gkdr skrev 2013-07-11 12:54:16 följande:
Mottagaren kanske kan sköta om blomman, men "kanske" inte gillar blomman och krukan och om då mottagaren får "blomstergivaren" som gäst igen och så tvingas sköta om den och ha den framme. Själv har jag som "medelåders" hunit få ett antal krukor, som jag efter några år samlar på vinden efter vänliga vänner som vill vara trevliga och forfarande är det. Men det jag vill säga är att jag vet att det finns så många som springer och väljer det man "tror" mottagaren tycker om och att köparen själv tycker om det han/hon köper och lägger mycket pengar kanske på blomkrukan i onödan, bara för att det sägs att man "måste" ha med en blomma första gången man besöker en person.
Ptja, om man väljer att ge bort något, en växt exempelvis så får man som givare helt enkelt finna sig i att mottagaren kanske har död på den eller helt enkelt inte är speciellt förtjust i den överhuvudtaget, gäller väl de flesta presenter egentligen. man har ju ingen skyldighet att tycka att tröjan man fick av farmor är snygg eller använda den heller. Men med lite tur så har ju givaren tänkt till iallafall.
Och även om man inte gillar presenten i fråga kan man ju alltid säga tack, och sedan glömma saken liksom.
Att vara en artig mottagare är bra, men man måste kunna vara en bra givare också:)
Men jag förstår lite hur du menar om du känner en skyldighet att uppskatta den, men jag tycker inte att du skka behöva känna så:)