• J03

Delad vårdnad små barn

Jag har bestämt mig för att skilja mig från maken efter flera struliga år, med bland annat otrohet från hans sida. Vi har två barn som är 2 och 4 år och jag undrar om det finns någon med erfarenhet att skiljas med små barn och hur ni delade vårdnaden. Vi vill ha delad vårdnad och det känns bra för mig, för han är en fantastisk pappa. Har läst en massa om att skiljas med barn och på en del ställen har det stått att det för små barn kan vara för lång period att vara en vecka i taget hos varje förälder och att det kan vara bra att vara några dagar hos den ena föräldern för att sen byta och vara några dagar hos den andra föräldern. Jag skulle vilja veta hur andra har löst det och vad som varit positivt/negativt.

• Svar på tråden Delad vårdnad små barn
  • BängtRagnhild

Så här har vi löst det. Sen får vi se om det funkar. Har en som är 4 år och en som är sex månader. Den yngsta ska bo heltid med mig för hon är alldeles för liten för att flytta rundor.

Måndag em: Pappa

Tisdag: Pappa

Onsdag em: mamma

Torsdag: Mamma

Fredag em: pappa

Lördag: pappa

Söndag: pappa

Måndag em: Mamma

Tisdag: mamma

Onsdag em: Pappa

torsdag: Pappa

Fredag em: Mamma

Lördag: Mamma

Söndag: Mamma

Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • J03

Tack för snabba svar....ser ut som om ni båda har ungefär liknande lösningar. Tack BängtRagnhild för det utförliga svaret, tror jag ska kopiera hur ni delat upp det och föreslå att vi kan dela upp på liknande sätt. Låter rimligt att dela så här med tre-fyra dagar i sträck istället för en vecka i taget.

• BängtRagnhild
    J03 skrev 2013-07-10 21:05:35 följande:
    Tack för snabba svar....ser ut som om ni båda har ungefär liknande lösningar. Tack BängtRagnhild för det utförliga svaret, tror jag ska kopiera hur ni delat upp det och föreslå att vi kan dela upp på liknande sätt. Låter rimligt att dela så här med tre-fyra dagar i sträck istället för en vecka i taget.
    Ja, vi tyckte att en vecka på vardera stället lät för länge och sen så jobbar pappan varannan helg så då fick vi lösa det så han får vara barnfri varannan helg :)
    Med statistiken på sin sida, kan man rimligtvis anta...
  • J03

Vi har nu delat så att vi har barnen tre nätter innan vi byter och det har funkat bra, men det blir ingen riktig struktur på veckorna känns det som och det blir hela helger väldigt sällan...så vi funderar på att göra som du och ditt ex, BängtRagnhild och jag undrar då om ni hunnit köra schemat en period och hur ni tycker att det fungerar?

• Mileos

Då fadern bor många mil enkel från dagis så har vi delat upp det som så att jag har barnen hos mig i 10 dagar och han har dom 4 dagar (Över en helg). Ett barn i skolåldern och två i förkoleåldern. Så har vi haft det över ett år och fungerar bra.
    Innan det delades upp så här var barnen väldigt trötta och gnälliga när jag fick dom tillbaka.. Nu fungerar det kanon, tycker jag :)

• kimsivimsi

Våran son var 4 år när jag och hans pappa separerade. Ganska snabbt började vi köra på varannan vecka. Men vi hade även avtalat att hade han det för jobbigt när han var hos den andra föräldern med saknad m.m så var det självklart att vi kunde hämta sonen mitt i varandras veckor. 
    Det som vi levde efter var " allt för honom, han har inte gjort detta val med seperationen, så hans välmående går i första hand,"
    Nu är han snart 7 år gammal och allt funkar toppen, men får han en släng av saknad, så styr vi upp en fika/middag tillsammans eller att sonen får ha en övernattning hos den andra föräldern, 
    Så gör vi! :D 

Svar på tråden Delad vårdnad små barn