• gkdr

Ge ej bort krukväxt som present

Ett tips är att inte ge bort krukväxter. "De innebär att det förpliktigar att sköta dem en längre tid. Anses då ge för mycket arbete som present". http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Blommor-som-present. Och varför engagera sig i att köpa en kruka till den man är bortbjuden till, kruka vill man ju välja själv. Bättre att ge snittblommor som man ställer i en vas om man nu vill ge bort en blomma.
    Personligen vill jag hellre ha choklad eller godis. Men smaken är ju som baken...

• Svar på tråden Ge ej bort krukväxt som present
  • gkdr
    Mitarashi skrev 2013-07-11 12:45:12 följande:
    Växter överlag är en rätt tråkig present, köp istället något ätbart eller något bestående.

Själv har jag katter som äter upp mina växter och snittblommor dör ju efter ett tag. Känns lite som att slänga pengarna i sjön ;)
    Tack för ordet!
  • Petrol
    gkdr skrev 2013-07-11 12:54:16 följande:

Mottagaren kanske kan sköta om blomman, men "kanske" inte gillar blomman och krukan och om då mottagaren får "blomstergivaren" som gäst  igen och så tvingas sköta om den och ha den framme. Själv har jag som "medelåders" hunit få ett antal krukor, som jag efter några år samlar på vinden efter vänliga vänner som vill vara trevliga och forfarande är det. Men det jag vill säga är att jag vet att det finns så många som springer och väljer det man "tror" mottagaren tycker om och att köparen själv tycker om det han/hon köper och lägger mycket pengar kanske på blomkrukan i onödan, bara för att det sägs att man "måste" ha med en blomma första gången man besöker en person.
    Ptja, om man väljer att ge bort något, en växt exempelvis så får man som givare helt enkelt finna sig i att mottagaren kanske har död på den eller helt enkelt inte är speciellt förtjust i den överhuvudtaget, gäller väl de flesta presenter egentligen. man har ju ingen skyldighet att tycka att tröjan man fick av farmor är snygg eller använda den heller. Men med lite tur så har ju givaren tänkt till iallafall.

Och även om man inte gillar presenten i fråga kan man ju alltid säga tack, och sedan glömma saken liksom.

Att vara en artig mottagare är bra, men man måste kunna vara en bra givare också:)

Men jag förstår lite hur du menar om du känner en skyldighet att uppskatta den, men jag tycker inte att du skka behöva känna så:)
  • MadHatter
    gkdr skrev 2013-07-11 12:56:59 följande:
    Men då kanske de andra gästerna på "festen" tycker om den chokladen och du har något gott att bjuda på...

Jo, fast en krukväxt kan man ju också ge bort om man vill. Tyckte det var ett dåligt argument för att inte köpa just krukväxter, då det stämmer in på det mesta om man inte känner värden.

Sist jag hade ett gäng tjejer här som jag inte känner så väl fick jag mängder av mörk choklad en del åts upp direkt på bjudningen och en del gav jag bort till en person som gillar mörk choklad och en del bjöd jag på nästa gång jag hade gäster.

Det är ju knappast ett problem vare sig med blommor eller choklad tycker jag.
  • gkdr
    gkdr skrev 2013-07-11 12:58:12 följande:
    Tack för ordet!

Menar att jag håller med dig om att något ätbart är bättre än blommor.Cool
  • gkdr
    MadHatter skrev 2013-07-11 13:01:00 följande:

Jo, fast en krukväxt kan man ju också ge bort om man vill. Tyckte det var ett dåligt argument för att inte köpa just krukväxter, då det stämmer in på det mesta om man inte känner värden.

Sist jag hade ett gäng tjejer här som jag inte känner så väl fick jag mängder av mörk choklad en del åts upp direkt på bjudningen och en del gav jag bort till en person som gillar mörk choklad och en del bjöd jag på nästa gång jag hade gäster.

Inte problem för mottagaren men kanske kan vara ett "problem" för köparen som. Gå gärna i på länken jag bifogade i början av "tråden" som handlar om Vett och etikett så kanske du förstår vad den författaren skriver om i detta ämne vi diskuterar om.
  • gkdr

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Blommor-som-present
  • BeanBag

Vill hellre få en krukväxt än snittblommor. Gillar jag inte krukan så byter jag den mot något som passar hos oss och ställer in den andra i ett skåp tills nästa loppis då den ryker

• solros68

Jag älskar att få krukväxter och vill helst inte få något ätbart. Ska man på middag hos någon kan det annars vara roligt med någon rolig kökspryl.

• gkdr

Bra för dig om du som mottagare inte tycker att det är ett problem, men givaren tycker kanske det är ett problem om hon/han märker att du ger bort krukan som du fått. Hon gav den ju till dig för att hon ville att du skulle ta hand om den.
  • Butterscotch

Äsch, spelar roll. Vill mottagaren inte ha krukväxter är det ju bara att h*n låter den dö. Problemet fixat.

• gkdr
    Butterscotch skrev 2013-07-11 14:16:29 följande:
    Äsch, spelar roll. Vill mottagaren inte ha krukväxter är det ju bara att h*n låter den dö. Problemet fixat.

Ja, och om man inte vill låta den dö hemma så kan man ju direkt källsortera den i facket "organiskt avfall" och då blir det till biobränsle och då blir man ju väldigt miljövänlig. Sedan om din "givare" kommer hem till dig och undrar var krukväxten är som hen gav dig så kan du säga att jag har börjat tänka på det bästa för miljön och om givaren undrar var krukan är så kan du säga att du källsorterade den i sopsorteringsfacket för keramik.Flört
  • MadHatter
    gkdr skrev 2013-07-11 14:05:31 följande:
    Bra för dig om du som mottagare inte tycker att det är ett problem, men givaren tycker kanske det är ett problem om hon/han märker att du ger bort krukan som du fått. Hon gav den ju till dig för att hon ville att du skulle ta hand om den.

Jag har aldrig tänkt på det sättet när det handlar om "gå - bort-presenter". Det ser jag som en symbolisk gåva för att visa sin uppskattning att man blivit inbjuden. Att någon skulle komma pch kontrollera att man lyckats hålla liv i sin flitga Lisa eller ätit upp sin choklad känns främmande i min värd.

Men i så fall är det förstås bättre med ätliga presenter - de kan man ju ljuga att man ätit upp utan att det märks.

Skilnad är det ju med födelsedagspresenter och liknande men då känner man ju oftast mottagaren och kanförsöka hitta något som passar just den personen.
  • Butterscotch
    gkdr skrev 2013-07-11 15:01:04 följande:

Ja, och om man inte vill låta den dö hemma så kan man ju direkt källsortera den i facket "organiskt avfall" och då blir det till biobränsle och då blir man ju väldigt miljövänlig. Sedan om din "givare" kommer hem till dig och undrar var krukväxten är som hen gav dig så kan du säga att jag har börjat tänka på det bästa för miljön och om givaren undrar var krukan är så kan du säga att du källsorterade den i sopsorteringsfacket för keramik.Flört

Varför skriver du "hen" med kursiv stil?
  • gkdr
    Butterscotch skrev 2013-07-11 15:23:47 följande:

Varför skriver du "hen" med kursiv stil?

Undra sa flundra om gäddan är en fisk?
  • jassikan

Ger hellre en liten sak - fina servetter, några ljus, pyssel eller annat smått beroende vem det handlar om.

Men blir det blommor är det oftare krukväxt än snittblommor, snittblommorna visnar så snabbt. Även om krukväxten inte vattnas/tas om hand så håller den normalt sett längre än snittblommor i varje fall. 

Svar på tråden Ge ej bort krukväxt som present