• Lottis

lägenhetsbyte och flyttstädning!?

Hej!

jag får inte riktigt ihop detta hur vi ska gå tillväga. den 1 augusti så är vi fyra olika familjer som ska byta boende med varandra och just nu försöker vi komma på hur vi ska göra med städning.

För jag och min sambo har tänkt att vi ska dela upp städningen under ett par dagar innan flytten. typ ugn en dag, kyl/frys en dag, avlopp en dag etc etc .. och sedan under själva flyttdagen så kör vi golvet och drar över badrummet en sista gång.
    Så får man se till att man är klar och utflugen från lägenheten typ 12-tiden och möter upp resten och byter nycklar.

men då är vi inte riktigt överrens med två av de andra familjerna som vill anlita flyttstädning som då ska ta 6-8 timmar och då ska lägenheten vara tom.
    så familjen som ska flytta hit vill flytta den ena dagen och nästa dag städ den andra och familjen som ska ta över lägenheten av dom som flyttar hit ska också ha flyttstäd och då behöver dom 1 och en halv dag där...det innebär då att jag, min sambo, vår son och hund inte får tillträde till vårt boende förens efter 3 dagar (dit vi ska flytta är vi inte så kräsna med städet, bara badrum å kök är fräscha) .... 
    så då har alltså vi ingen stans att ta vägen .. 

känns lite konstigt allt det här .. är det någon som kan ge mig lite råd .... 

hur är det egentligen med städkraven när man gör ett lägenhetbyte? 

• Svar på tråden lägenhetsbyte och flyttstädning!?
  • Annat78

Är det inte enklare om alla städar bostaden man flyttar TILL? När det är så många inblandade tänker jag...

• hon mot strömmen

Den första vardagen i månaden kl 12 ska lägenheten vara tom och nycklarna hos hyresvärden. Hur de gör tillväga är deras problem.

• Lottis
    Annat78 skrev 2013-07-10 20:05:49 följande:
    Är det inte enklare om alla städar bostaden man flyttar TILL? När det är så många inblandade tänker jag...
    så har vi tänkt lite också ... bara att man städar bort det värsta i badrum och kök ...
    hon mot strömmen skrev 2013-07-10 20:08:27 följande:
    Den första vardagen i månaden kl 12 ska lägenheten vara tom och nycklarna hos hyresvärden. Hur de gör tillväga är deras problem.
    ja det är väl så det är ... 

jag får ringa min hyresvärd i morgon och se vad han säger om detta .... 

för när man gör ett lägenhetsbyte så flyttar ju alla på samma dag och inte så som det är när det är en vanlig flytt då man kan ha ett par dagar på sig att flytta ut och in i sin nya liksom .. 

• Grappa
    Lottis skrev 2013-07-10 20:15:03 följande:
    så har vi tänkt lite också ... bara att man städar bort det värsta i badrum och kök ...

ja det är väl så det är ... 

jag får ringa min hyresvärd i morgon och se vad han säger om detta .... 

för när man gör ett lägenhetsbyte så flyttar ju alla på samma dag och inte så som det är när det är en vanlig flytt då man kan ha ett par dagar på sig att flytta ut och in i sin nya liksom .. 

Man  har alltid samma problem om det inte är nybyggda lägenheter.
    Jag skulle absolut inte acceptera att städa efter nån annan, det blir bara gnissel av sånt.
  • riboflavin

Personligen hade jag tipsat de andra familjerna om att de kan få flyttstädning i alla rum utom ett, och just det rummet flyttar de in ALLT i. Förslagsvis ett sovrum med få garderober som går snabbt att städa efter tömning (fönster och väggar kan tvättas av innan man stoppar in grejer där). 

Jag hade inte accepterat att jag skulle vänta de 3 dagarna med att flytta in, de får i så fall hitta en annan lösning (ex. magasinering och hotell).

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Christi38

Jag var med om ett lägenhetsbyte med tre parter. Triangelbyte alltså. Vi lämnade över nycklar till varandra, dvs jag med den som skulle ha min lgh och sen jag med den vars lgh jag skulle flytta till. Allt annat var redan klart med hyresvärdarna. Vi hade alla flyttstädat själva dagarna innan och det som var kvar var endast golvet som blir smutsigt själva flyttdagen, men det var ok för oss alla.

Hade också gått via värden om det är några som "strular". Självklart bör ni ju få tillgång till ert nya boende enligt kontraktet. Vad står det för datum i det?

• Whitetrash86

Har ni ett utflyttningsdatum så ska lägenheten vara tömd och städad innan det, hur dom vill lösa det är deras problem. Om dom vill ha städhjälp så får dom flytta ut dagarna innan till hotell eller liknande.

• Dragonfly
    riboflavin skrev 2013-07-10 20:22:10 följande:
    Personligen hade jag tipsat de andra familjerna om att de kan få flyttstädning i alla rum utom ett, och just det rummet flyttar de in ALLT i. Förslagsvis ett sovrum med få garderober som går snabbt att städa efter tömning (fönster och väggar kan tvättas av innan man stoppar in grejer där). 

Jag hade inte accepterat att jag skulle vänta de 3 dagarna med att flytta in, de får i så fall hitta en annan lösning (ex. magasinering och hotell).

Detta tycker jag är ett smart tips! Personligen hade jag inte kunnat städa efter någon annan, särskilt inte toaletten och avloppen, urk!

Nu svävar jag ut (förlåt!) men jag blir så nyfiken på hur ett byte med fyra lägenheter bestäms? Alltså hur man finner varandra så att det går ihop? Har aldrig hört talas om det innan
Svar på tråden lägenhetsbyte och flyttstädning!?