• Turboplingen

vad för mat med sig på camping med tält

Vi kommer nästa vecka åka och tälta med barnen för första gången. Vi kommer ha kylväska med frysklampar i. Och använda service husets kök. Vad brukar ni ha i kylväskan? Bra mat att göra på campingen..

Nova 070902, Hemi 100802, vartlivitext.blogspot.com/
  • Svar på tråden vad för mat med sig på camping med tält
  • Frontline

Då frysklamparna inte lär att hålla sig frusna så speciellt länge skulle jag nog bara ha bröd och mjukost på tub med mig och sen burkmat till resten...
    Annars skulle jag nog handla mat för stunden...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Bevabus

Korvbröd och hot dogs går snabbt och enkelt att laga till. Korvbröden håller ju dessutom länge.
    Mycket torrvaror skulle jag ta med om ni ska vara borta i mer än två dagar. Tex pulvermos. Det är väldigt smaskens att sitta ute i skogen och äta tunnbröd fyllda med potatismos, grillad korv, ketchup/senap dessutom är det otroligt mättande så man håller sig på det länge.

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Turboplingen

frysklamparna tänkte jag byta ut morgon och kväll.. vi ska vara iväg mån-ons med ungarna sen ca 5 dagar
    om 2 veckor utan ungar..
    Burkmat käkar vi inte =)
    blir väl pasta och köttbullar, korv, skinka, smör, bröd, ris, falukorv och lite sånt med..

• Sebastian72

När man campar fixar man maten ur naturens skafferi:). Gammalt djungelordspråk. Den som inte dör härdas.

Det enda som är ok att ta med är dryck, nikotin och annan röka.  

• Ingela 885

Campingplatser erbjuder ofta att man får byta sina upptinade frysklampar mot frysta i receptionen eller frysa om sina egna i deras frys. Kolla det. 

När vi campar brukar vi handla varje dag det som beräknas gå åt. I vår frysväska brukar finnas: mjölk, flytande magarin, en liten ask bregott, pålägg på tub eller ask. Passa dig för att ha köttpålägg och chark längre än en dag. Det blir inte tillräckigt kallt i en kylväska för att det garanterat ska hålla sig längre. Sen packar jag salt, peppar och allkrydda. Man kan inte vara gourmet på campingsemester :P

Om man använder serviceköket har man ju mer frihet att laga "vanlig mat" men fundera på hur mycket tid du verkligen vill lägga på det, samt att det kan vara kö till spisarna. Ta också förstås med egna kokkärl och en bra kniv, det är inte givet att det finns. Vi tar också med oss riktiga bestick, papperstallrikar kan jag leva med men plastbestick är precis värdelösa.

engångsgrillar är bra, de räcker precis lagom för att grilla till en middag och kostar bara en tjuga. Potatissallad till det och middagen är klar utan alltför mycket besvär :)

Annars: kassler, lövbiffar, stekf falukorv, karrekotletter, laxbitar. Det mesta går att grilla.

• Nyfikna72

Är det inte fusk med ett kök om man tältar? Då ska man väl köra camping för hela slanten och ha spritkök eller nåt

• Nordanvinden08

Ta med er en liten bords-klotgrill:) finns inget mysigare än att grilla utanför tältet:)
    Annars har du fått bra tips här ovan:)

• Turboplingen

Vi är nybörjare, då känns det bättre att satsa på ett bra tält än ett spritkök. Har inga problem med att använda service husets. Liten grill kommer vi ha med däremot =)

Svar på tråden vad för mat med sig på camping med tält