• Emmiez

pco och p-piller

Hej!
    Jag undrar hur det är med er som har pco/pcos
    har ni ätit p-piller eller inte?

är lite nyfiken på hur det är med det

själv har jag ätit p-piller, och efter att ja slutade sista gången började mensen strula, funderar på samband.

• Svar på tråden pco och p-piller
  • dison

emmiez: jag har ätit p-piller, har alltid haft strul med mensen, både före och efter det, så det var bara när jag åt p-piller som jag hade regelbundna blödningar. Jag har problem med att livmoderslemhinnan växer sig för tjock och det bildas polyper för att jag inte blöder av ordentligt, och därför är det bra för mig att äta p-piller som preventivmedel. Fast det visste jag inte när jag åt det, har fått reda på det ganska nyligen.

Kanske att p-pillrena dolde att din PCO blev värre och medförde ägglossningsproblem, och det var först då du slutade med p-pillren som det blev synligt?

• Emmiez

innan jag åt p-piller var mensen bra, så därför tänkte jag att det kanske kunde ha ett samband.

• LiselottePCOS

nej p-piller framkallar inte PCOS. När man tar p-piller vilar äggstocken och när man slutar ta p-piller börjar äggstocken fungera som den gjorde före man tog p-piller. Jag hade inte tagit p-piller före jag fick diagnosen när jag var 20 år, hade då varit utan mens i 4-6 år.

• Emmiez

Liselotte:
    Hade du aldrig ätit p-piller innan?

så egentligen är p-piller bara bra när man har pco eller missuppfattade jag det??

• Maddlund

Hej hej! Jag fick diagnosen PCO när jag var 16 år, sedan dess har jag ätit p-piller och mensen har fungerat som vanligt. Läkaren sa till mig då att jag var tvungen att äta p-piller tills dess att jag ville skaffa barn för att allt skulle fungera som vanligt.

• LiselottePCOS

Émmiez:
    Ja, p-piller är bra när man har PCOS och om man tål dem.
    Precis , jag hade inte använt p-piller. Fick inga när jag fick diagnosen när jag var 20 år.
    Tog inte p-piller före eller i direkt efter gravidtet.

Tog Desolett en period mellan 1998-2001. Då pga sköra slemhinnor i underlivet och
    depression som troligen beroende på för lite östrogen. När jag tvingades sluta med p-piller pga svår migrän och högt blodtryck då började jag gå upp i vikt, tog ca 6-8 månder efter jag slutat med p-piller. Då började jag sakta öka i vikt, + 16 kg. Fick metformin och började sakta gå ned i vikt igen.

• milimina

jag har ätit p-piller men hade symptomen redan innan, bara att jag inte förstod det förrän jag fick diagnosen och läste på lite. jag mådde jättebra under åren med p-piller men glömde ibland bort att ta dem vilket inte fungerade så bra som preventivmetod. direkt när jag slutade med dem gick jag upp nästan 20kg och alla symptomen kom tillbaka.

• Puffalina

Första gången jag fick p-piller utskrivet var det pga oregelbunden mens (och magsmärtor)....

• Molnet

Hade oregelbunden mens när jag var kring 15-17 men började äta p-piller därefter och åt fram tills för 1,5 år sen och sen dess har mensen strulat.

Har gjort uppehåll på ca 6 månader under dessa 15 år som jag ätit p-piller och då har mensen kommit tillbaka och har varit normal.

Min teori är att jag har gått upp i vikt och därmed fått oregelbunden mens, för när jag gjort uppehållen förut har jag vägt mycket mindre än vad jag gör idag. Samma sak sa min fyn att om jag går ner några kilo så kanske min mens kommer igång av sig själv. Så jag tror på det

Svar på tråden pco och p-piller