mot mig. Nu när han haft barnen i tre veckor och jag skickat och frågat hur dem mår har jag fått väldigt otrevliga sms där han för bla kallar mig för kossa, skriver fuck off mm. Detta tycker jag är oaceptabelt ich när jag skrev det i ett sms så skriver han "vad snackar du om, dra åt helvete, stör inte mig" bland annat då. Han skickate till och med ett sms för nån dag sedan där han skriver att min nuvarande man är en häst! Utan vidare!! Utan att man sagt något själv! Ringt fam rätten, inte mycket dm kan görs trots att vi har ett avtal som vi fick hjälp utav dm med. Jag menar, han har väl inte rätt till sådan! Vad gör jag?? Tycker verkligen inte att detta är ok!

• Svar på tråden Skräckslagen, snälla läs!
  • mamita64

Familjerätten kan nog knappast få din exman att sluta kalla dej för fula saker eller din nuvarande man för en häst. Du får sätta ner foten och säga att du inte accepterar att han håller på så. Du vill veta hur barnen mår, då får han svara på detta. Han är ju uppenbarligen van vid att kalla dej för en massa skit och försöker fortsätta med detta. Du får göra klart för honom att den tiden är över. Vad är du skräckslagen över? Tror du han gör barnen något

• Anonym (Skräckslagen)

Jag har försökt få att han fatta det i nio år men inte lyckats! HSN BRYR SIG INTE OM MAN SÄGER IFRÅN, HSN FORTSÄTTER MED SITT! Nej tror inte han ör något mot barnen! Han har ju alltid varit ute efter att såra och skada MIG.

• mamita64
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2013-07-10 19:54:36 följande:
    Jag har försökt få att han fatta det i nio år men inte lyckats! HSN BRYR SIG INTE OM MAN SÄGER IFRÅN, HSN FORTSÄTTER MED SITT! Nej tror inte han ör något mot barnen! Han har ju alltid varit ute efter att såra och skada MIG.
    Ja jag förstår  att du försökt tidigare, jag har suttit i samma sits som du nämligen så jag vet hur det fungerar.

Efter jag hade skilt mej fortsatte mitt ex med att kalla mej hora tex. Jag sa alltid ifrån att han inte hade den rätten.
    Även om de skiter i det så är det bättre för oss att vi stått på oss, om du förstår.

Brukar du ringa när han har barnen eller litar du på att ha sköter om dem bra. Brukar han ringa dej när du har barnen?
    Vad är du rädd för
  • Voltaren

Du får gå vidare och sluta ta åt dig. Då kommer han sluta. Typiskt mobbing-beteende han håller på med. Får du ett sms från han så sluta läs direkt om det är någon otrevlighet. Kasta direkt i papperskorgen.

Du måste inse att det är inte du som ska ta åt dig. Det är han som har problem och det kan du inte göra nått åt.

Ta ingen skit! 

• Litet My

Inte kasta ALLTID bra att spara sånt, man vet aldrig om/när det behövs.

• Anonym (Skräckslagen)
    mamita64 skrev 2013-07-10 19:58:32 följande:
    Ja jag förstår  att du försökt tidigare, jag har suttit i samma sits som du nämligen så jag vet hur det fungerar. Efter jag hade skilt mej fortsatte mitt ex med att kalla mej hora tex. Jag sa alltid ifrån att han inte hade den rätten. Även om de skiter i det så är det bättre för oss att vi stått på oss, om du förstår. Brukar du ringa när han har barnen eller litar du på att ha sköter om dem bra. Brukar han ringa dej när du har barnen? Vad är du rädd för

Jag ringde nån gång och då blev barnen ledsna för dem saknar mig och då blev han arg på mig så jag skickade bsra sms efteråt. Jag är illa tvungen att lita på det han säger att dem mår bra även om jag vet att han inte har hand om dem utan lämnar dem hos sina föräldrar. Han däremot ringer aldrig under dem veckorna jag har dem, han har varannan helg enbart. Han struntar i födelsedagar, skolavslutningar osv.
  • Voltaren

Litet My: Helt rätt.

