• linneamedo

Ängelholm?

Hej!

Jag, min man och vår 1åriga son har drömmar om att flytta från Göteborg till Ängelholm. Min man är tidigare från Skåne och vi vill gärna bo i en mysig stad, som Ängelholm verkar vara. Nu till saken, vilka områden är bra i Ängelholm? Vart finns det bäst förskolemöjligheter? Går det att få lägenhet snabbt eller är det en lång kö? Är det lätt att ta sig inom Ängelholm?

Jättetacksam om det är någon Ängelholmare som vill lägga ner lite tid på att hjälpa oss! Cool

• Svar på tråden Ängelholm?
  • Jacqueline

Bor i ett litet samhälle utanför Ängelholm som heter munka-Ljungby ,mycket trevligt och det finns både förskolor och grundskola förskoleklass-klass 9...affär (Ica),sparbank,kiosk/postombud,tandläkare,vårdcentral men man slipper city-stressen och har samtidigt bara 8-10min till Ängelholm

• victory tilly

Har bott i och omkring Ängelholm i 18 år. Inflyttad från Mellansverige.
    Områden? Tycker inte att det direkt finns några dåliga områden, alla har ju sina erfarenheter och åsikter. Till det lokala hyresbolaget Ängelholmshem är det lång kö. Vi stod i kö flera år bara ifall att när vi hade hus och när vi sålde det så fick vi ändå inte vårt första val. Finns dock flera mindre hyresbolag i stan.
    Har mestadels bott utanför Ängelholm i byn Össjö, 11km mot Klippan och där är det jättemysigt. Bra huspriser! (Vet eftersom vårt blev väldigt billigt när vi sålde...)
    Nu bygger vi hus i Munka Ljungby 5km från Ängelholm och där finns allt som ovanstående beskrev. Våra barn har hela tiden gått på förskola och skola där så hur de är i Ängelholm har jag ingen åsikt om.
    Både Ängelholm och Munka Ljungby har väldigt många barnfamiljer och det finns många aktiviteter att välja på. Kommunikationerna mellan både Munka-Ängelholm, Ängelholm-Helsingborg och inom själva Ängelholm är utmärkta.
    Jag trivs som fisken i vattnet här och kommer efter vår kommande flytt förhoppningsvis inte att flytta på länge!!!!
    Välkommen!!!

• linneamedo

Åh, tack för era svar!! Det låter verkligen som ett ställe för oss. Är det svårt att få jobb i trakterna? Vet ni nåt om det?

• victory tilly

Håller med Godnatt om områdena, bor just nu på Heimdall och det är ju som det är. Tror dock att de inte på långa vägar är som typ Angered... Rötägg finns ju överallt
    Jobb? Har haft samma i 13 år i en väldigt nischad bransch så jag vet inte riktigt. Känner dock ingen som är arbetslös så visst finns det jobb. Är ju dessutom väldigt nära till Helsingborg och bra kommunikationer dit.

• linneamedo

Låter hoppfullt!! Det gäller för allt att klaffa oxå bara, om vi kommer iväg och flyttar någon gång :):)

• englasmamma86

Hej jag bor i Ängelholm med min man och 5 åriga dotter ,vi bor dock på papegojan men håller med att alla andra områden än papegojan och heimdall är fina områden =)....
    sen är det ju helt vad man gör saker och ting till ,vi vill ha trädgård vilket 3orna har på papegojan har och i vårt hus bor bara bra svenskar och min dotter får inte leka på området utan mig och då är det ju lungt men nya kungs, akkas gränd ,kultorp är områden som är fina men det är jätte lång vänte tid (dessa områden har trädgård) vill man flytta snabbare kan man få en lgh genom tex bakahill ganska snabbt om man tjatar men då med bara balkong.annars kolla blocket.
    vill ni flytta snabbt så hitta nån genom tex bakahill och stå i kö på Ängelholmshem på en annan som ni kan tänka er ,ca 2-3 års väntan på en marklägenhet.
    jag vet ej om ni tänkt hyra eller köpa i och för sig ?...
    det finns jätte mysiga områden utanför Ängelholm vid munka-ljungby och vejbystrand och dem har bra och fina skolor.och där går bra med bussförbindelser. 

• Mint
    linneamedo skrev 2013-07-13 13:32:18 följande:
    Åh, tack för era svar!! Det låter verkligen som ett ställe för oss. Är det svårt att få jobb i trakterna? Vet ni nåt om det?
    Vet inte riktigt hur det ser ut med jobb, men det finns goda pendlingsmöjligheter med tåg, både söderut (Helsingborg/lund) och norrut (Halmstad t ex). Om ni är bilburna finns många orter inom pendlingsavstånd, förutom de redan nämnda har du till exempel Bjuv, Åstorp, Örkelljunga och Hässleholm.

Vad letar du för boende? Villa, hyresrätt, bostadsrätt? Lägenheter finns på t ex Villan som är ett mysigt område nära centrum.

Papegojan som flera nämner är ett hyreshusområde med marklägenheter som ligger vid ån jättenära centrum. Läget är alltså toppen men tyvärr har det genom åren placerats människor där med olika problem, så många som bor där är sysslolösa och frustrerade. Givetvis har inte alla som bor där sådana problem, det finns helt normala familjer som bor där också.
  • linneamedo

Vi letar hyresrätt än så länge! Ska köpa hus när vi kan området lite bättre och hittar ett fint hus :) (samt har råd, hehe!) jag har tittat lite på hyreapriser och jag blev rätt förvånad faktiskt, det kostar samma som en lägenhet i Göteborg, iaf den som vi har. Vet ni nåt område det är billigare i eller lättare att få? Då vi inte tänker på kvar så superlänge spelar det inte så stor roll vart vi bor, bara vi trivs :)

Svar på tråden Ängelholm?