• gkdr

Ge ej bort krukväxt som present

Ett tips är att inte ge bort krukväxter. "De innebär att det förpliktigar att sköta dem en längre tid. Anses då ge för mycket arbete som present". http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Blommor-som-present. Och varför engagera sig i att köpa en kruka till den man är bortbjuden till, kruka vill man ju välja själv. Bättre att ge snittblommor som man ställer i en vas om man nu vill ge bort en blomma.
    Personligen vill jag hellre ha choklad eller godis. Men smaken är ju som baken...

• Svar på tråden Ge ej bort krukväxt som present
  • missan75

Det kan ju vara så att man känner personen väl och vet att hon/han gillar krukväxter och att man vet vilken typ av kruka som är önskvärd.

• Petrol

Man får väl ge bort en växt som man förmodar att mottagaren kan sköta om tycker jag, och krukval bör väl också vara anpassat till vad man tror att mottagaren skulle gilla? Annars faller ju tanken med att ge bort något helt eftersom man i de flesta fall själv vet bäst vad man tycker om och presenter då blir dumt?

Jag tycker personligen snittblommor är dumt att ge bort, de dör ju tämligen omgående och känns därför inte speciellt roligt.

Men alla är vi olika.

• gkdr
    missan75 skrev 2013-07-11 11:35:10 följande:
    Det kan ju vara så att man känner personen väl och vet att hon/han gillar krukväxter och att man vet vilken typ av kruka som är önskvärd.
    Det kan ju vara så, men inte om du INTE känner personen och inte vet vad hon/han gillar.
  • studentbruttan29

Tänk vilja krav folk har.
    Det är faktiskt tanken som räknas men det är väl lättare för folk att vara otacksamma gnidna kräk än tacksam varmhjärtad person som har vett att säga "tack så mycket".

• såärdet

haha jag är tvärtom. Jag blir jätteglad om jag får en krukväxt. Snittblommor står ju inte länge och jag brukar glömma att vattna så en normal krukväxt som inte är svårskött är superbra till mig. Jag önskar mig tom krukväxter ibland, när det tunnats ut lite i fönstren här hemma :)

• Mitarashi

Växter överlag är en rätt tråkig present, köp istället något ätbart eller något bestående.

Själv har jag katter som äter upp mina växter och snittblommor dör ju efter ett tag. Känns lite som att slänga pengarna i sjön ;)

• MadHatter
    gkdr skrev 2013-07-11 12:31:17 följande:
    Det kan ju vara så, men inte om du INTE känner personen och inte vet vad hon/han gillar.

Fast då är det ju lika illa med choklad i så fall. Känner man inte personen vet man ju inte vad den gillar för choklad heller.
  • IsDimma

Jag gillar krukväxter mer än snittblommor. Det är roligare att få.

• gkdr
    Petrol skrev 2013-07-11 11:36:26 följande:
    Man får väl ge bort en växt som man förmodar att mottagaren kan sköta om tycker jag, och krukval bör väl också vara anpassat till vad man tror att mottagaren skulle gilla? Annars faller ju tanken med att ge bort något helt eftersom man i de flesta fall själv vet bäst vad man tycker om och presenter då blir dumt?

Jag tycker personligen snittblommor är dumt att ge bort, de dör ju tämligen omgående och känns därför inte speciellt roligt.

Men alla är vi olika.

Mottagaren kanske kan sköta om blomman, men "kanske" inte gillar blomman och krukan och om då mottagaren får "blomstergivaren" som gäst  igen och så tvingas sköta om den och ha den framme. Själv har jag som "medelåders" hunit få ett antal krukor, som jag efter några år samlar på vinden efter vänliga vänner som vill vara trevliga och forfarande är det. Men det jag vill säga är att jag vet att det finns så många som springer och väljer det man "tror" mottagaren tycker om och att köparen själv tycker om det han/hon köper och lägger mycket pengar kanske på blomkrukan i onödan, bara för att det sägs att man "måste" ha med en blomma första gången man besöker en person.
  • gkdr
    MadHatter skrev 2013-07-11 12:49:58 följande:

Fast då är det ju lika illa med choklad i så fall. Känner man inte personen vet man ju inte vad den gillar för choklad heller.

Men då kanske de andra gästerna på "festen" tycker om den chokladen och du har något gott att bjuda på...
Svar på tråden Ge ej bort krukväxt som present