• jannha

hur klarar man sig ?

Hej vi har en son på ett år och jag är gravid igen , självklart vill vi ha ett syskon till sonen men hur klarar man det ekonomiskt?.

Två barn, två vuxna på sambonslön på 14-15000 + det lilla jag får i föräldrapenning ca 5100 ...

Vi har en hyra på 5300 + 500 i el och efter det är det ju två mobil räkningar (6-700) fackavgifter, akassan, hyresgästförening, + allt som det innebär att ha bil och mat , blöjor, välling, , kläder.

Vill höra hur andra klarar sig utan att behöva låna pengar varje månad. ..

• Svar på tråden hur klarar man sig ?
  • Flisan79

Vi har levt flera år på existensminimum med 2 barn. Nu jobbar min man och får ut runt 20 000 samt barnbidraget för 3 barn: ca 3700
    Jag har ingen inkomst. Vi har 2 bilar och en hyra på 6400. Det går bra ändå

Ni kommer alltså ha in ca 22 000 och ut max 10 000. Hur skulle ni inte klara er på resterande 12000 är min fråga?

• strojes

Vår ekonomi när jag var hemma:
    inkomster per månad:
    maken fick ut ca 16 000:-
    jag runt 6 000:-
    barnbidrag 3 700:- (tre barn)
    summa: ca 25 700:-

utgifter per månad:
    huslån ca 5 000:- 
    el och vatten: 2 000:-
    hemförsäkring 500:- (årsavgift på ca 6 000 grovt gissat
    bilförsäkring 500:- (årsavgift på 6 000 grovt gissat
    två mobiler: 400:-
    hemtelefon: 300:-
    fack/akassa: 600:- 
    dagisavgift: 1 260:-
    personförsäkringar: 500:-
    pensionsspar: 1 000:-
    summa:  12 060:-
    Och så tillkommer ju mat, hygien, bensin mm. 

Vissa månader fick vi nalla lite på sparade pengar, vissa månader kunde vi sätta tillbaka pengar på sparkontot.
    Man får tänka sig för på utgiftsssidan och inte göra en massa småköp. Storhandla och välja billigare alternativ när man kan. Matlåda till jobbet för den som jobbar istället för att äta ute varje dag. 

• Nyfiken gul

Man ser till att anpassa utgifterna efter inkomsterna. 

Lär er att handla smart med veckomenyer och storhandling,  

Säg upp det ni faktiskt inte har råd med. Skaffa kontantkort i mobilerna, Säg upp dyra övriga räkningar.

Ni får så lov att helt enkelt prioritera familjens utgifter i form av att ha mat på bordet, kläder på kroppen o hyran blir betald. Resten får man helt enkelt vänta med och det man måste ha får bli billigare alternativ.

Kläder kan man köpa begagnat på loppis, second hand och tradera/blocket.   Finns ingen anledning att köpa nya dyra kläder vare sig man är vuxen eller barn.  Bebiskläder är ju nästan helt nya även fast dom är begagnade.

Se också runt bland vänner o bekanta, utnyttja kontakter. Kanske finns det saker ni kan låna ett tag?  Man behöver faktiskt inte äga en barnvagn, man kan lika gärna låna om man inte har råd tex.   

Utnyttja också alla dessa skänk och tigg-sidor ute på facebook. Det finns massor med saker att dra nytta av där . Själv skänkte jag nyss bort en hel IKEA-kasse med saker efter min förlossning. Oöppnade paket med bindor o amningsinlägg. Flera paket av servietter för bebisens rumpa, skötbädd, amningspump och även ett par paket med nyföddblöjor.  En gravid 18-åring utan inkomst blev själaglad. 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden hur klarar man sig ?