Inlägg från: knyttetsmamma |Visa alla inlägg
  • knyttetsmamma

Student och FP?

Hej hej, jag e student som jobbade innan och börjar få lite koll på läget tror jag (så gott man nu kan ha det med alla vändor ) Har du varit timanställd över sommaren då? Hur länge jobbade du innan studier?

Du ska ha jobbat minst åtta månader sammanhängande innan studierna började och du måste skicka in lönebevis fram till dagen du började plugga. De veckor du var ledig fick du ut någonting samma månad då? I så fall är det bara att skicka in lönebeskeden.

• knyttetsmamma

Nej då, när du pluggar så räknas sommaren mellan terminerna med utan att du behöver skicka in något alls, det är bara det att det inte får vara några dagars glapp på sommaren innan man börjar plugga. Där räcker det med ett par dagar för att de ska se det som uppehåll om man ej e anmäld som arbetslös hos arbetsförmedlingen. Hr en gamal kursare som fick en knodd här förra terminen, hon hade tre dagar mellan anställning och studier och fick då ej tillgodåräkna... Därför har jag skickat in "omlott", dvs. jag började plugga i början av september för fem år sedan och skickade in lönebesked till sista september.

De bryr sig inte om att du varit ledig mellan terminerna, det har de iaf inte sagt något om till mig... Så det hoppas jag verkligen inte. Nä, det skulle ju bli sjukt mycket papper (jag har pluggat i fem och etthalvt år snart) så om jag förstått saken rätt är det grönt att vara ledig mellan terminerna!

• knyttetsmamma

Och det är VERKLIGEN en hel vetenskap, så du gör rätt i att spekulera i tid, de säger till och med olika inom försäkringskassan! Lycka till

• knyttetsmamma

Så länge det var semester e det ingen fara! Man ska vara noga att se till att man kan visa på papper vad man gjort hela tiden, då bör man kunna vara lugn. Det e jobbigt att vara gravid student, ingen ordning på grejorna, jag önskar att man hade en anställning så att allting gick automatiskt, nu kommer jag att vara lite stressad tills jag ser pengarna i handen

• knyttetsmamma

Tyvärr tror jag att de kommer att se det som ett uppehåll då...

• knyttetsmamma

Jag håller tummarna för att de inte bråkar med dig, men har tyvärr bevittnat två skräckexempel på nära håll, hittar de en anledning att inte betala ut så tar de den, det sa hon till mig oxå på försäkringskassan sist, samma om man tar studieuppehåll, då måste man anmäla sig arbetslös samma dag... det e skit!

Svar på tråden Student och FP?