TS: Men läs inte. Särskilt inte om du är nere och inte mår bra. Du utsätter dig bara för onödigt lidande. Ni har gått isär och du ska inte lägga dig i om han missar dagar eller inte. Kan vara som du säger känsligt att ringa för barnen. Särskilt om det är dåligt mellan er. Har också problem med mitt ex och jag ringer bara tillbaka om barnen ringt. I den situation som råder här så blir det bara stökigt för barnen när vi föräldrar gör oss påminda. Vill tro att det lugnar sig.

• mamita64
    Anonym (Skräckslagen) skrev 2013-07-10 20:11:28 följande:

Jag ringde nån gång och då blev barnen ledsna för dem saknar mig och då blev han arg på mig så jag skickade bsra sms efteråt. Jag är illa tvungen att lita på det han säger att dem mår bra även om jag vet att han inte har hand om dem utan lämnar dem hos sina föräldrar. Han däremot ringer aldrig under dem veckorna jag har dem, han har varannan helg enbart. Han struntar i födelsedagar, skolavslutningar osv.
    mm Jag fattar och jag känner igen detta med. Mina barn, speciellt den yngste var rätt mammiga och pappan brydde sej inte om dem när de var hos honom varannan helg ( vilket bara funkade i kortare perioder ) Men skicka sms till hans föräldrar då istället, eller, lita på att de tar hand om barnen på ett bra sätt.
    Du  har fått flera bra råd: Spara alla sms som innehåller hot, tex.
    Han vill fortsätta trycka ner dej, låt honom inte göra det, absolut inte så att han märker det. Säg till honom att du inte är intresserad av att han tycker du är en hora, du vill bara veta att ungarna mår bra, tex. Eller säg att: " ja jag vet vad du tycker om mej, kan jag bara få höra hur ungarna har det nu så skall jag inte besvära dej mer" Eller låt bli att ringa kanske?
    Väldigt vanligt detta att en sån man struntar i födelsedagar, jul mm. Det kan du inte göra något åt, ingen annan heller.

Vad är du skräckslagen över?
  • Brumma

Undrar även jag vad du är skräckslagen för?
    Det framgår inte riktigt av vad du skriver.
    Hotar han dig på något sätt?
    Självklart är det otrevligt att bli kallad en massa skit, och det är INTE ok, men tyvärr är det inget du kan göra annat än att spara allt som sagt. Men även om du sparar det är det ju inget du kan anmäla..
    Svara helt enkelt inte..

Du skriver att han en gång skrivit om din man utan att du skrivit ngt själv.
    Och att de andra sms'n är svar på dina sms.
    Det tolkar jag som att han vanligtvis inte skickar dessa sms till dig utan enbart (förutom när han kallar din man en häst?) när du skriver först?
    Tolkar jag det rätt?
    Du skriver även att du ringde, att barnen blev ledsna och att du gått över till sms.
    Har han bett dig att inte kontakta o "kontrollera" när han har barnen?
    För då kan ju svaren vara i ilska över att du inte låter bli att skicka... (även om det fortfarande inte är ett ok språk).
    Det kan nämligen vara otroligt irriterande när den andre föräldern konstant skall kolla av o kontrollera...

Hur ofta skickar du dessa sms?

Varför inte låta honom ha barnen - UTAN att du hör av dig o frågar under dessa få veckor? Du verkar inte orolig för barnens skull, så det kan ju inte vara det...
    Vet att det är svårt att släppa men ni har ett avtal och så länge du inte misstänker att barnen far illa har du egentligen inget med att göra vad de gör under umgänget.
    Det låter hårt, men det är ju krasst sett så det är..

Som sagt, vet ju inte vad som hänt mellan er men eftersom du själv skriver att de sms han skickar är SVAR på dina sms så kanske du ska fundera över varför du fortsätter skicka?
    Låt honom ha barnen på sin tid, UTAN att känna sig övervakad och påpassad av dig...

Svar på tråden Skräckslagen, snälla läs!