• Anonym (K)

Orättvisor

Vi är 3 syskon och det yngsta syskonet har alltid varit förfördelad, bl.a många räkningar betalda av föräldrarna. Syskonet är över 30 år.

Nu skall syskonet även få flera hundra tusen kronor som sponsring av lägenhetsköp.
    Vi vet att föräldrarna har rätt att göra vad de vill med sina pengar men det känns inte rättvist.

Kan banken på något vis börja undra över den enorma överföringen av pengar?
    Borde det inte bli som ett förskott på arvet?
    Vi andra syskon kan inte diskutera detta med vare sej förälder eller det yngsta syskonet.
    Kommer det fram till skatteverket att ett syskon fått såna här summor?

Vi vet ingenting om sådant här, det känns bara så tokigt iom att även vi har stora huslån....

• Svar på tråden Orättvisor
  • Anonym (förfördelad?)

(Betyder inte förfördelad att man blivit åsidosatt?)

Man måste skatta för det man får. Gåvoskatt et cetera. En del ger sina barn förskott på arv men jag kan inte alla finesser. Rättviseprincipen mellan bröstarvingar är väl ganska stark?

JAG skulle inte orka bry mig om vad mina päron ger eller inte ger. Kanske du och dina syskon fått mer av något annat under livet. Men ni är ju långt ifrån ensamma om att rota runt och granska vad andra håller på med så det är  väl ganska normalt att inte fokusera på sitt och sig själv istället.

• Kjell2

Gåvoskatten är borta sen många år så skatteverket lär inte bry sig.
    Har de inte skrivit i eventuellt gåvobrev att gåva INTE är förskott på arv kan ni vid framtida arvskifte yrka på gåvan ska är ett förskotta på arv och övriga syskons arvslott ska öka med motsvarande summa.

I övrigt är det inte mycekt ni kan göra förutom att lyfta frågan till föräldrarna.

• Anonym (Trött)

Ni kan inget göra än att ta upp det med föräldrarna o be att de skriver in det som ett förskott på arvet, sen vet jag inte hur det funkar om det inte finns pengar " kvar" motsvarande den summa det yngsta syskonet fått när föräldrarna avlider . Att göra en sådan här sak är nog ett av de bästa sätten man som förälder kan göra för att se till att ens barn ska bli osams om arvet!

• Anonym (sofia)
    Anonym (Trött) skrev 2013-07-11 15:44:47 följande:
    Ni kan inget göra än att ta upp det med föräldrarna o be att de skriver in det som ett förskott på arvet, sen vet jag inte hur det funkar om det inte finns pengar " kvar" motsvarande den summa det yngsta syskonet fått när föräldrarna avlider . Att göra en sådan här sak är nog ett av de bästa sätten man som förälder kan göra för att se till att ens barn ska bli osams om arvet!
    En så stor summa pengar kommer att räknas som förskott på arv om föräldrarna inte uttryckligen skrivit att det INTE ska utgöra förskott på arv.
  • h8him

Föräldrarna bestämmer själva och de kan ha skrivit gåvobrev om att gåvan inte ska vara förskott på arv.

Har ni alla lika bra kontakt och relation med föräldrarna.

Svar på tråden Orättvisor